• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5379 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ آذر

اگر خودتان اين‌طور تصميم گرفته‌ايد!

احمد زيدآبادي

رمزي كلارك در دوران رياست‌جمهوري جان اف كندي، معاون دادستان كل ايالات متحده امريكا و در دوران رياست‌جمهوري ليندون جانسون، دادستان كل آن كشور بود. در امريكا دادستان كل را وزير دادگستري مي‌گويند.
خلاصه اينكه رمزي كلارك پس از پايان سمت رسمي‌اش، كنشگر دفاع از حقوق بشر شد و به همين دليل، گويا جمعي از نيروهاي انقلابي مقيم امريكا كه براي سرنگوني حكومت پهلوي فعاليت مي‌كردند، در بحبوحه انقلاب از كلارك مي‌خواهند كه به ايران سفر كند و با مشاهده عيني وضعيت، گزارش صادقانه‌اي به مقام‌هاي امريكايي ارايه كند تا كاخ سفيد از پشتيباني محمدرضا شاه دست بكشد.
رمزي كلارك به همراه تعدادي از همكاران خود در دي ماه سال 57 به ايران سفر مي‌كند و در تهران با شماري از كنشگران انقلابي و همچنين با سياستمداران رده بالا در داخل حكومت و خارج از آن به گفت‌وگو مي‌نشيند. او سفري محرمانه هم به قزوين مي‌كند و با انقلابيون محلي آن شهر نيز جلسه برگزار مي‌كند. تا اينجاي كار را داشته باشيد فعلا!
دكتر قاسم افتخاري، استاد بازنشسته دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران است. او حدود نيم قرن در دانشكده، انواع درس‌ها را در دو رشته علوم سياسي و روابط بين‌الملل تدريس كرده و اكنون نيز در پيرانه سر مشغول نگارش كتاب در حوزه تخصص خود است. دكتر افتخاري استادي است بسيار زحمتكش و داراي وجدان كاري بي‌نظير. او به درآمد معمول معلمي رضايت داده و عمرش را صرف آموزش دانشجويان خود كرده است. دكتر افتخاري‌ زاده ماكوست و بياني بسيار شيرين و دل‌انگيز دارد. او گاهي در كلاس درس، خاطراتي را هم نقل مي‌كرد كه پس از گذشت حدود سه، چهار دهه، هنور در ذهن من زنده هستند.
دكتر افتخاري نقل مي‌كرد كه رمزي كلارك در جريان سفرش به تهران جلسه‌اي هم با استادان معروف دانشگاه‌هاي تهران برگزار مي‌كند كه شخص او هم در آن حاضر بوده است.
به گفته استاد افتخاري، وقتي رمزي كلارك از استادان حاضر در جلسه، در مورد حكومت دلخواه آنان پس از سرنگوني نظام سلطنتي مي‌پرسد، عده‌اي از آنها همصدا مي‌گويند كه خواهان استقرار حكومت اسلامي هستند. سپس استادي از خانم‌هاي سكولار كه طبق قاعده آن روز بدون حجاب هم بوده است، در دفاع از برپايي حكومت اسلامي پس از سقوط نظام شاهنشاهي صحبت‌هاي پرشور و غرايي ايراد مي‌كند. با اتمام صحبت خانم استاد، رمزي كلارك رو به او مي‌كند و مي‌گويد: آيا شما مي‌دانيد كه در صورت تشكيل حكومت اسلامي در ايران، آنگاه شما نمي‌توانيد با اين وضعيت از حجاب، در بين همكاران مردِ خود بنشينيد و صحبت كنيد؟
خانم استاد پاسخش مي‌دهد: اگر صلاح و سعادت مردم ايران ايجاب كند، من حاضرم لچك هم سر كنم. رمزي كلارك سري مي‌جنباند و مي‌گويد: اگر خودتان اين‌طور تصميم گرفته‌ايد، حرفي نيست!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون