• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5378 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۶ آذر

كنفرانس بين‌المللي «همبستگي با مردم اوكراين»

محمود فاضلي

كنفرانس بين‌المللي براي اختصاص كمك‌هاي كوتاه و بلندمدت به اوكراين در پاريس برگزار شد تا بخشي از كمك‌هاي فوري به اوكراين در شرايط دشوار زمستان تامين شود و از سوي ديگر اقدامات مربوط به بازسازي كشور نيز از سوي شركت‌كنندگان مورد رايزني قرار گيرد. در اين اجلاس كه امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه و دنيس شيمهال نخست وزير اوكراين در آن حضور داشتند، زلانسكي رييس‌جمهوري اوكراين نيز به صورت ويديوكنفرانس در آن سخنراني كرد. 
ماكرون در جريان كنفرانس بين‌المللي «همبستگي با مردم اوكراين» در پاريس اعلام كرد فرانسه و ديگر كشورهاي جهان بايد به مردم اوكراين كمك كنند تا زمستان امسال را سپري كنند و بتوانند زنده بمانند. او مدعي شد روسيه كه هيچ موفقيت نظامي‌كسب نكرده است، در واكنش به پيشروي‌هاي ارتش اوكراين، به زيرساخت‌هاي انرژي و مردم غيرنظامي اوكراين حمله مي‌كند كه اين نقض قوانين بين‌المللي بشردوستانه است و چنين رفتاري را نمي‌توان بدون مجازات گذاشت. 
ماكرون تاكيد كرد به صراحت مي‌گويم كه اوكراين به عنوان قرباني اين تجاوز بايد خود تصميم بگيرد كه اين مجازات چه خواهد بود و 10 ماده طرح صلح رييس‌جمهور زلنسكي بسيار كامل بوده و ما بايد همه با هم درباره آن گفت‌وگو كنيم. اما در شرايط كنوني ما در وهله نخست بايد بدانيم كه به مردم اوكراين كمك كنيم تا مقاومت كنند. ما بايد به اوكراين كمك كنيم تا اين زمستان را سپري كند. هيچ ‌وقت از اين مسير اعتماد‌سازي منحرف نخواهيم شد و اين تنها گزينه‌اي است كه فرانسه مي‌تواند انجام دهد.
آنا بجيرد، معاون بانك جهاني در امور اروپا و آسياي مركزي در اين باره گفت: «ما از همان ابتداي سپتامبر ۲۰۲۲ درباره يك هزينه ۳۵۰ ميليارد يورويي برآوردهايي را اعلام كرده‌ايم ولي اين مبلغ شامل هزينه‌هايي مي‌شود كه از ابتداي جنگ اوكراين تا ابتداي ژوئن ۲۰۲۲ به اين كشور تحميل شده است. برآورد ديگري در ابتداي سال ۲۰۲۳ از اين هزينه‌ها منتشر خواهد شد كه بي‌ترديد بسيار بالاتر خواهند بود.» متحدين كي‌يف كه در اجلاس پاريس با اعطاي كمكي به ارزش يك ميليارد يورو به اوكراين براي آنكه بتواند در شرايط كنوني مقاومت كند، خبر مي‌دهند. با وجود ابراز دوستي‌ها و وعده‌هاي ديپلماتيك، ماكرون قصد دارد اقدامات عملي در اين زمينه انجام دهد. در حالي كه اوكراين درخواست ۸۰۰ ميليون يورو كمك كرده بود، كاترين كولونا وزير امور خارجه فرانسه در پايان نشست اعلام كرد كه ميزان كمك‌هاي جمع‌آوري شده يك ميليارد يورو است و مي‌تواند به اوكراين براي عبور از شرايط دشوار زمستان ياري دهد. از اين رقم، ۴۱۵ ميليون يورو به بخش انرژي، ۲۵ ميليون يورو به آب، ۳۸ ميليون يورو به تغذيه، ۱۷ ميليون يورو به بهداشت، ۲۲ ميليون يورو به حمل و نقل و ۴۹۳ ميليون يورو نيز به توزيع در بخش‌هاي مختلف (نيازمندي‌هاي مردمي) اختصاص خواهد يافت. به گفته مقامات اوكراين، مردم اين كشور در اين شرايط دشوار زير حملات مستمر روسيه قرار دارند و شرايط بي‌برقي، نبود آب آشاميدني در شهرها، ويراني زيرساختارهاي توليد انرژي و حمل و نقل و مراكز بهداشت و درماني را تجربه مي‌كنند. درخواست اوكراين از فرانسه اين است كه از هم ‌اكنون موضوع بازي‌سازي اوكراين مورد توجه قرار گيرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه اقتصاد اوكراين، به دليل جنگ بسيار تحت تاثير پذيرفته است. دونيس شميهال، نخست وزير اوكراين كه در اجلاس حضور داشت ضمن تشكر از فرانسه به خاطر دادن توپ‌هاي سزار و ديگر سلاح‌هايي كه در آينده به اوكراين خواهد داد، از اينكه فرانسه تانك‌هاي لوكلرك را هم در اختيار اوكراين قرار دهد، از قبل سپاسگزاري كرد.
وزير نيروهاي مسلح فرانسه تاييد كرد كه دو سامانه ضدهوايي «Crotale» كه در شكارهاي پهپادي و بمباران‌هاي هوايي كاربرد دارند، به اوكراين داده است. فرانسه مي‌پذيرد كه ميزان كمك‌هاي نظامي فرانسه به اوكراين، تاكنون اندك بوده است. رقم اين كمك‌ها بالغ بر ۲۵۰ ميليون يورو مي‌شود كه به آن بايد كمك‌هاي ديگري در قالب كمك‌هاي اروپايي كه ارزش آن به ۲۰۰ ميليون يورو مي‌رسد را نيز افزود. 
در حالي كه فرانسه بعد از انگليس بزرگ‌ترين نظاميان شاغل در زمينه نظامي و همچنين بودجه نظامي را دارد ولي در زمينه كمك به اوكراين با 216 ميليون يورو، در رده سيزدهم قرار دارد در حالي كه امريكا با 27 ميليارد و 600 ميليون، انگليس با 3 ميليارد و 700 ميليون و لهستان با يك ميليارد و 800 ميليون يورو در رده‌هاي بعدي قرار دارند. 
وزير اقتصاد فرانسه كمك دوجانبه 100 ميليون يورويي به اوكراين اختصاص داد كه به كمك قبلي فرانسه در مارس 2022 به ارزش 300 ميليون يورو به اوكراين افزوده مي‌شود. به‌زعم پاريس اين كمك‌ها به اوكراين كمك مي‌كند ثبات خود را در زمينه اقتصادي و ادامه خدمات عمومي حفظ كند و در شرايط زمستان و كمبود انرژي به وجود آمده بر اثر ويراني‌هاي جنگ و پيامدهاي وخيم آن براي مردم اوكراين، بهتر مقاومت كند.
امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه در كنفرانس بين‌المللي تاب‌آوري غيرنظاميان در اوكراين كه هدف از اين اجلاس توافق بر سر حمايت مالي براي كمك به كي‌يف براي گذراندن زمستان است، اعلام داشت: دولت فرانسه ۷۶.۵ ميليون يورو (۸۰ ميليون دلار) ديگر را براي حمايت از اوكراين در تامين برق در زمستان اختصاص خواهد داد. فرانسه از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون ۱۵۱.۵ ميليون يورو به اوكراين كمك كرده و ۴۸.۵ ميليون يورو را در روز‌هاي آينده براي اهداف تعيين شده اختصاص خواهيم داد كه ۲۷ مورد آن براي نياز‌هاي فوري براي گذراندن زمستان است. مبلغي براي كمك به جمعيت‌هاي آسيب‌پذير توزيع خواهد شد. علاوه بر اين، ما ۷۶.۵ ميليون يورو اضافي را براي كمك به تامين برق اختصاص خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون