• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5387 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ دي

هاآرتص به نقل از يك مقام دولت جو بايدن:

منتظر چرخش قابل توجه در مذاكرات احياي برجام باشيد

مقام‌هاي امنيتي رژيم اسراييل بر اين باورند كه امكان حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و امريكا هنوز محتمل است، اما نگران هستند كه دولت بنيامين نتانياهو همكاري امريكا و اسراييل در مورد ايران را به خطر اندازد.
به گزارش فرارو به نقل از هاآرتص، مقام‌هاي اسراييلي مدعي شده‌اند كه رهبري ايالات‌متحده هم چنان به دنبال دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران است و در اين مسير از حمايت نهاد‌هاي دفاعي ايالات‌متحده برخوردار شده است. اين ادعا مغاير با تصاوير اخيرا منتشر شده از جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات‌متحده در رسانه‌هاي اجتماعي است كه گفته بود توافق هسته‌اي «مرده» است، اما نمي‌توان اين موضوع را اعلام كرد.  مقام‌هاي اسراييلي ادعا مي‌كنند كه ايالات‌متحده درك مي‌كند كه براي نظام سياسي ايران دشوار است كه بتواند بدون بهبود وضعيت اقتصادي در داخل كشور از دامنه اعتراضات داخلي بكاهد و در نتيجه، توافق هسته‌اي ممكن است به نفع ايران باشد. توافق هسته‌اي با ايران تا زماني كه ايران حمايت از روسيه در جنگ اوكراين را آغاز نكرده بود از حمايت گسترده‌اي در امريكا برخوردار بود. قرارداد‌هاي تسليحاتي امضا شده ايران با روسيه، اما امكان ازسرگيري مذاكرات براي توافق هسته‌اي با تهران را دشوارتر ساخت. مقام‌هاي اسراييلي به سرعت از اظهارات بايدن مبني بر پايان توافق هسته‌اي استقبال كردند، اما نهاد‌هاي امنيتي اسراييلي با احتياط نسبت به اين موضوع از خود واكنش نشان داده‌اند و سخنان بايدن را صرفا يك لغزش زباني و نه بيانگر واقعيت تصميم‌گيري دولت او قلمداد كرده‌اند. مقام‌هاي دولت امريكا به «هاآرتص» گفته‌اند كه به نظر مي‌رسد به‌رغم شرايط چالش‌برانگيز طي چند ماه آينده چرخشي قابل توجه در مذاكرات هسته‌اي رخ خواهد داد. در زمان دولت تحت رهبري لاپيد بنت مقام‌هاي رژيم اسراييل گفت‌وگو پشت در‌هاي بسته را براي ارزيابي آمادگي اسراييل به منظور درگيري نظامي با ايران آغاز كرده بودند. يك مقام آگاه در اين باره به «هاآرتص» مي‌گويد: «اوضاع تا حدي پيش رفته بود كه تهيه طرح‌هاي عملياتي جديد، تهيه بودجه براي خريد تسليحات و تهيه تجهيزات ويژه موردنياز به منظور چنين عملياتي در دستور كار اسراييل قرار گرفت. دولت اسراييل بودجه هنگفت ميليارد دلاري را براي حمله به ايران، خريد تسليحات پيشرفته و تشديد روابط نظامي با ايالات‌متحده و كشور‌هاي حاشيه خليج‌فارس و ساير متحدانش درنظر گرفت.» با اين وجود، يك مقام اسراييلي به «هاآرتص» گفت: «اسراييل بدون حمايت و همكاري امريكا هيچ‌گونه ظرفيت عملي‌ براي حمله موثر عليه ايران ندارد و 
هر كس خلاف اين را بگويد عمدا در حال دروغ گفتن است.» مقام‌هاي اسراييلي‌ كه در گفت‌وگو‌هاي محرمانه درباره ايران حضور داشته‌اند اين موضوع را مطرح نموده‌اند كه اسراييل بايد يك جبهه بين‌المللي را عليه نظام سياسي ايران تشكيل داده و حفظ كند. به گفته يك مقام اسراييلي كه در اين گفت‌وگو‌ها شركت داشته اجماع نظر روي اين موضوع بود كه هرگونه حمله نظامي عليه ايران مستلزم پيشبرد سياست تغيير رژيم است و بنابراين حمله به اهداف نظامي بدون هدف قرار دادن مقام‌هاي ارشد ايراني كه پشت طرح‌هاي تهديدآميز عليه اسراييل و ساير كشور‌هاي منطقه قرار دارند كافي نخواهد بود. مقام‌هاي امنيتي مي‌گويند اين نگراني را دارند كه برداشت نادرستي از برنامه دولت نتانياهو از سوي دولت امريكا صورت گيرد و اين موضوع بر توان همكاري نظامي دو كشور در مورد ايران تاثير منفي بگذارد. همتايان امريكايي مقام‌هاي اسراييلي نيز پيش‌تر در اين باره هشدار داده بودند. نهاد‌هاي دفاعي اسراييل اميدوار هستند كه تجربه نتانياهو در مورد مساله ايران و باورش به اهميت همكاري تنگاتنگ با ايالات‌متحده به او كمك كند تا هرگونه تلاش براي به چالش كشيدن روابط ايالات‌متحده و اسراييل توسط شركاي ائتلاف يا وزرايش را خنثي كند. مقام‌هاي امنيتي اسراييل از اين بيم دارند كه دولت بعدي آن كشور فاقد خرد كافي به منظور گام نهادن در عرصه سياست‌ورزي‌اي ظريف باشد و باعث تحريك امريكا شود. يك مقام ارشد اسراييلي به «هاآرتص» مي‌گويد: «اين‌گونه كه اوضاع فعلي پيش مي‌رود مسير خوبي را پيش رو نداريم و امريكايي‌ها نيز اين موضوع را پنهان نمي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون