• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5384 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳ دي

بازگشت زلنسكي به كي‌يف با دستان پر

چگونه آخرين كمك‌هاي ايالات‌متحده، اوكراين را قوي‌تر مي‌كند

اعتمادآنلاين 

حضور ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين در واشنگتن در روز چهارشنبه، يك علامت تعجب بزرگ براي آخرين اعلاميه دولت جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا مبني بر كمك نظامي به اوكراين به عنوان يك كشور جنگ‌زده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، اين بسته مالي عظيم 1.85 ميليارد دلاري، توانايي سربازان زلنسكي را براي مقابله با حملات هوايي روسيه و ادامه حملات متقابل براي عقب راندن نيروهاي متجاوز افزايش مي‌دهد. همچنين به جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا اجازه مي‌دهد تا تعهد خود را به يكي از فوري‌ترين درخواست‌هاي زلنسكي در ميدان نبرد، يعني موشك پاتريوت نشان دهد.
كمك‌هاي بيشتري در راه است. فراتر از كمك‌هاي اعلام شده در روز چهارشنبه، كنگره آماده است تا 45 ميليارد دلار كمك نظامي و بشردوستانه به اوكراين را تصويب كند. اين پول بخشي از يك لايحه بودجه عظيم دولتي است كه نه تنها در سال آينده، بلكه در برخي موارد تا سال 2025 از اوكراين حمايت مي‌كند و حتي در زماني كه مجلس نمايندگان به كنترل جمهوري‌خواهان تغيير مي‌دهد، كمك‌هاي مستمر را تضمين مي‌كند.
سامانه‌هاي موشكي پاتريوت مدت‌هاست كه براي ايالات‌متحده و متحدانش در مناطق مورد مناقشه جهان به عنوان سپر مورد علاقه در برابر موشك‌هاي ورودي موردتوجه بوده است. اين سامانه‌ها در اروپا، خاورميانه و اقيانوس آرام از حملات احتمالي ايران، يمن و كره‌شمالي محافظت مي‌كنند.
زلنسكي و ديگر رهبران اوكراين ماه‌ها از ايالات‌متحده براي سامانه موشكي هدايت‌شونده پاتريوت كه مي‌تواند موشك‌هاي روسيه را رهگيري كند، التماس كرده‌اند. مقامات امريكايي روز چهارشنبه گفتند كه يكي از اين سيستم‌ها را از انبارهاي آموزشي پنتاگون مي‌گيرند و به اوكراين مي‌فرستند كه نشان‌دهنده تغيير در محاسبات ايالات‌متحده است.
ايالات‌متحده تاكنون تمايلي به ارايه سيستم پاتريوت به اوكراين نداشت، زيرا مي‌ترسيد كه مسكو را تحريك كند يا خطر حمله موشكي به داخل روسيه و تشديد درگيري را داشته باشد. وزارت خارجه روسيه به صراحت اعلام كرده است كه تحويل پاتريوت‌ها به اوكراين «يك اقدام تحريك‌آميز ديگر از سوي ايالات‌متحده» است كه مي‌تواند واكنش مسكو را به دنبال داشته باشد.
مانع ديگر تمرين دادن نيروهاي اوكرايني است. نيروهاي امريكايي بايد نيروهاي اوكرايني را در‌مورد نحوه استفاده و نگهداري از اين سيستم پيچيده آموزش دهند. يك مقام ارشد دفاعي روز چهارشنبه به خبرنگاران پنتاگون گفت كه اين آموزش «بسيار زود» آغاز خواهد شد و «چند ماه» طول خواهد كشيد. مقامات امريكايي گفته‌اند كه اين آموزش در يك منطقه آموزشي در خاك آلمان انجام خواهد شد.
سيستم پاتريوت تاحدودي توانايي‌هاي محدودي دارد و مقامات هم معترفند كه اين سامانه هم به احتمال زياد مسير جنگ را تغيير نخواهد داد. پاتريوت برد شليك طولاني دارند، اما مي‌توانند فقط يك منطقه محدود را پوشش دهند. باتوجه به هزينه گزاف پاتريوت، استفاده از آنها براي سرنگوني پهپادهاي كوچك‌تر و ارزان‌تر ايراني كه روسيه در اوكراين از آن استفاده مي‌كند مقرون به صرفه يا بهينه نيست.يك مقام ارشد دفاعي امريكايي مي‌گويد كه پاتريوت مكمل ساير سيستم‌هاي دفاع هوايي اوكراين خواهد بود و در دفاع لايه‌اي از كشور ادغام خواهد شد.ايالات‌متحده تعداد محدودي پاتريوت دارد و تقاضاي زيادي براي آنها وجود دارد و بسياري از آنها قبلا در سراسر جهان مستقر شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون