• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5377 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۴ آذر

روياي محال هواي پاك

با وجود كاهش تردد خودروها كيفيت هواي شهرهاي آلوده كشور نسبت به روز سه‌شنبه بدتر شده است

گروه اجتماعي| كلاس درس دانشگاه‌ها و مدارس و مهدهاي كودك در شهرهاي آلوده كشور حدود يك هفته است كه به صورت غيرحضوري برگزار شده يا تعطيل است و انتظار مي‌رفت كه با كاهش تراكم تردد خودروها در ساعات اوج ترافيك روزانه و از جمله در ساعات آغاز يا پايان كلاس درس دانش‌آموزان و دانشجويان و فعاليت مهدهاي كودك، كيفيت هواي كلانشهرها هم بهبود داشته باشد، اما بررسي‌هاي «اعتماد» از كيفيت هواي 12 شهر در 3 استان كه روز سه‌شنبه در شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها بود، نشان داد كه نه تنها بهبودي در كيفيت هواي اين شهرها اتفاق نيفتاده، بلكه شرايط به مراتب بدتر شده و غلظت ذرات با قطر كمتر از 2.5 ميكرون هم افزايش يافته علاوه بر اينكه در شهرهاي ديگري هم كه تا روز سه‌شنبه، كيفيت هوا در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس بود، ديروز به وضعيت ناسالم براي همه گروه‌ها و حتي در يك شهر هم به وضعيت بسيار ناسالم رسيد. 
مقايسه «اعتماد» از افت شديد كيفيت هواي 12 شهر در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه
   كرج / روز سه‌شنبه با شاخص 160 و روز چهارشنبه با شاخص 171 
   ساوجبلاغ / روز سه‌شنبه با شاخص 161 و روز چهارشنبه با شاخص 171
   نظرآباد / روز سه‌شنبه با شاخص 152 و روز چهارشنبه با شاخص 160 
    فرديس / روز سه‌شنبه با شاخص 153 و روز چهارشنبه با شاخص 162
   تهران / روز سه‌شنبه با شاخص 142 و روز چهارشنبه در ساعت 11 ظهر با شاخص 171 و در ساعت 19 با شاخص 184 
    اسلامشهر / روز سه‌شنبه با شاخص 156 و روز چهارشنبه با شاخص 159 
   پاكدشت / روز سه‌شنبه با شاخص 158 و روز چهارشنبه با شاخص 176 
   شهريار / روز سه‌شنبه با شاخص 159 و روز چهارشنبه با شاخص 165 
    باقرشهر / روز سه‌شنبه با شاخص 163 و روز چهارشنبه با شاخص 175 
   ملارد / روز سه‌شنبه با شاخص 155 و روز چهارشنبه با شاخص 158 
   قرچك/ روز سه‌شنبه با شاخص 165 و روز چهارشنبه با شاخص 172 
   قزوين / روز سه‌شنبه با شاخص 152 و روز چهارشنبه با شاخص 165 
در حالي كه طبق استاندارد جهاني كيفيت هوا، افزايش غلظت آلاينده‌ها در محدوده 151 الي 200 برابر با هواي ناسالم براي همه گروه‌ها، 201 الي 300 برابر با هواي بسيار ناسالم و 301 الي 500 برابر با وضعيت خطرناك است، طبق بررسي‌هاي «اعتماد»، ديروز كيفيت هواي مشهد (158)، ورامين (162)، باغستان (161)، الوند (155) و اشتهارد (154) هم افت شديد داشت و به شرايط ناسالم براي همه گروه رسيد و كيفيت هواي راور هم با شاخص 225 به وضعيت بسيار ناسالم افت كرد. 
تهران براي دومين بار در يك هفته قرمز شد 
طبق گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، وضعيت هواي پايتخت، ديروز و براي دومين بار در طول هفته جاري، به وضعيت قرمز تنزل پيدا كرد. طبق اين گزارش، ديروز و در ساعت 11 پيش از ظهر، غير از برخي نواحي در مناطق يك، 8، 9، 16 و14 كه غلظت آلاينده‌هاي‌شان، هوا را در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار داده بود، در 25 ايستگاه كنترل كيفيت هوا، قرمز گزارش شد. 
در حالي كه رييس مركز اورژانس تهران ديروز خبر داد كه به دنبال افزايش آلودگي هواي پايتخت طي روزهاي گذشته، اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌هاي اين مركز هم در نقاط مشخصي از شهر و از جمله در ميدان‌هاي اصلي تهران همچون آزادي، شهر ري و تجريش مستقر شده‌اند، به گفته اين مقام مسوول، در فاصله ۱۱ تا 21 آذرماه، 8562 مورد ماموريت اورژانسي مربوط به علايم قلبي و 1624 ماموريت مربوط به علايم ريوي در پايتخت انجام شده و از اين تعداد 1575 مورد به مراكز درماني منتقل شدند. 
خسارات آلودگي هوا؛
 سالانه بين ۷ تا ۱۱ ميليارد دلار 
ديروز سميه رفيعي، رييس فراكسيون محيط زيست مجلس با انتقاد از مصوبه دو هفته قبل هيات وزيران در موافقت خلاف قانون با تنزل استاندارد آلايندگي خودروهاي وارداتي از يورو 6 به يورو 5 با استدلال توليد نشدن بنزين يورو 6 در كشور و به صلاح نبودن استفاده از بنزين يورو 4 در خودروهاي وارداتي داراي استاندارد آلايندگي يورو 6، با ارايه گزارشي درباره تبعات تداوم آلودگي هوا در كشور اعلام كرد: «بر اساس گزارش بانك جهاني در سال ۲۰۲۱ بيش از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر در كشور به دليل آلاينده ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون در هوا جان باخته‌اند. خسارات ناشي از آلودگي هوا به كشور سالانه بين ۷ تا ۱۱ ميليارد دلار است در حالي كه اين ارقام سرسام‌آور به دليل غيرمستقيم بودن هزينه‌هاي آن هنوز آنقدرها به چشم نيامده است. آقايان دم از آلودگي هوا مي‌زنند ولي در عمل به نفع آلودگي هوا اقدام مي‌كنند و در اوج آلودگي هوا پيشنهاد ديگري براي افزايش آلودگي هوا مصوب كرده‌اند. البته فراكسيون محيط زيست مجلس در اين خصوص ورود كرده و مغايرت‌هاي اين مصوبه با قانون هواي پاك را به‌طور صريح به هيات تطبيق مجلس و دولت ارايه كرده است و بايد قطعا اين مصوبه لغو شود. همچنين تمامي تخلفات و ترك فعل‌هاي ۲۳ دستگاه متولي بحث آلودگي هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامي مسوولان و دستگاه‌هاي متخلف در اين زمينه به دادسرا ارجاع شده و هم‌اكنون در شعبه يك دادسراي كاركنان دولت در حال رسيدگي است و در جلسه اخير از دادستان كل كشور درخواست كرديم كه رسيدگي به اين پرونده با سرعت بيشتري انجام شود.»

 


ايراني‌ها چه چيزي نفس مي‌كشند؟
طبق اعلام مركز هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست، آلاينده‌هاي هوا به دو دسته عمده و خطرناك تقسيم مي‌شوند. گوگرد، ازن و مونواكسيدكربن، آلاينده‌هاي عمده هستند كه تاثير زيادي بر ايجاد برنشيت‌هاي ريوي دارند.بنزن از جمله آلاينده‌هاي خطرناكي است كه از نظر علمي بسيار خطرناك تلقي مي‌شود و مواجهه مستمر با آن باعث ايجاد بيماري يا حتي مرگ مي‌شود. خطرناك‌ترين آلاينده‌هاي هوا، ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون، مونواكسيدكربن CO و گوگرد از جمله آلاينده‌هاي خطرناك و روي سيستم دفاعي بدن و دستگاه تنفسي بسيار تاثيرگذار هستند.اين مواد روي مژك‌هاي تنفسي ما تاثيرگذار بوده و در مخاط تخليه‌كننده مواد زائد اختلال ايجاد مي‌كنند. در اين زمان آلاينده‌ها و ذرات معلق به راحتي به سمت پايين دستگاه تنفسي ما حركت مي‌كنند و باعث به وجود آمدن بيماري‌هاي عفوني، آسم و آلرژي مي‌شوند و در صورت استمرار تماس، بروز سرطان دور از ذهن نيست.ذرات معلق در هوا كه بسته به درشتي آنها به عنوان ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون يا كمتر از 10 ميكرون معرفي مي‌شوند، ذرات داراي جرم PM و در هواي پيرامون ما و همان هوايي كه وارد مجاري تنفسي ما مي‌شود، معلق و شناور هستند. اين ذرات با چشم غيرمسلح قابل مشاهده نيست، اما در صورتي كه غلظت آنها در هواي پيرامون ما خيلي زياد باشد، توده‌اي از ابر در محيط اطراف ايجاد مي‌شود كه در اصطلاح عمومي هوا را تغيير رنگ يافته مي‌بينيم و به كاهش شعاع ديد منجر مي‌شود.  هر منبع آلاينده مي‌تواند اين ذرات معلق را توليد كند؛ فعاليت‌هاي معدني، انفجار، حفاري، ساخت و ساز، آتش‌سوزي يا پديده‌هاي طبيعي مانند آتش‌فشان‌ها و حتي توفان‌هاي گرد و غبار حاصل از خشكسالي‌ها و بيابان‌زايي‌ها و خشكيدن تالاب‌ها و درياچه‌ها. ذرات معلق با قطر كمتر از 10 و 2.5 ميكرون مي‌تواند در دستگاه تنفسي انسان تجمع و رسوب كرده و به بيماري‌هاي ريوي و تنفسي منجر شود از جمله اينكه به دنبال كاهش ظرفيت تنفسي ريه‌ها به نارسايي‌هاي تنفسي منجر مي‌شود.  ذرات با قطر كمتر از 2.5 ميكرون براي مدت طولاني‌تري در هوا باقي مي‌مانند، اما خطرات به مراتب بيشتر براي سلامتي انسان دارند، چون به بخش‌هاي عميق‌تر ريه نفوذ مي‌كنند و به دليل سميت بالاتر خطرات بسيار بيشتري دارند. ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون نشات گرفته از احتراقي است كه در داخل محفظه احتراق خودروها به وجود مي‌آيد. اگرچه محل احتراق در كارخانه‌ها و موتورخانه‌هاي منازل هم در به وجود آمدن آلاينده‌ها تاثيرگذار هستند، اما گرد و غبار يكي ديگر از منابع توليد ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون