• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5376 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ آذر

جشنواره‌هاي استاني تئاتر امسال با چه ويژگي‌هايي برگزار مي‌شوند؟

اما و اگرهاي جديد يك رويداد سالانه

گروه هنر و ادبيات

جشنواره‌هاي تئاتر استاني در دوره جديد بازگشت به عقب داشته‌اند و چرخ دوباره از نو اختراع شده است. ايسنا در همين رابطه گزارش داده؛ در حالي كه سال‌هاي گذشته جشنواره تئاتر استان اصفهان با نظر اداره كل هنرهاي نمايشي از هنرمندان بنام تئاتر كشور نيز به عنوان داور ناظر استفاده مي‌شد اما امسال در سي‌وچهارمين جشنواره تئاتر اين استان تفاوت‌ها و اما و اگرهايي درباره شيوه انتخاب هيات داوران و تعداد آثار حاضر در اين جشنواره مطرح شده است.

سي‌وچهارمين جشنواره تئاتر استان اصفهان از 18 آذر ماه آغاز شد و هر سه عضو هيات داورانِ اين دوره از جشنواره نيز از ميان هنرمندان تئاتر استان انتخاب شده‌اند. درحالي كه در دوره‌هاي قبل، كساني مانند سعيد پورصميمي، داريوش فرهنگ و قطب‌الدين صادقي به عنوان داور ناظر حضور داشتند. اين مساله، سوالاتي را درخصوص سطح كيفي جشنواره و داوري‌ها مطرح‌ كرده است.
احمد دهقان، كارگردان نمايش «بل و اختراع دردسرساز» در اين خصوص به ايسنا گفت: با مشاهده فهرست داوران جشنواره متعجب شدم، چراكه همواره در جشنواره‌هاي استاني، يك داور از اداره كل هنرهاي نمايشي دارند و به نظر من به عنوان يك عضو از تئاتر اصفهان، حضور داور از مركز مي‌تواند كمك كند تا نمايش‌ها با نگاه به آثار كشوري و ملي بررسي شوند.
او ادامه داد: اساتيدي كه مسووليت داوري نمايش‌هاي اين دوره از جشنواره تئاتري استان اصفهان را به عهده‌ دارند هر كدام چندين‌بار آثار ما را ديده‌اند و ذهنيتي از آن دارند؛ علاوه بر اين، داوران، آثار را با ذهنيتي كه از تئاتر استان دارند قضاوت مي‌كنند؛ به همين دليل انتظار ما اين بود كه داوري از مركز در تركيب داوران اين دوره از جشنواره حضور داشته باشد، در اين صورت اين تركيب و همفكري مي‌توانست موثر باشد، زيرا هر فرد، تعداد مشخصي از اين نمايش‌ها را ديده است و اينكه فردي آثار را از مركز و با نگاه و رويكرد و پيش‌زمينه ذهني متفاوت تماشا كند، مي‌تواند بر كيفيت جشنواره و سطح علمي آن اثرگذار باشد.
دهقان با بيان اينكه انتظار حضور داوران جوان‌تر را نيز در جمع هيات داوران داشته است، گفت: نمايش، هنري است كه به‌صورت مداوم به‌روز مي‌شود و اساتيد و پيشكسوتان به‎رغم دانش و تجربه بسيار، ممكن است از فضاهاي جديد تئاتر دور باشند؛ درحالي كه امروز شكل و شمايل تئاتر دنيا در حال تغيير است و ما هم بايد خود را در هنر نمايش به‌روز كنيم. اين كارگردان با اشاره به محدوديت‌هاي درنظر گرفته ‌شده براي ورود به اين دوره از جشنواره گفت: يكي ديگر از مواردي كه در اين جشنواره مشاهده شد، فيلتري بود كه نمايش را ملزم مي‌كرد حتما اجراي عموم داشته باشد تا امكان حضور در جشنواره را پيدا كند؛ درحالي كه اگر اين فيلتر وجود نداشت آثار بيشتري امكان حضور در جشنواره را داشتند؛ ضمن اينكه حضور نمايش در جشنواره و كسب موفقيت در آن مي‌تواند راه را براي اجراي عموم نمايش و درنتيجه، فروش و رونق بيشتر گيشه باز كند. قطعا جشنواره‌هاي تئاتر استاني در رونق فضاي نمايش در ميان جامعه و از سوي ديگر، معرفي آثار به جشنواره فجر نقش موثري دارند؛ اين درحالي است كه سومين روز از سي‌وچهارمين جشنواره تئاتر استان اصفهان در جريان است اما شهر از هر نشانه‌اي در اين خصوص خالي است! از سوي ديگر به ‌نظر مي‌رسد نگاه كشوري به جشنواره‌هاي تئاتر استاني كه پيش از اين و با انتخاب داوراني از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي همراه مي‌شد در افزايش سطح كيفي جشنواره و آثار ارايه‌شده به آن موثر بود. حال بايد ديد نگاه صرفا استاني هيات داوران به سي‌وچهارمين جشنواره تئاتر استان اصفهان در روند برگزاري اين جشنواره و توليدات آينده آثار نمايشي چه تاثيري خواهد داشت.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون