• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5375 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ آذر

جام جهاني كشتي آزاد با نايب قهرماني ايران به پايان رسيد

قاسمپور را سوزانديم و به امريكا هم باختيم!

حامد نيكدل

جام جهاني كشتي آزاد يا به عبارتي دورهمي دو روزه شش تيم در امريكا، با قهرماني ميزبان به پايان رسيد و تيم ملي كشتي ايران بر سكوي دوم اين مسابقات ايستاد.

جام جهاني كه پيش از شيوع كرونا هر ساله بين 8 تيم برتر دنيا برگزار مي‌شد، در ايام همه‌گيري اين ويروس مدتي متوقف شد و پس از آن امسال با فرمتي جديد برگزار شد تا 6 تيم در قالب دو گروه سه تيمي به مسابقات بروند و تيم‌هاي صدرنشين در فينال، براي قهرماني بجنگند. 
اين مسابقات كه با فاصله‌اي تقريبا 3 ماهه از مسابقات جهاني صربستان برگزار شد، خالي از اكثر ستاره‌هاي دنيا بود و تيم ملي امريكا در بعضي اوزان، نفرات شاخص خود همچون دياكوميهاليس، باروز و اسنايدر را به مسابقات آورد و بقيه افراد مطرح اين تيم غايب بودند.
تيم ملي ايران هم با تركيبي از نفرات جوان و با تجربه راهي امريكا شد تا بتواند در غياب قهرمانان امريكا و البته روسيه، جام قهرماني اين رقابت‌ها را به ايران آورد كه البته در ديدار فينال با نتيجه 6 بر 4 شكست خورد و دستش از جام كوتاه ماند.

سوت آغاز حواشي قبل از مسابقات
سوت آغاز حواشي جام جهاني، پيش از رسيدن تيم به امريكا زده شد و از همان ماجراي صادر نشدن ويزاها، مي‌شد فهميد كه چه سفر پردردسري در انتظار آزادكاران است. ابتدا ويزاي سه كشتي‌گير، دو مربي، داور و سرپرست تيم صادر نشد و در ادامه با وجود صدور رواديد سه ملي‌پوش، بقيه نفرات از اعزام به امريكا بازماندند.
در سوي ديگر با حضور تيم در امريكا، حواشي مختلفي پيش آمد كه ايراني‌هاي مقيم امريكا سعي كردند در سالن مسابقات با شعار يا پرچم شير و خورشيد و... حاشيه ايجاد كنند. در ادامه هم كل كل سام رجبي، ورزشكار اسبق ايران كه در امريكا زندگي مي‌كند، با پژمان درستكار حاشيه‌ساز شد و باعث شد دردسرهاي تيم كشتي آزاد در امريكا دوچندان شود.
حضور قاطع در مرحله گروهي 
و صعود بي‌رقيب
آغاز كار شاگردان پژمان درستكار در جام جهاني با رقابت‌هاي دور گروهي بود كه ابتدا موفق شدند تيم ژاپن را 9 بر 1 شكست دهند و در مبارزه دوم با برد 6 بر 4 مقابل منتخب جهان، راهي فينال شوند. در ديدار فينال اما تيم ملي كشتي آزاد با شكست 6 بر 4 مقابل امريكا بر سكوي دوم ايستاد و اين در حالي بود كه انتظار مي‌رفت ايران بتواند با پيروزي در فينال، قهرمان اين رقابت‌ها شود. شاگردان درستكار در فينال در اوزان 65، 74، 79 و 125 كيلوگرم برنده شدند و در اوزان 57، 61، 70، 86، 92 و 97 كيلوگرم تن به شكست دادند تا با نايب قهرماني به كار خود پايان دهند. رقابتي كه البته اگر برخي اشتباهات فني و كوچينگ و ارنج تيم نبود، مي‌توانست به نفع ايران رقم بخورد اما چنين اتفاقي نيفتاد تا تيم ايران قهرماني را تقديم تيم نه چندان آماده و پرستاره امريكا كند.

يك جابه‌جايي اشتباه و باخت قاسمپور
پيش از شروع جام جهاني كشتي، زمزمه‌هايي مبني بر حضور كامران قاسمپور، ستاره كشتي ايران در دو سال اخير در يك وزن بالاتر شنيده مي‌شد. قاسمپور پس از آنكه تا المپيك 2020 پشت خط حسن يزداني ماند و نتوانست او را در مسابقات انتخابي شكست دهد، تصميم گرفت براي مسابقات جهاني 2021 به وزن 92 كيلوگرم بيايد كه در آنجا با نمايشي درخشان و برتري مقابل كاكس امريكايي و كشتي‌گير روسيه، قهرمان جهان شود. او سال بعد يعني در مسابقات جهاني 2022 با بدني آماده‌تر و كيفيتي بالاتر، به صربستان رفت و در آنجا هم موفق شد به راحتي همه رقبا از جمله جي دن كاكس را كنار بزند و دومين طلاي خود را به دست آورد. با اين وجود اين وزن المپيكي نيست و بعيد به نظر مي‌رسد قاسمپور در اين وزن بماند پس طبيعي است كه شانس خود را در يكي از اوزان المپيكي امتحان كند و به نظر مي‌رسيد او اين‌بار در يك وزن بالاتر بخت خود براي حضور در المپيك را آزمايش كند. موضوعي كه اتحاديه جهاني هم از آن خبر داده بود و در صفحه خود اعلام كرد كه احتمال رويارويي قاسمپور با كايل اسنايدر امريكايي وجود دارد كه اين موضوع ابتدا با تكذيب كادر فني ايران همراه شد اما در امريكا رنگ حقيقت به خود گرفت. با اين وجود، به شكل واضح مشخص بود قهرمان جهان در وزن 92 كيلوگرم، براي حضور در وزن 97 كيلوگرم راه دور و درازي دارد و مطمئنا ميداني مانند جام جهاني و نبرد با كشتي‌گيري همچون اسنايدر، نمي‌تواند گزينه خوبي براي محك در يك وزن جديد باشد، چراكه قاسمپور تاكنون در اين وزن كشتي نگرفته و مطمئنا با توجه به شرايط بدني و وزني او، مي‌شد باختش را پيش‌بيني كرد. در واقع بهتر بود او در مسابقات ديگر در اين وزن امتحان شود و به مرور زمان بدنش براي اين وزن جا بيفتد، تا از طرفي با حضور در وزن 92 كيلوگرم و يك برد مقابل كشتي‌گير امريكا، تيم ايران را از نظر نتيجه در شرايط بهتري قرار مي‌داد و اين‌گونه دو وزن ايران با شكست مواجه نمي‌شد. 

ضعف كوچينگ و آمادگي جسماني 
كار دست ايران داد
در كشتي‌هاي حساس از جمله نبرد اميرمحمد يزداني با رقيب امريكايي يا ديگر مبارزات، ضعف كوچينگ به خوبي آشكار بود تا جايي كه در لحظات حساس، ملي‌پوشان ايران برنامه‌اي براي جبران نتيجه نداشتند. از طرفي تيم ايران در حالي راهي اين رقابت‌ها شد كه اكثر كشتي‌گير‌ها پس از مسابقات جهاني، در ليگ هم كشتي گرفته بودند و به نوعي بدن‌شان در اوج آمادگي نبود، بلكه نياز به استراحت و ريكاوري داشتند اما حضور در جام جهاني با بدن‌هاي ناآماده باعث شد در ديدارهاي حساس به خصوص در فينال، اين ضعف بدني به خوبي آشكار شده و كار دست ايران بدهد. ضعفي كه قابل پيش‌بيني بود و مي‌شد براي رفع آن نسخه بهتري پيچيد، اما نهايتا باعث شد تيم ايران مقابل امريكا شكست بخورد و بر سكوي دوم جام جهاني بايستد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون