• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5377 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۴ آذر

خبر

 درخواست صدراعظم آلمان براي كنار گذاشتن اختلافات اروپا و امريكا
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه از امريكا و اتحاديه اروپا درخواست كرد براي همكاري بيشتر و نزديك‌تر، اختلافات گذشته بر سر يارانه‌هاي سبز واشنگتن را كنار بگذارند. به گزارش ايرنا از تارنماي بلومبرگ؛ شولتز در مجلس آلمان گفت: «نبايد به خود اجازه دهيم كه در روابط دو سوي اقيانوس اطلس، جدايي پيش‌ آيد، بلكه بايد با يكديگر همكاري‌هاي بيشتر و نزديك‌تر داشت و روابط بازرگاني مشترك با ايالات‌متحده را تقويت كنيم.» قانون تازه ايالات‌متحده درباره اختصاص يارانه به شركت‌هاي اين كشور شامل توليدكنندگان خودروهاي برقي، موجب تنش با اتحاديه اروپا شده است. پاريس با متهم كردن واشنگتن به پيروي از سياست صنعتي همانند چين با اعمال تبعيض بر شركت‌هاي غيرامريكايي، حتي تهديد به شكايت از اين كشور به سازمان تجارت جهاني كرده است. فرانسوا مكرون، رييس‌جمهوري فرانسه از ديرباز خواستار تصويب و اجراي قانون اولويت دادن خريد كالاهاي اروپايي شده بود تا در قراردادهاي مناقصه و مزايده و اختصاص يارانه‌ها، توليد‌كنندگان اين قاره را در اولويت قرار دهد. به گفته منابع آگاه از موضع آلمان؛ برلين با مخالفت با اقدامات تهاجمي‌تر در سطح اتحاديه اروپا، خواستار اجراي سياست حساب‌شده‌تري شامل واكنش به اين يارانه‌ها با موثرسازي چگونگي توزيع بودجه‌هاي كنوني و افزايش انگيزه‌ها در سطح ملي شده است. طرح تازه آلمان با توجه به نابرخورداري همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از منابع مالي براي حمايت از شركت‌هاي داخلي، ممكن است موجب تقويت نارضايتي در اين كشورها شود كه خواستار واكنش شديدتر در سطح اين نهاد هستند. شولتز در پي حمله نيروهاي روسيه به اوكراين گفته بود كه روابط اروپا با ايالات‌متحده از هميشه با اهميت‌تر است و بايد تقويت شود.
اعتصاب گسترده در راه‌آهن بريتانيا
پس از آنكه اتحاديه «راه‌آهن، دريانوردي و حمل و نقل» انگليس پيشنهاد مربوط به حقوق را رد كرد، اعتصاب بخش حمل و نقل ريلي اين كشور آغاز شد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آناتولي، حدود ۴۰ هزار كارمند راه‌آهن از ۱۴ شركت حمل و نقل ريلي سراسر كشور در بحبوحه سرماي شديد دست از كار كشيده‌اند و مسافران با اختلال قابل‌توجهي در جابه‌جايي مواجه هستند به ويژه دانش‌آموزاني كه با قطار به مدرسه مي‌روند. اين اقدام اعتصابي تا روز شنبه ادامه خواهد داشت و اعتصاب‌هاي بيشتري نيز از شب كريسمس (۲۴ دسامبر) تا ۲۷ دسامبر (سوم تا ششم دي‌ماه) و دو اعتصاب ۴۸ ساعته ديگر در ابتداي ماه ژانويه برگزار خواهند شد. شبكه حمل و نقل ريلي به مسافران هشدار داده كه همزمان با سرماي شديد هوا ازجمله برف، يخبندان و مه كه باعث اختلالاتي در سراسر انگليس شده، تنها سفرهاي ضروري را انجام دهند. روساي شبكه حمل و نقل ريلي انگليس اين اتحاديه را به اهميت ندادن به برنامه‌هاي كريسمس مردم متهم كردند. اما مايك لينچ، دبيركل اتحاديه راه‌آهن، دريانوردي و حمل و نقل گفت: دولت لندن براي جلوگيري از اين اعتصاب‌ها هيچ كاري انجام نمي‌دهد و كاملا واضح است كه آنها مي‌خواهند اعتصابات موثر در انگليس را غيرقانوني كنند. ما در برابر اين اقدام مقاومت خواهيم كرد و اعضاي ما به همراه كل جنبش اتحاديه تجاري به كمپين خود براي دستيابي به يك توافق عادلانه براي كارمندان، افزايش منطقي و عادلانه دستمزدها و شرايط كاري مناسب ادامه خواهند داد. به شبكه حمل و نقل ريلي پيشنهاد افزايش حقوق 5درصدي در سال جاري و افزايش حقوق 4درصدي در سال ۲۰۲۳ ميلادي داده شد اما لينچ اين توافق را «غيراستاندارد» دانست و اعضاي اين اتحاديه اين پيشنهاد را رد كردند. به دنبال بحران شديد مخارج زندگي كه در پي تورم و وخيم شدن اوضاع اقتصادي به وجود آمده، انگليس با موج جديدي از اعتصاب‌ها از جمله توسط پرستاران، كارمندان پست و اساتيد دانشگاه‌ها مواجه است. تورم سالانه انگليس از ۱۰،۱درصد در سپتامبر سال جاري ميلادي به ۱۱،۱درصد در اكتبر سال جاري ميلادي افزايش يافت كه بالاترين نرخ تورم از اكتبر سال ۱۹۸۱ ميلادي محسوب مي‌شود و منجر به كاهش دستمزدهاي واقعي شده است.


امريكا بيش از ۳۰ شركت چيني را به ليست سياه تجارت اضافه مي‌كند
امريكا بنا دارد ده‌ها شركت چيني را به ليست تحريم‌هاي خود اضافه كند. به گزارش ايلنا و به نقل از رويترز، وزارت بازرگاني ايالات‌متحده در اوايل اين هفته شركت‌هاي چيني را به فهرست نهادها اضافه خواهد كرد. يك منبع آگاه اعلام كرد كه دولت امريكا قصد دارد يك شركت سازنده تراشه چيني و ۳۵ شركت چيني ديگر را در ليست سياه تجاري قرار دهد تا آنها را از خريد برخي قطعات امريكايي منع كند.


احتمال ديدار مجدد سران آذربايجان و ارمنستان در روسيه
 سخنگوي كرملين از احتمال ديدار سران ارشد روسيه، جمهوري آذربايجان و ارمنستان براي حل مشكلات باقيمانده باكو و ايروان خبر داد. به گزارش فارس، ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين روز چهارشنبه از احتمال ديدار سران ارشد روسيه، جمهوري آذربايجان و ارمنستان براي حل مشكل باكو و ايروان خبر داد. به گزارش خبرگزاري آذرتاج، پسكوف گفت: «كار براي هماهنگي نشست سه‌جانبه بين ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه، الهام علي اف رييس‌جمهور جمهوري آذربايجان و نيكول پاشينيان نخست‌وزير ارمنستان در حال انجام است، آنها مي‌توانند در حاشيه نشست غيررسمي سران كشورهاي مستقل مشترك‌المنافع ديدار داشته باشند.» اين مقام كرملين گفت كه تاكنون توافق خاصي صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون