• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5381 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ آذر

به مناسبت سالگرد اعدام مهين قديري، اولين قاتل سريالي زن ايران

قاتل رنو سوار

امروز سالگرد اعدام مهين قديري است. او در 29 آذر ماه سال 1389 در قزوين اعدام شد. مهين قديري اولين قاتل سريالي زن در ايران است كه پس از قتل 5 زن و يك مرد در ارديبهشت ماه سال 1388 دستگير شد. 
با گذشت 13 سال از قتل‌هاي سريالي مهين قديري خبرنگار «اعتماد» سراغ دخترش رفته تا بتواند در اين زمينه با او مصاحبه‌اي انجام دهد اما دختر مهين به هيچ عنوان حاضر به مصاحبه نشد...
حالا «اعتماد» به مناسبت روز اعدام مهين قديري به زندگي او و قتل‌هاي سريالي كه مرتكب شده است، اشاره‌اي مي‌كند. 
مهين قديري، نام نخستين زن قاتل سريالي در ايران است كه در سن ۳۲ سالگي مرتكب ۶ قتل در قزوين شد. پاييز سال ۸۷ دستگيري مهين قديري پرده از راز جنايت هولناك شش قتل برداشت و رسيدگي به پرونده قتل سريالي قزوين در دستور كار قضايي قرار گرفت.
مهين در دهه سوم زندگي‌اش با داشتن دو دختر كه يكي از آنها معلول بود و با وجود همسري معتاد، با مسائل مختلفي روبه‌رو بود كه در مقابل آنها خود را تنها مي‌ديد. او بدهكاري زيادي داشت و چند فقره چك در دست طلبكاران به‌جا گذاشته بود. به گفته خودش فردي او را فريب داده بود كه با اين چك‌ها براي او وام هنگفت خواهد گرفت و شرايط زندگي مهين را تغيير خواهد داد اما وعده‌ها كه عملي نشد و مبالغ به دست طلبكاراني افتاد كه امان مهين را بريده بودند. همچنين مادرش سهم‌الارثش را نمي‌داد، خانواده همسرش كمك چنداني به او نمي‌كردند و افراد خيري هم كه مي‌شناخت، درخواست او را رد كرده بودند. او مدتي پيش از اين هم به خاطر مرگ صاحبخانه‌اش مظنون شناخته مي‌شود اما به راحتي توانسته بود از چنگ قانون رهايي پيدا كند. بنابراين راه كشتن و فرار كردن را ياد گرفته بود و درنهايت قتل با انگيزه مالي را در پيش گرفت. 
مهين در اولين اعترافات خود تنها ارتكاب سه قتل را برعهده گرفت اما به مرور زمان و با بازجويي‌هاي بيشتر، هر شش قتل را پذيرفت و با درخواست ماموران مربوطه صحنه تمامي آنها را بازسازي مي‌كند. اولين قرباني را در يك آزمايشگاه ديده بود و به بهانه رساندن او به خانه، زن را سوار بر ماشين كرده و با يك ليوان آبميوه مسموم او را بيهوش مي‌كند. سپس او را به بيابان برده بعد از برداشتن طلاهاي زن، او را با روسري خودش خفه كرده و در بيابان رها مي‌كند.
اين الگو روش كار مهين بود و ديگر قربانيان هم با اين روش به قتل مي‌رساند. فقط گاهي از ابزار متفاوت مانند پلاستيك و چسب استفاده كرده بود. در اين ميان او حتي به خاله شوهرش نيز رحم نكرد و زن را در ساعات ابتدايي صبح، كنار سفره صبحانه به قتل مي‌رساند. طبق گفته‌هاي مهين قديري در آخرين دادگاه، اين اتفاقات ماحصل رفتار آدم‌هاي اطراف او بود. اگر يك يا دو نفر از اين افراد به او كمك مي‌كردند، شايد مهين پا به اين راه نمي‌گذاشت و براي تامين مبالغ بدهي، دست به قتل شش انسان نمي‌زد. البته او در اعترافات بعدي، دليل كشتن صاحبخانه را دفاع از خود در برابر تجاوز او عنوان كرد و در پاسخ به سوال مامور پليس كه از او پرسيده بود؛ چرا داد و بيداد نكردي؟ جواب داده بود كه چي بشه! همه فكر مي‌كردند مقصر منم.
اولين قتل مهين دو شاهد موتورسوار داشت. دو نفري كه رنو قديمي او را شناخته بودند اما رنگ دقيق آن را به خاطر نداشتند. همين موضوع باعث شده بود تا پليس دستور پيگيري 27 هزار خودروي رنو را صادر كند و به دنبال فرد مذكور باشد اما كسي باور نمي‌كرد دو دست زنانه پشت اين ماجرا باشد.
در تاريخ 21 ارديبهشت 1388 زني با توجه به روايت‌هايي كه شنيده بود، آبميوه را از دست مهين قبول نمي‌كند و با رها شدن از دست او، مستقيم به پليس مراجعه مي‌كند. بعد از چهره‌نگاري چيزي حدود 80درصد از چهره مهين شناسايي شد و پليس پس از پيگيري‌هاي لازم مجرم را در خانه خودش دستگير كرد. بعدها با مطابقت دادن ردپاي او روي مقنعه يكي از قربانيان و پيدا كردن رد خون در ماشين، مستندات پرونده كامل مي‌شود.
اولين دادگاه كيفري براي رسيدگي به پرونده مهين قديري با حضور اولياي دم، چهار مستشار و معاون دادستان برگزار شد. معاون دادستان كيفرخواست متهمه را قرائت كرد و با توجه به اعترافات، مدارك و مستندات به دست آمده، خواستار قصاص براي او شده بود.
البته شخص متهم پس از دو ساعت و نيم در جلسه حاضر شد و همسر او كه به گمان برخي از افراد با مهين همدست بود در جلسه حضور نداشت. مهين درحالي وارد دادگاه شد كه صورت خود را با چادر پوشانده و اين كار او باعث اعتراض اولياي دم شده بود، بنابراين با استناد به حرف قاضي، قديري براي اولين‌بار صورت خود را به خبرنگاران و شاكيان پرونده نشان مي‌دهد.
در جريان تحقيقات مشخص شده بود كه برخي افراد در تهيه داروهاي خواب‌آور، ساخت مهر و فاكتور جعلي براي فروش طلاها و مسائلي از اين دست با قديري همكاري داشته‌اند كه هر كدام برمبناي قوانين كيفري مجازات خود را متحمل شدند. در جريان دادگاه مهين قديري به سوالات متعددي پاسخ داد و اذعان داشت كه هيچ همدستي به صورت مستقيم نداشته است. البته برخي از اولياي دم اين حرف را قبول نكردند و تا روز اعدام در تاريخ 29 آذر 1389 معتقد بودند كه دادگاه بايد ماجراي همدستي فرد ديگر در اين قتل‌ها را پيگيري كند. در جريان دادگاه مهين كه حدود 4 ساعت طول كشيده بود، 22 نفر به عنوان شاكي و 11 نفر به عنوان متهم شناخته شدند.
باتوجه به مشخص بودن جرايم و قبول مهين قديري، حكم اعدام او از سمت دادگاه كيفري اعلام شد و پس از اخذ وصيتنامه او، در تاريخ اعلام شده به ‌دار آويخته شد. مهين قديري با استناد مواد بند الف ماده 206، 219، 264، 661، 667 و 47 قانون مجازات اسلامي تنها متهم اين پرونده بود كه با حكم صريح اعدام روبه‌رو شد. همچنين در حكم او 24 ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي و 74 ضربه شلاق تعزيري با اتهام سرقت‌هاي متعدد وجود داشت.
همسر قديري نيز كه طبق اعترافات، با اصرار مهين در لباس يك مامور شهرداري جسد صاحبخانه را در سال 1385 به محلي مخفي در كانال آب جابه‌جا كرده بود با اتهام كمك به مجرم براي خلاصي از محاكمه و مجازات، با استناد ماده 554 قانون مجازات اسلامي (‌تعزيرات) به مدت سه سال حبس تعزيري (با احتساب ايام بازداشت قبلي) محكوم شده بود. همچنين افراد ديگري كه در اين پرونده به صورت غيرمستقيم با قديري همكاري داشتند به چند سال حبس تعزيري (نوعي حبس تاديبي است و اجرا مي‌شود) و تحمل ضربات شلاق محكوم شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون