• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5377 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۴ آذر

نگاهي به نخستين بازي نيمه نهايي جام جهاني

كرواسي اسير جادو شد

اميررضا احمدي

در اولين ديدار از مرحله نيمه نهايي جام جهاني، تيم‌هاي آرژانتين و كرواسي به مصاف هم رفتند تا يكي از جذاب‌ترين ديدار‌هاي جام 22 در اين مرحله رقم بخورد؛ رقابتي كه هيجان‌انگيز بودنش قبل از سوت آغاز هم قابل پيش‌بيني بود. اين مسابقه يك شبه فينال تمام عيار بود كه نهايتا با نتيجه سه بر صفر به سود آرژانتين به پايان رسيد. تيم ملي كرواسي در حالي به اين مسابقه آمد كه به دنبال رسيدن به فينال بود تا يك ركورد فوق‌العاده را ثبت كند. از سوي ديگر مسي و هم‌تيمي‌هايش كه بارها تا يك‌قدمي قهرماني در تورنمنت‌هاي ملي رفته بودند و دست‌شان از آن كوتاه مانده بود، قصد نداشتند دوباره در يك‌قدمي فينال، حذف شوند. آنها با تمام قدرت به زمين رفتند تا نوار بردهاي مرموز كروات‌ها را پاره كنند.

كرواسي اسير جادوي مسي شد
كرواسي در جام جهاني 2018 و 2022، يكي از بهترين تيم‌ها بود كه با يك فوتبال شناور و چشم‌نواز، پاسكاري‌هاي مختلف و بازي روان، رقبا را فلج مي‌كرد. تيم شطرنجي در روسيه به فينال رسيد و در قطر تا يك‌قدمي آن؛ با اين وجود آنها در اين بازي در مقابل جادوي ساق‌هاي مسي، نتوانستند كاري از پيش ببرند و در يك بازي يك‌طرفه، سه بر صفر مغلوب رقيب شدند و به فينال نرسيدند. اين درحالي بود كه كروات‌ها در روسيه در مراحل حذفي با عبور از دانمارك، روسيه و انگلستان به فينال رسيدند و در اين دوره هم با برتري مقابل ژاپن و برزيل موفق شدند به نيمه نهايي برسند، اما اين‌بار آنها در اين مرحله حذف شدند تا بعد از 5 بازي بدون شكست در مراحل حذفي جام جهاني طعم باخت را بچشند و طلسم شكست‌ناپذيري‌شان باطل شود.
مودريچ؛ تك و تنها، خاموش و بي‌اثر
قلب تپنده تيم ملي كرواسي، لوكا مودريچ است كه هم در جام جهاني قبلي و هم در اين دوره، نقشي اساسي و محوري داشت و به عنوان شريان حياتي اين تيم در ميانه ميدان، حسابي خون را به رگ تيم پمپاژ مي‌كرد. آلبي سلسته هم به خوبي از اين موضوع با خبر بود؛ آنها در اين بازي به‌ طور كامل دست و پاي مودريچ را بستند و با از كار انداختن نبض حريف، موفق شدند به يك برد پرگل و قاطعانه برسند. مودريچ مثل تمام بازي‌هاي مراحل گروهي و حذفي جام جهاني، در ديدار با آرژانتين هم با بازوبند كاپيتاني كرواسي وارد زمين شد ولي در تقابل با هافبك‌هاي حريف ازجمله انزو فرناندز نتوانست كار خاصي انجام بدهد و هر زمان هم كه قصد داشت پا به توپ شود، دو بازيكن آلبي سلسته را مقابل خود مي‌ديد.كاپيتان كرواسي قبل از صحنه گل اول آرژانتين كه مي‌توانست تيمش را صاحب موقعيت كند، توپ را از دست داد تا شاگردان ليونل اسكالوني يك ضدحمله سريع ترتيب بدهند و با رسيدن به پنالتي، گل اول را بزنند.نمايش دور از انتظار مودريچ مقابل آرژانتين كه نتوانست مثل پنج مسابقه مراحل گروهي و حذفي جام جهاني گل بزند يا حتي پاس گل بدهد، كاري كرد تا زلاتكو داليچ مجبور شود در شرايطي كه تيمش سه گل دريافت كرده بود، او را از زمين بيرون بكشد و ماير را به تركيب كروات‌ها اضافه كند.مودريچ كه با ناراحتي زياد و تحويل دادن بازوبند كاپيتاني زمين را ترك مي‌كرد، در ديدار مقابل آرژانتين ۹۳ لمس توپ، ۶۷ پاس صحيح با دقت ۸۶درصدي، دو پاس كليدي، يك سانتر صحيح، دو پاس بلند درست، يك شوت دفع شده، سه دريبل موفق، هفت برد در دوئل‌هاي زميني و دو بار گرفتن خطا داشت، اما برخلاف بازي‌هاي قبل هيچ فرصتي براي شوت‌زني به چهارچوب يا خارج از چهارچوب به دست نياورد تا مشخص شود به خوبي آناليز شده است.
لوكا مودريچ در تقابل با آرژانتين يك آمار ضعيف و دور از انتظار هم داشت؛ ۱۲ بار از دست دادن توپ در ميانه زمين كه غيرمنتظره بود و البته يكي از آنها منجر به ايجاد موقعيت جدي براي ياران مسي و رسيدن به پنالتي شد. با اين حال لوكيتاي ۳۷ ساله كه آخرين جام جهاني خودش را پشت سر گذاشت بعد از خروج از زمين با تشويق تمام تماشاچيان همراه شد تا يادش نرود 
هيچ كس ميراثي كه او از خود به‌جا گذاشته را فراموش نخواهد كرد. لوكيتا حالا اين فرصت را دارد كه با كسب يك مقام سومي به دوران پرافتخار خود در جمع كروات‌ها پايان دهد. 
آرژانتين و بازگشت به اصل خويش
گزاره معروفي هست كه مي‌گويد مهد تكنيك فوتبال، برزيل است اما تكنيكي‌ترين بازيكنان دنيا از جمله مارادونا و مسي، اهل آرژانتين؛ اين جمله دقيقا در نيمه نهايي جام جهاني تجلي پيدا كرد و ليونل مسي بار ديگر با جادوي پاهايش موفق شد نايب قهرمان جام جهاني 2018 را تسليم كند و براي دومين‌بار خودش را به فينال جام جهاني برساند. در اين بازي لئو يك گل زد و يك پاس گل داد تا امضاي خودش را پاي اين برد بيندازد و نشان دهد حالا حالاها قصد تمام شدن ندارد. او با اين عملكرد، به يكي از بهترين بازيكنان جام بيست و دوم تبديل شد كه با ثبت 5 گل (در كنار امباپه)، 3 پاس گل، 27 شوت و 18 خلق موقعيت اين تورنمنت را به تسخير خودش در آورده است. اما حتي درخشان‌تر از لئو در بازي نيمه‌نهايي خوليان آلوارز بود. بازيكني كه نقشي كليدي در اين برد داشت. مهاجم جوان آلبي سلسته در دقايق پاياني نيمه اول روي يك ضد حمله موفق شد با تيزهوشي خودش دروازه كرواسي را باز كند و در نيمه دوم هم دو بار ديگر موفق به گلزني شد تا بهترين بازيكن زمين لقب بگيرد. هرچند جايزه بهترين بازيكن به مسي داده شد. 
فينال دوره قبل تكرار نشد
كرواسي درحالي مقابل آرژانتين شكست خورد كه در صورت صعود به فينال و حضور احتمالي فرانسه در فينال، يك اتفاق تاريخي رخ مي‌داد تا پس از 32 سال، دوباره دو تيم در دو دوره پياپي به فينال جام جهاني برسند. اين اتفاق پيش از اين، تنها يك بار رخ داده بود. در فينال جام جهاني 1990 تيم‌هاي آلمان غربي و آرژانتين كه در ۱۹۸۶ به فينال رسيده بودند، دوباره فيناليست شدند. اين ‌بار پس از 32 سال دوباره دو فيناليست به نيمه نهايي رسيدند تا شانس برگزاري اين نبرد را داشته باشند كه آرژانتين روياي كروات‌ها را قيچي كرد و جلوي تكرار تاريخ را گرفت.
طلسم قهرماني جهان شكسته مي‌شود؟
آرژانتين در يك دهه اخير، بارها به فينال تورنمنت‌هاي مختلف رسيده اما در اكثر مواقع دستش از جام كوتاه مانده؛ آنها در جام جهاني 2014 به فينال رسيدند اما در وقت‌هاي اضافه، با تك گل ماريو گوتزه مغلوب آلمان شدند. پس از آن در كوپا آمه‌ريكاي 2015 و 2016 (كه به مناسبت صد سالگي اين تورنمنت برگزار مي‌شد) دو بار به فينال رسيدند اما در هر دو شكست خوردند. در سال 2016، مسي پس از گل نكردن پنالتي خود در فينال، از فوتبال ملي خداحافظي كرد كه البته دوباره به اين عرصه برگشت.
با اين وجود آلبي سلسته در كوپا آمه ريكاي 2021 بالاخره روياي ناتمامش را تمام كرد و با رهبري لئو مسي، موفق شد تخته گاز تا فينال برود و قهرمان اين دوره شده و طلسم ناكامي در فينال‌ها را بشكند؛ حالا آنها با همين دست فرمان به فينال جام جهاني قطر هم رسيده‌اند و تنها يك‌قدم باقي مانده تا بعد از باطل كردن طلسم كوپا آمه ريكا، به قهرماني جهان هم برسند و تنها نقطه خالي كارنامه مسي را پر كنند؛ كاپيتاني كه پس از سال‌ها دوباره ياد مارادونا را زنده كرده و تيمش را به فينال رسانده. حالا نگاه همه به ساق‌هاي اوست تا بتواند دوباره اين تيم را قهرمان جهان كند و خودش را براي هميشه در تاريخ فوتبال، ماندگار.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون