• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5377 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۴ آذر

خبرخوان

در تامين بنزين و گازوييل  مشكل داريم

هدايت خادمي، عضو سابق كميسيون انرژي مجلس گفت: ما اكنون در تامين بنزين و گازوييل مشكل داريم، در توليدات پالايشگاهي لب مرز قرار داريم و شايد حتي مجبور شويم به سمت واردات برويم، در بحث گاز بازار را از دست داده‌ايم و روسيه كه فقط كمي بيشتر از ما ذخاير گازي دارد 50 درصد بازار اروپا و 19 درصد نياز جهان را تامين مي‌كند، حتي الجزاير هم در اين بازار حضور دارد و سهم ما از بازار جهان تقريبا صفر است و حال در نظر داريم سواپ هم داشته باشيم تا مشكل كنوني روسيه را هم حل كنيم. وي افزود: ما نياز به تكنولوژي داريم اما ارتباط‌مان به حدي نيست كه بتوانيم، كالاي مورد نيازمان را دريافت كنيم، هر چند بيش از تكنولوژي مشكل اين است كه به هزار دليل نمي‌خواهيم كاري انجام دهيم، در واقع منافع ملي را نديديم. اكنون قطر در سمت خود به حدي چاه حفر كرده و برداشت داشته كه ما مهاجرت گاز را به آن سمت داريم و در سمت ايران افت فشار پيدا كرديم، زيرا تعداد چاه‌هايي كه قطر حفر مي‌كند بيشتر است، فشار در سمت قطر زياد مي‌شود و گاز به سمت اين كشور مهاجرت كرده و فشار سمت ما پايين مي‌آيد، از ديگر سو قطر تكنولوژي لازم را در اختيار دارد تا افت فشار را كنترل كند و همچنين قراردادهاي متعددي با ابركمپاني‌ها از جمله توتال و شل به امضا رسانده درست زماني كه ما دست روي دست گذاشته بوديم. وي ادامه داد: ما قراردادهاي‌مان را از دست داده‌ايم، خط لوله صلح را از دست داديم، ارتباطات‌مان با تركمنستان را از دست داديم و خودمان رقبا را جايگزين خودمان كرديم و اكنون به دليل اينكه خط لوله صلح اجرايي نشد؛ پاكستان، تركمنستان، افغانستان و هندوستان در حال عملياتي كردن پروژه تاپي هستند و زماني ما متوجه اين موضوعات مي‌شويم كه ذخايرمان قابل برداشت نيستند، برداشت از آنها غيراقتصادي است يا اينكه ذخاير ديگر ارزشي ندارند، زيرا مشخص نيست كه در سال‌هاي آينده اين انرژي همين اهميت كنوني را داشته باشد يا خير.

قاچاق و خروج سرمايه  قيمت ارز را مشخص مي‌كنند 

معاون ارزي اسبق بانك مركزي اظهار داشت: قيمت ارز در بانك مركزي تعيين نمي‌شود، بلكه قاچاق و خروج سرمايه قيمت ارز را مشخص مي‌كنند و ۳۵ درصد ارز كشور مورد مصرف اين دو عامل اثرگذار هستند. سيدكمال سيدعلي درباره وضعيت بازار ارز و اثرگذاري افزايش نرخ ارز روي افزايش نرخ تورم اظهار داشت: رابطه تورم و دلار رابطه دوسويه‌اي است و هر دو بر هم اثر مي‌گذارند، اما تورم را بايد علت و افزايش نرخ دلار را معلول بدانيم كه البته اين معلول بر علت هم اثر مي‌گذارد. وي افزود: وقتي كالايي وارد كشور مي‌شود كه ارز مورد نياز از بانك مركزي و ارز نيمايي تامين نشده و از بازار آزاد تامين و خريداري شده بنابراين قيمت ارز آزاد تعيين‌كننده قيمت‌ها در داخل كشور است.


 خودروي زير۲۰۰ ميليون تومان وجود ندارد!

وضعيت قيمت‌ها در بازار خودروي كشور به گونه‌اي پيش مي‌رود كه طي ۹ روز به‌طور ميانگين بين ۳۰ تا ۵۰ ميليون تومان رشد قيمتي داشته‌اند و هم‌اكنون ديگر هيچ خودرويي زير ۲۰۰ ميليون تومان نيست. بر همين اساس مقايسه قيمت‌ها در ۱۴ آذر با روز ۲۳ آذر ماه بيانگر رشد محسوس بين ۳۰ تا ۵۰ ميليون توماني به خصوص در خودروهاي شركت ايران خودرو است؛ به عنوان نمونه خودروي پژو ۲۰۶ تيپ ۳ اگرچه در ۱۴ آذر ۳۷۱ ميليون تومان بود، اما روز گذشته به ۴۲۰ ميليون تومان رسيده است. همچنين قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۲ كه در ۱۴ آذر ماه ۳۴۵ميليون تومان بود كه روز گذشته به ۳۷۵ ميليون تومان رسيد. قيمت خودروي پژو پارسxuvpكه ۱۴ آذر ۳۷۰ ميليون تومان بود روز قبل با نرخ ۴۱۰ ميليون تومان معامله مي‌شود. پژو ۲۰۷ دنده‌اي پانوراما نيز از ۴۷۵ ميليون تومان به ۵۲۰ميليون تومان رسيده است. تارا دنده‌اي كه ۱۴ آذر ماه ۵۱۵ ميليون تومان بود ديروز ۵۴۵ ميليون تومان معامله شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون