• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5373 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ آذر

مديرعامل «رايتل» در نامه‌اي به وزير ارتباطات عنوان كرد

احتمال ورشكستگي اپراتور سوم همراه با تداوم محدوديت‌هاي اينترنت

به ‌تازگي گروهي از كانال‌هاي تلگرامي پرمخاطب فارسي زبان بدون اينكه منبعي ذكر كنند، تصويري از نامه «ياسر رضاخواه»، مديرعامل رايتل به وزير ارتباطات را منتشر كرده‌اند؛ نامه‌اي به تاريخ ۹ آبان‌ماه كه مديرعامل رايتل چالش‌هاي ايجاد‌ شده پس از محدوديت‌هاي اينترنت را يادآور مي‌شود و البته مي‌گويد اپراتور سوم با اين روند حتي ممكن است از بازار ارتباطات كشور خداحافظي كند.
نكته جالب اين است كه با نگاهي به تاريخ ارسال نامه متوجه مي‌شويم كه زمان ارسال آن به وزارت ارتباطات نزديك به يك ماه پيش است و از آن زمان تا به امروز نه تنها محدوديت‌هاي اينترنت كاهش نيافته، بلكه گسترده‌تر نيز شده و با رصد نهادهاي مرتبط، هر روز بر ليست بلندبالاي محدوديت‌ها افزوده مي‌شود.
پيش از فيلترينگ اينستاگرام اعلام شده بود ۷۰ درصد ترافيك بين‌الملل كشور متعلق به اينستاگرام و واتس‌اپ است.
فيلتر ‌شدن اين سهم ترافيك بين‌الملل و سختي دسترسي به ابزارهاي تغيير‌دهنده IP در ماه‌هاي اخير، قطعا زيان زيادي به اپراتورهاي موبايل وارد كرده است.
گزارش‌هاي مالي ماه‌هاي گذشته همراه اول هم نشان از ضرر و زيان بيش از ۹۰۰ ميليارد توماني اين اپراتور دارد.
در نامه مديرعامل رايتل نوشته ‌شده كه اين شركت ضمن درك اوضاع و شرايط سياسي-امنيتي كشور و همراهي با تشخيص مراجع ذي‌صلاحي كه محدوديت‌هايي را بر اينترنت بين‌الملل اعمال كردند، خواستار دريافت تسهيلاتي فوق‌العاده و متناسب با وضعيت پيش‌آمده (مانند كاهش حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها يا كاهش تعهدات توسعه شهري اپراتور) به ‌جهت جلوگيري از خروج خود از بازار، از وزير ارتباطات شده است.
آن‌طور كه مديرعامل رايتل (شركت وابسته به سازمان تامين اجتماعي) در اين نامه نوشته است، ترافيك سرويس ديتا در اين اپراتور از ۳۰ شهريور به بعد ۵۰ درصد كاهش يافته. 
ترافيك روزانه شبكه رايتل از حدود ۱۵۰۰ ترابايت در ابتداي شهريور‌ماه به كمتر از ۷۰۰ ترابايت هم كاهش يافته است.
در اين نامه آمده است كه «در‌ نتيجه اعمال محدوديت مذكور و افت مصرف و كاهش ترافيك ديتا طي هفته‌هاي اخير عملا نيمي از ظرفيت شبكه سرويس ديتا شركت خدمات ارتباطي رايتل و به‌تبع سهم درآمدي سرويس مذكور از منابع درآمدي مربوطه كه در حدود ۸۶ درصد درآمد رايتل را شامل مي‌شود، تحت‌الشعاع قرار گرفته و موجب كاهش ۱۴ ميليارد ريالي درآمد روزانه و از دست رفتن حدود ۳۰۲ ميليارد ريال از درآمد كل طي ۲۱ روز ابتدايي اعمال محدوديت‌ها شده است.»
مديرعامل رايتل مي‌گويد از آنجا كه اغلب درآمد اين شركت از فروش ديتا حاصل مي‌شود و سهم سرويس‌هاي پيامك و مكالمه اين اپراتور نسبت به رقبا بسيار محدود است، امكان جبران خسارت از طريق آنها را هم ندارد.
به گفته رضاخواه، ادامه شرايط فعلي مي‌تواند منجر به حركت به سمت خروج اجباري رايتل از بازار ارتباطي كشور و اتلاف منابع و سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده از سوي تامين اجتماعي به عنوان سهامدار اصلي و همچنين زحمت‌هاي بيش از چهل ميليون بيمه‌گذار و كارگران پرتلاش ايران شود. رضا‌خواه در نامه خود با اشاره به همكاري‌هايي كه اپراتور سوم با نهادهاي امنيتي و همچنين رگولاتوري اين حوزه انجام داده، تاكيد كرده است كه تداوم يا عدم جبران هزينه‌هاي مالي و تجاري ناشي از پيروي از قوانين و ابلاغيه‌هاي امنيتي در زمينه محدوديت‌ها منجر به ورشكستگي اين شركت و ورود زيان مالي بسيار گسترده و غيرقابل جبران به رايتل و سهامدارانش خواهد شد.
درخواست رايتل از وزير ارتباطات صدور دستوراتي به‌ منظور اقدامات و اعمال سازوكارهاي حمايتي به‌ جهت جبران خسارات و هزينه‌ها ناشي از اعمال محدوديت‌هاي اخير است. مديرعامل رايتل تقاضا كرده است كه پيش از تصويب بودجه سال ۱۴۰۲، حق‌السهم دولت از درآمدهاي اپراتورهاي تلفن همراه تعديل و كاهش يافته و همچنين تعهدات توسعه شهري، جاده‌اي و روستايي نيز كاهش يافته يا تعليق شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون