• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5375 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ آذر

به مناسبت سالروز درگذشت جواد معروفي

مردي كه براي پيانو خواب‌هاي طلايي مي‌ديد

گروه هنر و ادبيات| جواد معروفي فرزند موسي‌خان معروفي سال 1291 در تهران به دنيا آمد. او پس از پايان تحصيلات دبستان وارد مدرسه‌ عالي موسيقي وزيري شد و تحصيلات موسيقي را كه در ابتدا نزد پدرش آغاز كرده بود، نزد وزيري ادامه داد. او نخست به نواختن تار پرداخت، ولي بعد از چند سال به نواختن پيانو علاقه‌مند شد و به فراگرفتن اين ساز پرداخت. او در دوران فعاليت هنري خود در آهنگسازي‌، رهبري اركستر و اجراي آهنگ‌هاي استادان موسيقي ايراني‌، تلاش بسيار كرد. جواد معروفي سرانجام 16 آذرماه 1372 در تهران درگذشت. در اينجا به مناسبت درگذشت اين هنرمند فقيد چند اثر از او را مرور مي‌كنيم. از اولين آهنگ‌هايي كه جواد معروفي ساخت‌، مي‌توان به قطعاتي بر رباعيات خيام اشاره كرد كه در 1315 تصنيف شده است. او همچنين به ‌عنوان نوازنده‌ پيانو در اركستر‌، تكنواز پيانو و رهبر اركستر شماره‌ يك گل‌ها با راديو همكاري كرد و‌ آهنگ‌هاي بسياري از شيدا‌، عارف، مختاري و درويش را براي اركستر تنظيم و اجرا كرد. برخي از آثار معروفي با آواز بنان و شهيدي اجرا شده است. در آلبوم «جان عشاق/گنبد مينا» نيز آواي پيانوي جواد معروفي را مي‌شنويم؛ عاشقانه‌هايي كه با اركستر سمفونيك، آهنگ‌هاي ساخته پرويز مشكاتيان و پيانوي جواد معروفي به گوش مي‌رسند. آلبوم «جان عشاق و گنبد مينا» 10 قطعه دارد و توسط شركت دل آواز منتشر شده است. سه قطعه آن بي‌كلام است و اشعار باقي قطعات از شعرهاي حافظ و باباطاهر انتخاب و در مايه دشتي و بيات اصفهان اجرا شده است.
آلبوم زيباي «خزان و روزگار من» يكي ديگر از آثار اين استاد بزرگ پيانو است، در اين آلبوم قطعات زيبايي در مايه دشتي و ابوعطاء اجرا مي‌شوند. ناشر اين آلبوم بي‌كلام ايران صداست. آلبوم شبنم صبحگاه نيز يكي ديگر از ساخته‌هاي جواد معروفي است كه شامل قطعات بي‌كلام مي‌شود و در فضاي موسيقي دستگاهي است. شيوه اجراي آن تكنوازي و ناشر اين آلبوم سروش است. 
يكي از برجسته‌ترين آثار جواد معروفي آلبوم خواب‌هاي طلايي است. اين آلبوم شامل چندي از برجسته‌ترين آثار معروفي همچون ژيلا، راپسودي اصفهان و خواب‌هاي طلايي است. «خواب‌هاي طلايي» را جواد معروفي در سال 1330 براي فيلمي به همين نام ساخت كه ملودي آن در حافظه شنيداري مردم ايران ماندگار شد. همچنين يكي ديگر از مشهورترين و زيباترين ساخته‌هاي جواد معروفي به نام ژيلا يا فانتزي ژيلاست كه معروفي آن را براي دخترش ساخته ‌است. قطعه ژيلا يكي از شناخته ‌شده‌ترين آثار پيانوي ايراني به شمار مي‌رود. گفته مي‌شود اين اثر به تنهايي بخشي از هويت پيانوي ايراني  را مي‌سازد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون