• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5374 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ آذر

درآمد متخصصان بر اساس دلار در 4 سال، 65 درصد آب رفت

ايران تلنت در گزارش جامع «جذب و استخدام ايران» نگاهي به حقوق و دستمزد متخصصان ايراني در رشته‌هاي مختلف انداخته و ميزان درآمد‌ افراد را با ميزان افزايش قيمت دلار و تورم مقايسه كرده است. در واقع ايران تلنت با تبديل ميانگين دريافتي كارشناسان در سال‎هاي 1396 تا 1400 به دلار، از زاويه‌اي ديگر افزايش حقوق‌ها و قدرت خريد مردم را بررسي كرده است. بر اساس اين گزارش، دريافتي افراد در اين رده سازماني، از 621 دلار در سال 1396 به 213 دلار در سال 1400 رسيده است. به عبارت ديگر، رقم دريافتي اين دسته افراد طي 4 سال 65 درصد از نظر دلاري افت كرده است. در سال 96 يك مدير مياني به‌طور ميانگين، ماهانه 891 دلار درآمد داشته كه در سال 1400 اين رقم به 345 دلار رسيده است. در سال 96 يك مدير ارشد به‌طور ميانگين، ماهانه 1475 دلار درآمد داشته كه در سال 1400 اين رقم به 577 دلار رسيده است. 
صنايعي كه بيشترين حقوق را پرداخت كرده‌اند
داده‌هاي بخش حقوق و دستمزد اين گزارش، بر اساس اطلاعات 47 هزار نفر از متخصصان كه به صورت خوداظهاري گردآوري شده، به دست آمده است. بر اساس اين گزارش در رده كارشناس، بانك‌ها با خالص پرداختي 8.8 ميليون تومان بيشترين ميزان پرداخت حقوق را داشته‌اند. در رده مدير مياني بيشتر پرداخت حقوق در شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و مالي با 12.2 ميليون تومان بوده و در رده مدير ارشد شركت‌هاي فولاد و معدن با 23.7 ميليون تومان بيشترين حقوق را پرداخت كرده‌اند.
تفاوت دريافتي در شركت‌هاي دولتي، خصوصي
در بخشي از اين گزارش به تفاوت دريافتي در شركت‌هاي دولتي، خصوصي و بين‌المللي پرداخته شده است. جالب اينجاست كه در رده كارشناس، شركت‌هاي دولتي و خصوصي با 5.9 ميليون تومان، ميانگين پرداختي يكساني در سال 1400 داشته‌اند و شركت‌هاي بين‌المللي 42 درصد حقوق بيشتري به كارشناسان خود پرداخته‌اند. 
تاثير تسلط بر زبان ‌انگليسي بر حقوق
در سال گذشته دريافتي افراد داراي تسلط بالا به زبان انگليسي بيشتر از افرادي بوده كه تسلطي به زبان انگليسي نداشته‌اند. به‌طور متوسط شركت‌ها در مشاغلي كه نياز به زبان انگليسي دارند، 21 درصد حقوق بيشتري به كاركنان پرداخته‌اند. اين اختلاف در رده مديران ارشد، بيشتر بوده و به 26 درصد مي‌رسد.
تاثير مدرك كارشناسي ارشد بر حقوق
از ديگر بخش‌هاي قابل توجه اين گزارش، تاثير مدرك كارشناسي ارشد بر حقوق افراد است.بر اساس گزارش ايران‌ تلنت مدرك تحصيلي در ميزان حقوق افراد تاثير گذاشته و در سال گذشته، در همه رده‌هاي سازماني دريافتي افراد با مدرك كارشناسي ‌ارشد، بيشتر از افراد داراي مدرك كارشناسي بوده است. بيشترين ميزان اين تاثير نيز در رده مدير ارشد است؛ افراد داراي كارشناسي ارشد 15 درصد حقوق بيشتري نسبت به هم‌رده‌اي‌هاي خود با مدرك كارشناسي دريافت كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون