• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5378 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۶ آذر

«اعتماد» از روند آزادي اميرحسين رحيمي پس از انتشار مصاحبه با مادرش گزارش مي‌دهد

من اميرحسين، آزاد شدم

اخبار تكميلي نشان داد كه انتشار خبر «اعتماد» درباره وجود ساچمه در سر اميرحسين درست بوده است

برخي افراد و جريانات عليه گزارش «اعتماد» شبنامه و بولتن‌هاي تخريبي پخش كردند

 

مهدي بيك‌اوغلي|«اميرحسين رحيمي پسر 15ساله زنداني در كانون با مساعدت مسوولان قضايي آزاد شد.» اين خبري است كه راس ساعت 11و35 دقيقه پنجشنبه 24آذر براي نخستين‌بار از طريق صفحه مجازي روزنامه اعتماد و خبرنگاران اين رسانه بازتاب پيدا كرد. خبري كه بازتاب‌هاي فراواني در كشور پيدا كرده و موجي از شادي و نشاط را در فضاي عمومي جامعه ايجاد كرد. مردم با بازنشر اين خبر از همه دست‌اندركاراني كه باعث شدند، اين نوجوان به محيط خانواده بازگردد، قدرداني كرده و اظهار اميدواري مي‌كردند كه اين روند رافت، براي ساير زندانيان دربند و افرادي كه بنا به دلايل گوناگون زنداني شده‌اند، ادامه پيدا كند. 
ازجمله چهره‌هايي كه نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند، آيت‌الله محقق‌داماد، معصومه ابتكار، آذر منصوري و... بودند. هر كدام از اين چهره‌ها تلاش كردند موضوع دستگيري و آزادي اميرحسين را از زاويه‌اي خاص مورد بررسي قرار دهند. خوشبختانه اين گفت‌وگو، بازخوردهاي قابل توجهي پيدا كرد و بسياري از فعالان سياسي، اصحاب رسانه، اساتيد دانشگاهي، روحانيون، هنرمندان و...به اظهارنظر در خصوص آن پرداختند. بسياري از فعالان رسانه‌اي با اشاره به نقش روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران در شفاف‌سازي فضاي جامعه، انتشار اين گزارش را دليلي براي زنده بودن روزنامه‌ها ارزيابي كردند. 
«اعتماد» در جريان اين گزارش، روايتي از 72 ساعت پرماجراي زندگي اميرحسين رحيمي از انتشار گفت‌وگوي مادرش در «اعتماد» تا آزادي از كانون اصلاح تربيت و بازگشت به زندگي عادي را روايت مي‌كند.

برداشت نخست: مادري كه مي‌خندد
الهام نجف، ساعت 11 و 20 دقيقه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به روندي كه آزادي اميرحسين طي كرده، گفت: «از شما به خاطر چاپ مصاحبه ممنونم. نهايتا با مساعدت مسوولان پرونده اميرحسين به دادگاه اطفال ارجاع شد. امروز رييس زندان به ما زنگ زدند كه برويد پيش رييس كل دادگاه فرديس. خدمت رييس كل دادگاه رسيديم. برخي افراد از نهادهاي بالاتر آمده بودند كه نمي‌دانم چه مسووليتي داشتند، اما براي پيگيري پرونده اميرحسين آمده بودند. دستور آزادي فوري اميرحسين صادر شده بود. الان نامه آزادي اميرحسين را گرفتم و مي‌روم كه اميرحسين را تحويل بگيرم. مصاحبه با شما بازتاب خوبي داشت و خيلي به نفع ما شد.» تماس بعدي خبرنگار ما با مادر اميرحسين يك ساعت پس از اين گفت‌وگو برقرار شد، زماني كه اميرحسين رحيمي با مساعدت مسوولان قضايي از زندان آزاد شده بود. اما ماجرايي كه پايان آن منتج به آزادي اميرحسين 15ساله شد، هر چند به ميانه‌هاي مهرماه 1401و زمان دستگيري اين پسر 15ساله در رخدادهاي اعتراضي اخير باز مي‌گردد، اما گفت‌وگوي روزنامه اعتماد با مادر اميرحسين در 23آذرماه اين پرونده را وارد فاز متفاوتي كرد. مسيري كه نهايتا با اتفاق مثبتي الهام نجف در اين گفت‌وگوي رو در رو با تيتر «من، اميرحسين 15سال دارم» تصويري از وضعيت پسرش ارايه كرده و در خصوص برخي مشكلاتي كه در روند بررسي اين پرونده وجود دارد، اطلاع‌رساني كرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما نسبت به برخي بي‌توجهي‌هاي وكيل تسخيري متهم گلايه كرد و از مشكلات خود براي تهيه وثيقه 500ميليون توماني سخن گفت. 

برداشت دوم: گوش‌هاي شنوا براي شنيدن 
در شرايطي كه متن گفت‌وگوي «اعتماد» با الهام نجف در فضاي رسانه‌اي و عمومي كشور بازنشر مي‌شد، صبح روز پنجشنبه خبر رسيد كه اميرحسين رحيمي با دستور مقامات مسوول با ارايه فيش حقوقي آزاد شده و مسوولان ميزان وثيقه او را كاهش داده‌اند. اين همراهي مسوولان قضايي اما بازخوردهاي فراواني پيدا كرد. برخي كاربران در توييتر با اشاره به ضرورت افزايش چنين رفتارهايي اعلام كردند، اين نوع انعطاف‌ها، باعث افزايش نشاط عمومي در جامعه مي‌شود. نهايتا ساعت 12و 35دقيقه، تصوير اميرحسين رحيمي در كنار مادرش در صفحه رسمي روزنامه اعتماد در توييتر بازتاب پيدا كرد و كار شد. هنوز ساعاتي از انتشار خبر آزادي اميرحسين رحيمي نگذشته بود كه در خبر تكميلي ديگري اشاره شد سونيا شريفي دختر نوجوان ۱۷ ساله اهل آبدانان با قرار وثيقه آزاد شده است. در همين خصوص، مسعود كارگر، دادستان شهرستان آبدانان ضمن تكذيب «صدور حكم محاربه» شريفي اعلام كرده بود: «پرونده اين متهم در حال حاضر در مرحله تحقيقات مقدماتي بوده و كيفرخواستي براي او صادر نشده است. سونيا شريفي ليدر اصلي اعتراضات اخير بوده كه اقدام به ساخت كوكتل مولوتف نيز كرده است.»

برداشت سوم: سايبري‌ها حاشيه مي‌سازند
با افزايش بازخوردهاي موضوع، اما برخي حاشيه‌سازان سايبري دوباره دست به كار شدند و با طرح اين پرسش كه روزنامه اعتماد ادعا كرده، «ساچمه‌اي در سر اميرحسين رحيمي وجود داشته، اين ساچمه پس كجاست؟» تلاش كردند، اصل گزارش «اعتماد» را زير سوال ببرند. اين افراد و جريانات با انتشار گسترده شبنامه‌ها، تصاوير گرافيكي، بولتن‌هاي بي‌نام و نشان، گزارش «اعتماد» را غيرمستند دانسته و اعلام كردند: «ساچمه‌اي در كار نبوده و خبرنگار اعتماد اين سناريو را در ذهن خود بافته است.» در پاسخ به اين ابهام، باز هم سندي تازه رو شد. الهام نجف ديروز عصر با ارسال عكس‌هاي راديولوژي و انجام آزمايش‌هاي پزشكي مستند، نشان داد نه تنها موضوع وجود ساچمه در سر و گردن و شكم اميرحسين، ادعاي صرف نبوده، بلكه اين موضوع كاملا مستند بوده است. موضوع زماني جالب‌تر شد كه دادگستري كل استان البرز نيز گفت‌وگويي با ميزان (خبرگزاري رسمي قوه قضاييه) انجام داد و در آنجا وجود ساچمه در بدن اميرحسين را تلويحا تاييد كرد. اين مقام قضايي در عين حال اعلام كرد نه اميرحسين و نه خانواده او در هيچ كدام از مراحل رسيدگي اعلام نكرده بودند كه در بدن و سر اين پسر ساچمه وجود دارد. به گفته دادگستري البرز، «نكته قابل توجه اين است كه متهم در هيچ يك از اظهارات خود، چه در نزد ضابط و چه در نزد مقام قضايي در دادسرا، هيچ اشاره‌اي به مصدوم بودن يا وجود ساچمه در بدن خود نكرده كه به محض اطلاع از اين موضوع اقدامات درماني در خصوص نامبرده آغاز شده است.» دادگستري كل استان البرز در خصوص مباحثي كه در خصوص وكيل تسخيري اميرحسين مطرح شده، افزوده: «از آنجايي كه وكيلي براي وي معرفي نشده بود، مرجع قضايي نسبت به معرفي وكيل تسخيري اقدام كرد و وكيل تسخيري نيز در جلسات تحقيق دادسرا حضور داشته و دفاعيات موكل خود را بيان كرده است و علاوه بر آن، به لحاظ مقررات قانوني متهم مي‌تواند در هر مرحله از محاكمه نسبت به معرفي وكيل انتخابي خود نيز اقدام كند.» اين در حالي است كه هيچ كدام از رسانه‌هاي تندرويي كه به روزنامه اعتماد و اعتمادآنلاين به خاطر انتشار خبر وجود ساچمه در سر اميرحسين، انتقادات تندي وارد ساخته بودند و اقدام به انتشار شبنامه و بولتن‌هاي تخريبي عليه اين رسانه كرده بودند، بعد از روشن شدن موضوع حاضر نشدند از اتهاماتي كه به «اعتماد» زده‌اند، عذرخواهي كرده و واقعيت را بازتاب دهند.

برداشت آخر؛ حالا نوبت زندگي است
اما با گذشت روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه، روز جمعه براي اميرحسين بسيار متفاوت آغاز شد. روزي كه در آن اميرحسين به زندگي عادي خود بازگشت، دوستانش را ديد و به محل كارش سر زد. الهام نجف ديروز در گفت‌وگو با «اعتماد»، گزارشي از وضعيت سلامتي اميرحسين و حال و هواي اين جوان را ارايه كرد.او گفت: «ديروز اميرحسين را به بيمارستان منتقل كرديم و دكتر 2ساچمه را توانست دربياورد و 4ساچمه را نتوانست و اعلام كرد به بررسي‌هاي بيشتر نياز دارد. آزمايش‌هاي ديگري نيز تجويز شده كه در روزهاي آينده صورت مي‌گيرد.»
مادر اميرحسين درباره حس و حالي كه از حضور فرزندش دارد، گفت: «من از شما، مردم و مسوولاني كه زمينه آزادي پسرم را فراهم كردند، تشكر مي‌كنم. اميرحسين خوب است و براي ديدار برخي دوستانش و حضور در محل مشاور املاك بيرون رفته است. مدام به او زنگ مي‌زنم كه ديگر به سمت حادثه‌هاي تازه نرود. وضع روحي و فيزيكي او را زير نظر داريم و تلاش مي‌كنيم بهترين شرايط براي او مهيا شود.»
الهام نجف در بخش ديگري از گفت‌وگو مي‌گويد: «قبل از بيرون آمدن اميرحسين، برخي افراد حاشيه‌هايي را مي‌سازند درباره اينكه به اميرحسين رحيمي در كانون برق وصل شده و مشكلات عديده‌اي دارد، اميرحسن گفت در زمان حضور در كانون اوضاع خوبي داشتند. ورزش مي‌كردند، بازي‌هاي جام جهاني را در سالن مي‌ديدند و برنامه‌هاي روتيني داشتند. اما بعد از شايعاتي كه در بيرون مي‌ساختند، برخي محدوديت‌ها اعمال شد. در واقع حرف اميرحسين اين است كه شايعاتي كه در بيرون ساخته مي‌شود، به ضرر بچه‌هاي در بند است و كمكي به آنها نمي‌كند. در انتشار خبر درباره افراد دستگير شده بايد هوشيار بود و اخبار را از رسانه‌هاي رسمي دنبال كرد.»بر اساس اعلام مادر اميرحسين، شرايط اميرحسين نرمال است و تلاش مي‌كند، فصل تازه‌اي را در زندگي‌اش آغاز كند. يكي از نكات مهمي كه در خصوص اين رخداد و رخدادهاي اينچنيني بايد به آن اشاره كرد؛ ضرورت انعطاف در برابر مطالبات افكار عمومي بر اساس قانون است. انتشار خبر آزادي اميرحسين كه با مساعدت مسوولانه قضايي صورت گرفت، نشان داد كه اين نوع تعامل‌ها با افكار عمومي تا چه اندازه مي‌تواند، شور و انرژي در فضاي عمومي جامعه تزريق كند. «اعتماد» در پايان اين پرونده، همچنان تريبون خود را براي آن دسته از خانواده‌هايي كه نياز دارند، صداي آنها شنيده شود، باز مي‌گذارد تا دريچه‌اي ارتباطي ميان مسوولان و جامعه باز بماند. نهايتا بايد از همه مسوولاني كه زمينه آزادي اين نوجوانان را فراهم كردند، قدرداني شود و ابراز اميدواري براي اينكه اين روند در خصوص ساير دستگير‌شدگان نيز تداوم يابد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون