• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5383 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱ دي

فناوری G5 چگونه عملکردهای ورزشی را متحول می‌کند؟

همان‌طورکه در بازی‌های جام‌جهانی 2022 شاهد بودیم، فناوریG5 به شکل کاملا کاربردی در دست تماشاچیان بازی‌ها بود و برخی ایرانیان حاضر در این رویداد نیز از طعم آن با سیمکارت ایرانی خود چشیدند؛ اما این فناوری چطور عملکردها در ورزش را متحول می‌کند؟ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و فروکش کردن هیجانات و احساسات، وقت پرداختن به مقوله شبکه‌های G5 نسل بعدی ارتباطی و تغییری که در نحوه برگزاری و تماشای ورزش‌ها ایجاد می‌کند، رسیده و اکنون که پس از سال‌ها تبلیغات، شاهد توسعه مرحله به مرحله شبکه‌ها در دنیا هستیم، بهترین زمان برای ورود به آن است. سرعت فوق‌العاده بالا مبتنی بر فوق پهن‌باند، ظرفیت گسترده و تاخیر بسیار کم از گزاره‌های معرف فناوری نسل پنجم ارتباطی است که برنامه‌های کاملا جدیدی را به مرحله توسعه و پیاده‌سازی می‌رساند و ضمن تحول در تمامی صنایع، طیف وسیعی از گزینه‌های سرگرمی را فراهم می‌آورد. با توجه به تعادلی که دنیای ورزش بین کار و بازی برقرار می‌کند، مهم است در جریان باشیم که G5 وعده داده درصدد تحول در نحوه تماشا و ورزش ماست اما این تغییر انقلابی که به تحول از آن یاد می‌شود در چه ابعادی خواهد بود؟ مقوله «پخش» بدون شک توسعه‌یافته‌ترین مورد استفاده از G5 تا به امروز است که با ترکیب نوآوری‌های آماده، باعث افزایش کارایی و بازگشایی مجموعه‌ای از گزینه‌های خلاقیت می‌شود. 
دوربین‌های مجهز به G5 نیاز به استفاده از کابل را از بین می‌برند و پوشش ورزش‌هایی را که در یک منطقه وسیع انجام می‌شوند، آسان‌تر می‌کنند همان‌طور که برای ثبت برخی رویدادها در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ از این تکنولوژی استفاده شد. 
گروه BT Sport  نیز که کانال‌های ورزشی تلویزیونی پولی در بریتانیا و ایرلند را ارايه می‌کنند، می‌تواند قبل از بازی به طرفداران فوتبال در هر مکانی بپیوندد، با اتوبوس تیم سفر کند، بازی را ضبط کند و مصاحبه‌های بعد از مسابقه را با استفاده از همان دوربین انجام دهد.
 
درگیر شدن با طرفداران
تجربه تماشای محتوای ورزشی در تلویزیون یا موبایل نیز تغییر خواهد کرد زیرا تیم‌های ورزشی و فدراسیون‌ها به دنبال استفاده از تجربیات جدید برای جلب مشارکت هواداران هستند.  جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها یکی از راه‌های انجام این کار است؛ لیگ ملی فوتبال امریکا با خدمات وب آمازون (AWS) و Verizon کار می‌کند تا داده‌های پخش‌کننده را در زمان واقعی ضبط و آنها را در لبه شبکه نسل پنجم تجزیه و تحلیل کند.  این امر مدت زمانی را که این اطلاعات می‌تواند به شرکای رسانه‌ای داده شود، کاهش می‌دهد و می‌توانند تقریبا بلافاصله بینش‌ها را به بینندگان منتقل کنند. بنابراین همان‌طورکه گفته شد تاخیر بسیار کم شبکه‌های G5، تجربیات کاملا جدیدی را به خصوص در زمینه واقعیت مجازی (VR) امکان‌پذیر می‌کند. 

 مربیگری از راه دور
تبدیل شدن به یک ورزشکار نخبه مستلزم استعداد، کار سخت و مربیگری خوب است. با این حال دسترسی به عنصر نهایی این معادله می‌تواند تحت‌تاثیر جغرافیا و امور مالی باشد اما فناوری نسل پنجم ارتباطی پتانسیل دموکراتیک کردن دسترسی به دانش را از طریق کوچینگ از راه دور در زمان واقعی دارد.  تاخیر بسیار کمG5 به این معناست که ورزشکاران مشتاق می‌توانند از مربیان از طریق فناوری واقعیت مجازی (VR) یا فناوری هولوگرافیک، با بازخورد ارايه‌شده از طریق داده‌های جمع‌آوری شده از ابزارهای پوشیدنی، یاد بگیرند و استفاده از G5 درنهایت می‌تواند به این معنا باشد که یک تنیسور جوان در دایره قطب شمال، فرصتی مشابه برای حرفه‌ای شدن مانند سایر حرفه‌ای در مرکز امکانات کشوری داشته باشد.

 تجزیه و تحلیل عملکرد
طبق تحقیقات ودافون بیزینس، حدود ۳۰درصد از رهبران ورزشی معتقدند که G5 بر عملکرد بازیکنان تاثیر می‌گذارد. تیم‌ها و ورزشکاران مدت‌هاست که از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای درک عملکردشان استفاده می‌کنند اما  G5 تنوع داده‌های قابل جمع‌آوری و به لطف محاسبات لبه‌ای، سرعت پردازش آنها را افزایش می‌دهد.  داده‌های جمع‌آوری‌شده از ابزارهای پوشیدنی را می‌توان نزدیک به نقطه جمع‌آوری، پردازش کرد و در معرض انواع جدیدی از تجزیه و تحلیل قرار داد؛ به عنوان مثال، الگوریتم‌های تشخیص بصری می‌توانند الگوهای بازی را شناسایی کرده و توصیه‌هایی را به ورزشکاران یا مربیان در زمان واقعی ارايه کنند.

 مدیریت رویداد
فناوری نسل پنجم ارتباطی این پتانسیل را دارد که عملیات رویدادهای مهم را بسیار کارآمدتر کند.  برقراری ارتباطات مطمئن بین سهامداران مختلف مانند سازمان‌دهندگان، داوطلبان و تیم‌های عملیاتی از موارد مسلم است که G5 می‌تواند از طریق زمان پاسخ‌دهی بهتر و از طریق شبکه‌های دوربین مدار بسته متصل به ایمنی کمک کند. 

قضاوت بهتر مسابقه
بسیاری از ورزش‌ها به دنبال استفاده از فناوری برای کمک به مقامات هستند؛ این کمک می‌تواند در قالب بررسی ویدیویی، ردیابی توپ و سنسورها که اکنون جزو بسیاری از ورزش‌ها هستند، است. فناوری نسل پنجم ارتباطی می‌تواند با خودکار کردن تصمیمات بیشتر، این تغییر را تسریع بخشد. به عنوان مثال، استفاده از یک توپ هوشمند و پوشیدنی‌های بازیکنان می‌تواند آفسایدها را تشخیص دهد و مشخص کند چه کسی آخرین بار توپ را لمس کرده است.  فناوری نسل پنجم ارتباطی همچنین می‌تواند به کمک‌داور ویدیویی (VAR) در فوتبال کمک کند. حدس زده می‌شود که لیگ برتر می‌تواند از یک برنامه تلفن همراه برای انتقال تصمیمات VAR به هواداران در استادیوم استفاده کند اما این کار بدون ظرفیت بالا و تاخیر کم G5 دشوار است.  اگر لیگ برتر بخواهد یک گام فراتر برود، می‌تواند سیستم کمک‌داور هواداران (FAR) را که توسط وودافون به عنوان بخشی از آزمایش G5 در جزایر اسکیلی استفاده می‌شود، معرفی کند. طرفداران می‌توانند حوادث را بررسی کنند و درباره مسیر صحیح رای دهند.

 آینده ورزشی را فعال می‌کند
پیش‌بینی برخی از نوآوری‌های آینده در ورزش سخت است اما می‌توانیم مطمئن باشیم که G5 در بسیاری از آنها نقش خواهد داشت؛ همان‌طور که وودافون اعلام کرده است ۷۶درصد از تصمیم‌گیرندگان صنعت ورزش قصد دارند از فناوری G5 برای ایجاد نوآوری استفاده کنند.  برخی از پیش‌بینی‌ها کاملا به قلمروهای علمی تخیلی تعلق دارند اما ما خیلی دور از دورانی نیستیم که در آن ورزشکاران بتوانند با استفاده از عینک‌های هوشمند یا حتی ایمپلنت‌های بایونیک به اطلاعات تناسب اندام و عملکرد در زمان واقعی دسترسی پیدا کنند. فناوریG5 به زودی و طی چند سال آینده در صنعت و زندگی روزمره ما تثبیت خواهد شد، بنابراین طبیعی است که تاثیر آن بر ورزش نیز کمرنگ نخواهد بود و جام‌جهانی امسال (۲۰۲۲ قطر) فرصت خوبی بود تا به این پدیده که در استادیوم‌های ورزشی دست مردم بود، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون