• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5384 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳ دي

جوزپ بورل با تكرار ادعاها درباره كمك پهپادي ايران به روسيه در جنگ اوكراين:

ايران در حال مرتكب شدن يك اشتباه راهبردي بزرگ است

جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ‌كننده مذاكرات احياي برجام در بخشي از يك گزارش درباره رخدادهاي كنفرانس بغداد كه به تازگي برگزار شد، نوشت: درباره رخدادهاي غيرقابل قبول داخل ايران و حمايت به ‌شدت نگران‌كننده اين كشور از روسيه و توافق هسته‌اي، گفت‌وگو و تبادل نظري طولاني با وزير امور خارجه ايران داشتم.
بورل با مطرح كردن اظهاراتي مداخله‌جويانه نوشت: اتحاديه اروپا شيوه بي‌رحمانه‌ برخورد مقامات ايراني با اعتراضات اخير را به دقت دنبال مي‌كند. ما از حاكميت ايران مي‌خواهيم اعدام بازداشت‌شدگان، سركوب خونين معترضان و تحويل پهپادها [به روسيه] و همكاري نظامي با روسيه را متوقف كند. به گزارش خبرگزاري ايسنا، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه گفت: وزير امور خارجه ايران در پاسخ به من قويا موضوع ارايه پهپادها از سوي ايران به روسيه را رد كرده و مدعي شد كه اين نقل و انتقالات پيش از حمله روسيه انجام شده بود.
بورل در ادامه با ادعاي اينكه ايران به واسطه تحويل اين پهپادها به روسيه از جنگ «نامشروع و متجاوزانه» آن عليه اوكراين حمايت مي‌كند، گفت: تهران از جنايت‌هاي جنگي در حال وقوع روسيه و هدف قرار دادن زيرساخت‌هاي غيرنظامي توسط آن باخبر است. ايران در حال مرتكب شدن يك اشتباه راهبردي بزرگ است؛ اين كشور مسير اشتباه را انتخاب كرده و در عين حال كه تظاهر به بي‌طرفي در اين جنگ‌ مي‌كند، اعتبارش در جهان را از بين مي‌برد.
بورل درباره توافق هسته‌اي گفت: با اين وجود، من هنوز بر اين باورم كه وقتي موضوع منع اشاعه تسليحات هسته‌اي مطرح است، هيچ جايگزيني براي برجام[توافق هسته‌اي] وجود ندارد. كساني كه جور ديگري فكر مي‌كنند، فقط خودشان را فريب مي‌دهند. به همين دليل است كه من به عنوان هماهنگ‌كننده، بر اساس نتايج مذاكرات وين براي احياي برجام تلاش مي‌كنم. با وزير امور خارجه اميرعبداللهيان، گفت‌وگويي طولاني در اين باره داشتم. همچنين تاكيد كردم كه بازگرداندن برجام به مسير خود، در خلئي استراتژيك اتفاق نخواهد افتاد. اين تكه‌اي از يك تصوير بزرگ‌تر است. ايران بايد فورا دست از حمايت نظامي‌ از روسيه بكشد. در اين زمينه، از وزير امور خارجه ايران خواستم به‌طور مستقيم با همكاران اوكرايني درباره انتقال ادوات نظامي به روسيه گفت‌وگو كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون