• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5374 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ آذر

اعتراض دانشجويان دانشكده شيمي به عدم صداقت مسوولان دانشگاه صنعتي اصفهان و ابهام در علت وقوع حريق

آزمايشگاه دانشكده شيمي خاكستر شد

تنها جانباخته حادثه دانشجوي مقطع دكترا بوده يا فارغ‌التحصيل و نيروي امريه؟

گروه اجتماعي

شامگاه شنبه، آزمايشگاه تحقيقات معدني دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان، به دنبال انفجار ناشي از فعل و انفعالات شيميايي دچار حريق شد كه در اين حادثه يكي از دانشجويان اين دانشگاه جان خود را از دست داد و يكي از دانشجويان هم مصدوم شد.
به دنبال تاييد اين خبر از سوي روابط عمومي دانشگاه، مصطفي ستاري؛ سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري خميني‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام كرد كه حريق در ساعت ۱۹ و ۳۶ دقيقه شنبه به مركز فرماندهي عمليات آتش‌نشاني خميني‌شهر گزارش شده كه براي امدادرساني به اين حادثه نيروهاي امداد و نجات از ايستگاه‌هاي شماره ۲ و ۳ براي اين حادثه اعزام شدند.
منصور شيشه‌فروش؛ مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان هم از اعزام ۱۲ تيم امدادي از سازمان‌هاي آتش‌نشاني اصفهان، خميني‌شهر و شاهين‌شهر براي اطفاي حريق در آزمايشگاه شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان خبر داد.
علي‌اصغر انصافي؛ رييس دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان هم با اعلام هويت تنها جانباخته اين حادثه كه به گفته او، حسين مرادي نام داشته و نيروي خدمت امريه دانشكده شيمي، اهل ملاير استان همدان بوده، گفت: «آتش‌سوزي در آزمايشگاه شيمي معدني دانشكده شيمي واقع در طبقه سوم اين دانشكده رخ داده است. آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي تا ساعت ۲۲ در اختيار محققان است و بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه در نتيجه يك واكنش شيميايي ابتدا آتش‌سوزي رخ داده و سپس آتش سبب انفجار بعدي شده، اما علت دقيق انفجار در دست بررسي است. انفجار ناشي از آتش‌سوزي سبب تخريب ديوار و سقف اين آزمايشگاه شده، اما آتش به بخش‌هاي ديگر سرايت نكرده است.»
رييس دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اينكه تاكنون جز موارد محدود آتش‌سوزي كوره كه خسارت و تلفاتي نداشته، حادثه اينچنيني در اين دانشكده بي‌سابقه است، گفت: «اين وقايع بر اثر بي‌احتياطي، تخريب يا عدم كاركرد ناگهاني وسايل آزمايشگاه اتفاق مي‌افتد كه قابل پيش‌بيني نيست. بررسي‌هاي مقدماتي نشان مي‌دهد سهل‌انگاري متوفي سبب بروز اين حادثه شده است.» 
هيات رييسه دانشگاه صنعتي اصفهان ديروز با صدور اطلاعيه‌اي، روز يكشنبه را در اين دانشگاه عزاي عمومي و تعطيل اعلام كرد . در متن اين اطلاعيه آمده است: «در پي حادثه آتش‌سوزي آزمايشگاه دانشكده شيمي و درگذشت جانسوز دانش‌آموخته دانشگاه صنعتي اصفهان و سرباز امريه دانشكده شيمي؛ روز يكشنبه ۲۰ آذر ماه از سوي هيات رييسه دانشگاه صنعتي اصفهان عزاي عمومي و تعطيل اعلام شد.هيات رييسه دانشگاه صنعتي اصفهان اين مصيبت تلخ و اندوه‌بار را به خانواده زنده‌ياد مرادي، جامعه دانشگاهي دانشگاه صنعتي اصفهان تسليت عرض مي‌كند.»
در حالي كه در كانال تلگرامي انجمن صنفي دانشجويان كشور، علت وقوع اين حادثه منجر به فوت يك دانشجو، مجهز نبودن آزمايشگاه به سيستم مركزي اطفاي حريق بوده، محمدعلي زلفي‌گل، وزير علوم ضمن‌ تاكيد بر رسيدگي سريع به موضوع، سيد علي‌محمد ميرمحمدي‌ميبدي، رييس دانشگاه صنعتي اصفهان را مامور پيگيري سريع و بررسي علل اين حادثه كرد. 
ديروز در اخبار تكميلي، خبرنگار ايسنا از برخي ابهامات اين حادثه خبر داد . ابهاماتي كه به دنبال نامعلوم بودن هويت تحصيلي دانشجوي جانباخته در حريق آزمايشگاه دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان و همچنين علت وقوع حريق ايجاد شده است. در حالي كه مسوولان دانشگاه، دانشجوي متوفي را يك جوان 30 ساله اهل همدان و سرباز امريه فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد شيمي اين دانشگاه معرفي مي‌كنند، در كانال تلگرامي انجمن صنفي دانشجويان ايران اعلام شده كه حسين مرادي، دانشجوي دكتراي شيمي تحليلي دانشگاه صنعتي اصفهان بوده كه در پي انفجار و آتش‌سوزي در آزمايشگاه تحقيقات معدني دانشكده شيمي اين دانشگاه به دليل عدم تجهيز آزمايشگاه به سيستم اطفاي حريق و ايمن‌سازي‌هاي استاندارد، جان خود را از دست داده است.
همچنين دانشجوياني كه پيش از حادثه در كنار متوفي حضور داشتند، اعلام كرده‌اند كه اين دانشجو در حال كار روي داده‌هاي خود در لپ‌تاپ بوده و هيچ كار آزمايشي انجام نمي‌داده در حالي كه طبق گفته مسوولان دانشگاه، حريق به دنبال فعل و انفعالات شيميايي و ناشي از سهل‌انگاري متوفي رخ داده و خبرنگار ايسنا كه پيگير مصاحبه با رييس و معاون آموزشي دانشگاه صنعتي اصفهان بوده با خودداري از پاسخگويي مسوولان دانشگاه مواجه شده و در گزارش خود و به نقل از دانشجويان نوشته كه مسوولان دانشگاه در يك واكنش رسمي، قصور را گردن نگرفته و مسووليت حادثه‌ پيش آمده را بر گردن دانشجوي جانباخته انداخته‌اند.
ديروز خبرنگار ايسنا گزارش داد كه سعيد مستاجران، رييس روابط عمومي دانشگاه صنعتي اصفهان در پاسخ به علت وقوع اين حادثه به دليل تجهيز نبودن آزمايشگاه به سيستم اطفاي حريق گفته: «اين مسائل گمانه‌زني است و در فضاهاي دانشجويي گفته مي‌شود. علت وقوع آتش‌سوزي هنوز مشخص نشده است، بايد صبر كنيم تا علت مشخص شود.» انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان، شنبه شب در كانال اطلاع‌رساني خود در فضاي مجازي اعلام كرد كه «هرگونه اظهارنظر عجولانه براي بيان علت حادثه را نه‌تنها بازي با افكار عمومي و احساسات دانشگاهيان بلكه ابزاري براي شانه خالي كردن مسوولان مربوطه از نقش خود و كم‌كاري‌هاي‌شان در جهت رفع كاستي‌هاي موجود و جلوگيري از وقوع چنين حوادثي تلقي مي‌كند و خواستار برخورد قضايي با افراد خاطي فارغ از جايگاه و متناسب با نقش آنها بعد از روشن شدن همه ابعاد اين حادثه است.»
سروش زارع؛ دبير انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: «لازم است ابعاد حادثه توسط يك مرجع مستقل كه از مسوولان دانشگاه تاثيرپذيري نداشته باشد، روشن و اعلام شود. همچنين لازم است در صورت شناسايي احتمالي افراد خاطي، با آنها متناسب با هر نقشي كه در اين حادثه داشتند، برخورد و با عذرخواهي از خانواده مرحوم مرادي، جامعه دانشگاهيان و استادان، خسارت جاني و مالي به وجود آمده جبران شود. اظهارنظرهاي برخي دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتي اصفهان درباره بوي مواد شيميايي در آزمايشگاه، عملكرد تجهيزات آزمايشگاه‌هاي دانشكده شيمي به منظور اطفاي حريق و سابقه وقوع حوادث مشابه هم لازم است براي روشن شدن ابعاد حادثه مورد توجه قرار گيرد.» در حالي كه محمدعلي زلفي‌گل؛ وزير علوم هم شامگاه شنبه و پس از وقوع حادثه آتش‌سوزي در دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان، در تماس تلفني با رييس اين دانشگاه خواستار پيگيري جدي و سريع اين مساله و وضعيت ساير دانشجويان حاضر در آزمايشگاه شده، طبق گزارش ايرنا، ظهر ديروز، با وجود تعطيل بودن دانشگاه، جمعي از دانشجويان با ابراز همدردي با خانواده متوفي و جامعه دانشگاهيان، به ياد حسين مرادي روي پله‌هاي ورودي دانشكده شيمي شاخه‌هاي گل قرار دادند و شمع روشن كردند.
همچنين به گزارش ايسنا، ظهر ديروز تعداد زيادي از دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان براي اعتراض به حادثه رخ داده، با حضور در مقابل دانشكده شيمي، خواستار مشخص شدن عوامل و ابعاد مختلف وقوع آتش‌سوزي در اين ساختمان و چرايي جان باختن يكي از دانش‌آموختگان بر اثر اين حادثه شدند . ايرنا گزارش داد كه ظهر ديروز مدير روابط عمومي دانشگاه صنعتي اصفهان اعلام كرده كه قرار است با همكاري شوراي صنفي دانشگاه يك جلسه پرسش و پاسخ بين دانشجويان و مسوولان دانشگاه و ساير نهادها مانند آتش‌نشاني برگزار شود و از ساعاتي بعد از وقوع حريق هم تيم‌هاي كارشناسي و تحقيق و تفحص از نهادهايي مانند آتش‌نشاني و نيروي انتظامي در محل حادثه حضور دارند و مشغول بررسي محل و عوامل حادثه و مصاحبه با افراد مختلف شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون