• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5383 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱ دي

گزارشي از نمايشگاه نقاشي «بامداد» در گالري «آيريك»

استقبال گرم در روزهاي سرد

كمال كاوياني

هنرهاي تجسمي به عنوان يكي از خاص‌ترين هنرهاي هفتگانه، در كشور ما هميشه مهجور بوده و هنرمندان براي فعاليت در رشته تخصصي خود، نمايش آثارشان و جذب مخاطب با مشكلاتي روبرو بوده‌اند. چنين شرايطي وقتي وضعيت اجتماعي و سياسي يك كشور نيز دچار آشفتگي مي‌شود، شدت مي‌يابد. با اين‌حال هنرمندان جوان هنوز فعال، پركار و مشتاقِ ديده‌شدن آثارشان هستند. براي نمونه مي‌توان به نمايشگاه نقاشي «بامداد» اشاره كرد كه آيين گشايش آن، روز جمعه 25 آذرماه با حضور سه بانوي نقاش و جمعي از علاقه‌مندان به هنرهاي تجسمي در گالري «آيريك» برگزار شد.

گالري «آيريك» در طبقه سوم مجتمع آيريك‌سنتر واقع شده. عصر روز جمعه، هواي محيط باز خيابان نسبتا سرد است اما وقتي قدم به گالري مي‌گذاريم، علاوه بر گرماي فضاي گالري، با حضور پرشور بازديدكنندگان و هنردوستان نيز مواجه مي‌شويم. در اين مكان فرهنگي و هنري، خانم‌ها «فاطمه جعفرآبادي‌فرد»، «ناهيد باختر» و «مريم برزكار»، تعداد 24 تابلو نقاشي را با تكنيك‌هاي مدادرنگي و رنگ روغن روي ديوار فرستاده‌اند.
اغلب آثار رنگي و مناظري از طبيعت زنده و طبيعت بي‌جان هستند، ولي اگر خوب به نقاشي‌ها دقت كنيد، در ميان آنها تعداد محدودي پرتره و آثار تك‌رنگ و سفيدقلم به چشم مي‌آيند. سبك و اجراي كارها نشان از مهارت و حرفه‌اي‌بودن خانم‌هاي هنرمند در كار نقاشي دارد. اين نمايشگاه در حالي برپا شده كه در مهرماه سال جاري، فاطمه جعفرآبادي و مريم برزكار نمايشگاه گروهي ديگري تحت عنوان «رسّام» در گالري زرنا برگزار كرده بودند.
جعفرآبادي با تسلط بر تكنيك‌هاي مختلف نقاشي، از ميانه دهه 90 تاكنون به فعاليت هنري مشغول است. آثار او پيش از اين در ۹ نمايشگاه گروهي به نمايش درآمده و سه بار موفق به دريافت تقديرنامه هنرمند برتر از موسسه «گل‌هاي داوودي» و دريافت لوح سپاس براي خلق آثار هنري با موضوع «متروپل » از استان خوزستان شده است.
وقتي از او در خصوص نمايشگاه گروهي «بامداد» مي‌پرسيم، مي‌گويد: «بامداد يكي ديگر از تجربه‌هاي ما در دوره نقاشي بود. ما براي انتخاب گالري، پرس‌وجوي زيادي كرديم. در نهايت گالري «آيريك» به نظرمان مناسبت‌تر از باقي گزينه‌ها آمد. البته براي برگزاري اين نمايشگاه از حدود سه ماه پيش برنامه‌ريزي و كارها را جمع‌آوري كرده بوديم».
جعفرآبادي همچنين در رابطه با انگيزه برگزاري نمايشگاه توضيح مي‌دهد: «هدف ما سه دوست، آشناكردن عموم مردم با هنرهاي تجسمي بود تا با نگاهي نو به حمايت از حرفه نقاشي و هنرمنداني بپردازند كه سال‌ها در اين زمينه تلاش كرده‌اند».
اين نقاش درباره سبك و تكنيك‌هاي مختلف آثار در تازه‌ترين نمايشگاه گروهي‌شان به ما گفت: «در اين نمايشگاه از تكنيك‌هاي متنوع طراحي مثل مداد، پاستل، رنگ روغن، آبرنگ بهره برديم و با دو روش كاملا متفاوت، يعني نقاشي با كنته سفيد و مدادرنگي (تك‌رنگ) آثاري را با موضوعات طبيعت، طبيعت بي‌جان و پرتره به نمايش گذاشتيم كه حاصل سال‌ها تلاش ما براي خلق آنها بود».
جعفرآبادي در مورد انتخاب موضوع آثار ابراز مي‌كند: «موضوعاتي مانند طبيعت و طبيعت بي‌جان، از پرتكنيك‌ترين كارهايي است كه يك هنرمند اجرا مي‌كند. موضوع پرتره نيز از زمان قديم تا امروز بيشتر بين مردم محبوبيت داشته و به نمايش گذاشته شده است. هدف از به نمايش‌گذاشتن اين دو موضوع متفاوت در كنار هم، اين بود كه خودمان را به چالش بكشانيم و تجربه تازه‌اي رقم بزنيم».
گفتني است نمايشگاه «بامداد» تا روز چهارشنبه 30 آذرماه در گالري «آيريك» به نشاني اتوبان ستاري، بلوار فردوس شرق، تقاطع خيابان وفاآذر، مجتمع آيريك‌سنتر جنوبي، طبقه سوم، واحد 102 برپا خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون