• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5374 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ آذر

در بازار خوراكي‌ها چه مي‌گذرد؟

كاهش 90 درصدي تقاضاي محصولات پروتئيني؛ خريد دانه‌اي ميوه

افزايش قيمت كالاها -تعدادي از كالاهاي اساسي تا 80درصد و كالايي مثل روغن بيش از 320درصد در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داشته‌اند- و كاهش درآمد خانوار و تقليل يافتن قدرت خريدشان، سبب حذف بعضي اقلام از سبد خريد كم‌درآمدها شده است. سايت تجارت‌نيوز در اين باره نوشته است: اطلاعات موجود نشان مي‌دهد در حال حاضر تقاضا براي كالاهايي مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهي به ميزان 90درصد كاهش داشته است. تقاضا براي اقلامي مانند برنج، روغن، قند و چاي نيز با افت 50درصدي مواجه شده است. اين يعني سفره مردم برخلاف وعده‌هاي دولتمردان كوچك‌تر شده و سبد كالاي خريد آنها هم آب رفته است! درنتيجه مردم سراغ كالاهايي رفته‌اند كه طعمي مشابه خوراكي‌هاي حذف ‌شده داشته باشند، اما بهايي كمتر.
براي مثال مجتبي غمخواري، رييس هيات امناي بازار بنكداران به اقتصادنيوز گفته كه از آنجايي‌ كه گوشت بوقلمون با قيمتي در حدود 50 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود و در عين حال گوشت گوسفندي قيمتي در حدود 160 هزار تومان دارد، مردم سراغ بوقلمون رفته‌اند يا قيمت ماهي نيز به‌طور سرسام‌آوري بالا رفته است؛ رشد 300 درصدي نسبت به سال قبل. گزارش‌هايي نيز منتشر شده كه نشان از اين دارد كه مردم به جاي برنج و ماهي، ماكاروني مصرف مي‌كنند. قيمت برنج ايراني نيز به حدود كيلويي 200 هزار تومان رسيده است. در حال حاضر، گزارش‌هاي منتشر شده از سطح بازار نشان مي‌دهد كه مردمي كه نگران كمبود ماكاروني بودند، اقدام به خريد و انبار كردن آن كرده‌اند. هم‌اكنون قيمت ماكاروني 700 گرمي از هشت هزار و 600 تومان به 24 هزار تومان رسيده كه البته 9درصد ماليات بر ارزش افزوده را بايد به آن اضافه كرد.
وب‌سايت اقتصاد 24 نيز نوشته است: با چرخي در ميوه‌فروشي‌هاي سطح شهر مي‌بينيد، بعضي از محصولات پرتقاضاي اين فصل ازجمله سيب و انار قيمت‌هاي بالاي ۵۰ هزار تومان دارند. ديگر ميوه‌ها از‌جمله پرتقال هم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش مي‌رسند. به گفته فروشندگان ميوه، ميانگين قيمت در بازار ميوه‌هاي پاييزي حداقل ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نسبت به ميوه‌هاي تابستان پايين‌تر است، اما همچنان ميوه براي خيلي از مصرف‌كنندگان گران است. كاهش سهم ميوه در سبد خانوار‌ها در اين فصل حتي به ارزان‌ترين ميوه هم رسيده است. امسال خوردن ميوه‌هاي پاييزي براي همه خانوار‌ها شدني نبوده و اكثر مردم از مصرف آن بي‌نصيب بودند.خريد دانه‌اي ميوه براي چندمين فصل است كه تكرار مي‌شود. خريد دانه‌اي ميوه پس از يك دوره كوتاه در بين دهك‌هاي ضعيف به دهك‌هاي متوسط جامعه نيز سرايت كرده و اين سبك خريد تنها به دليل گراني ميوه است.

خريد ميوه مردم كم شده؟
اما رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران نظر ديگري دارد. اين فعال بازار ميوه معتقد است: شايد حجم خريد مردم نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر شده باشد، اما تعداد دفعات خريد طي هفته بيشتر شده و مردم ترجيح مي‌دهند ميوه و سبزيجات را تازه خريداري و مصرف كنند.
اسدالله كارگر، رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران گفت: قيمت ميوه نسبت به ساير محصولات و كالا‌ها افزايش نداشته است. درحالي كه تورم در بازار ساير كالا‌هاي اساسي به اندازه‌اي بالا رفته كه خريد براي عده‌اي از خانوار‌ها غيرممكن شده است.وي تصريح كرد: هنوز مردم براي خريد ميوه و سبزي و صيفي‌جات مشتاق هستند و به اندازه نياز خريد خود را انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون