• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5376 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ آذر

تقي اراني دانشمندي در برلين

كتاب «تقي اراني دانشمندي در برلين» نوشته يونس جلالي با ترجمه امير ميرحاج منتشر شد.  در نوشته پشت جلد كتاب آمده است: تقي اراني، دانشمند و روشنفكر برجسته و شخصيتي محوري در ايران بين دو جنگ جهاني بود. او كه شاهد دو تحول بزرگ سياسي در قرن بيستم - ظهور پهلوي و فروپاشي جمهوري وايمار- بود، از علوم پايه به فعاليت‌هاي چپ و صلح‌طلبي روي ‌آورد كه منجر به دستگيري و مرگ او در زندان شد. نويسنده اين كتاب، سفر او از تهران به برلين را دنبال مي‌كند، جايي كه در دهه ۱۹۲۰ با بزرگ‌ترين دانشمندان و متفكران آلماني عصر خود ازجمله ماكس پلانك، آلبرت اينشتين و فردريش روزن برخورد داشت و آثار مهمي در روانشناسي و فلسفه سياسي منتشر كرد. زماني كه رضاشاه به دنبال ايجاد روابط حسنه با رايش سوم بود، تقي اراني به همراه گروهي از فعالان چپ و حاميان طبقه كارگر دستگير شد. زندگي و مرگ او دريچه‌اي منحصر‌به‌فرد براي مطالعه تاريخ فكري و سياسي ايران مدرن است. نوام چامسكي درباره كتاب نوشته است: «يك زندگي شگفت‌انگيز با روايتي درخشان كه درس‌هاي ارزشمندي براي امروز دارد.»
 استفاني كرونين هم درباره كتاب عنوان كرده است: «اين كتاب زواياي پنهان تقي اراني و گروهش و همچنين تاريخ گسترده‌تر فكري و سياسي ايران مدرن را روشن مي‌سازد.»
كتاب «تقي اراني دانشمندي در برلين» نوشته يونس جلالي با ترجمه امير ميرحاج در ۴۲۲ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و با قيمت ۲۲۰ هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر «كتاب پارسه» منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون