• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5387 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ دي

خبرخوان

تخم‌مرغ با قيمت جديد: شانه‌اي 85 هزار تومان!
طبق اعلام وزارت جهاد كشاورزي شانه تخم‌مرغ 30 عددي از روزهاي آينده با قيمت جديد عرضه مي‌شود. تخم‌مرغ فله‌اي ۳۰ عددي با وزن هر شانه ۱۸۰۰ گرم در روزهاي آينده در ميادين ميوه‌وتربار با قيمت ۸۴ هزار تا ۸۵ هزار تومان به مردم عرضه خواهد شد. پيش از اين شانه تخم‌مرغ 30 عددي با قيمت شانه‌اي 90 تا 94 هزار تومان عرضه شده بود.


وزارت صمت: قرعه‌كشي خودرو حذف نشده است
اميد قاليباف، سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قرعه‌كشي خودرو همچنان‌ طبق روال گذشته براي خودروهايي كه هنوز در بورس عرضه نشده‌اند انجام خواهد شد و حذف نشده است. وي با اشاره به عرضه خودرو در بورس كالا اظهار داشت: اكنون براي خودرويي كه در بورس كالا عرضه مي‌شود نيز طرح دارندگان خودرو فرسوده و مشمولان طرح جواني جمعيت اجرا مي‌شود. سخنگوي وزارت صمت ادامه داد: قرعه‌كشي اكنون فقط در مورد چند مدل از محصولات ايران‌خودرو انجام مي‌شود كه اين خودروها در بورس عرضه نمي‌شود و همه متقاضيان اعم از عادي و مشمول طرح جواني جمعيت و جايگزيني خودرو فرسوده مي‌توانند مثل گذشته در آن شركت كنند.


با وجود بارش‌ها  مشكل آب تهران حل نشد
محمدرضا بختياري، مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران گفت: به‌‌رغم اينكه در روزهاي اخير شاهد بارش باران و برف در تهران بوديم اما باتوجه به اينكه عمده بارش‌ها در بالادست سدها به شكل برف بوده، مشكل آب تهران حل نشده و لازم است كه مشتركان همچنان به موضوع مديريت مصرف حساس باشند. مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران افزود: باتوجه به اين شرايط در كوتاه‌مدت يعني تا شب عيد دچار مشكل هستيم و مي‌بايست هموطنان تهراني به موضوع مديريت مصرف توجه ويژه‌اي داشته باشند چراكه در غير اين صورت دچار مشكل خواهيم شد. بختياري با اشاره به نياز آبي تهران گفت: شهر تهران روزانه بين ۲۹۰۰ تا ۳ ميليون مترمكعب مصرف آب شرب دارد كه بخشي از آن از منابع آب سطحي و بخشي از منابع آب زيرزميني تامين مي‌شود، ذخاير سدهاي تهران كاملا در حالت بحراني قرار گرفته و ذخاير نامناسبي دارند، اگرچه حجم مخزن سدهاي تهران ۲۷۴ ميليون است اما كل اين آب قابل برداشت نيست.


افزايش ۵ درصدي نرخ سود بانكي در زمستان كافي است؟
در ابتداي هفته شاهد افزايش ۵ درصدي نرخ اوراق گواهي سپرده بوديم و روز دوشنبه وزير اقتصاد از تغيير نرخ سود بانكي در زمستان خبرداد اما با توجه به نرخ ۳۰ درصدي سود اوراق گام و تورم موجود به نظر مي‌رسد نرخ سود مي‌تواند بيش از ۵ درصد افزايش داشته باشد. با توجه به تصميم دولت در خصوص افزايش نرخ سود بانكي شاهد انتشار اوراق گواهي سپرده عام با نرخ 23 درصد از ابتداي هفته بوديم. اما با در نظر داشتن نرخ سود اوراق گام و شرايط تورمي موجود به نظر نمي‌رسد افزايش 5 درصدي نرخ سود بتواند تاثير قابل توجهي در اقتصاد ايران داشته باشد. در نتيجه يكي از پيشنهاداتي كه از سوي برخي كارشناسان مطرح مي‌شود اين است كه دولت بايد نرخ سود را حداقل به اوراق گام نزديك‌تر كند. به اين ترتيب مي‌توان انتظار داشت كه تاثير سياستي كه دولت در پيش گرفته افزايش يابد.


افزايش غيرقانوني قيمت لوازم خانگي توسط برخي توليدكنندگان
مشاهدات بازار نشان مي‌دهد برخي از توليدكنندگان لوازم خانگي به‌صورت خودسرانه نسبت به افزايش قيمت محصولات خود اقدام كرده‌اند، اين درحالي است كه هنوز مجوزي مبني بر افزايش قيمت‌ها صادر نشده است. مشاهدات نشان مي‌دهد در طول چند روز اخير تعدادي از توليدكنندگان به صورت خودسرانه ليست جديد قيمت محصولات خود را كه با متوسط رشد10 درصدي روبه‌رو است راهي بازار كرده‌اند. بررسي‌ها حكايت از آن دارد كه اين افزايش قيمت‌ها غيرقانوني است اما از طرف ديگر توليدكنندگان معتقدند در شرايطي كه قيمت مواد اوليه مدام در حال افزايش است بدون افزايش قيمت قادر به ادامه فعاليت نخواهيم بود. به نظر مي‌رسد وزارت صنعت بايد به اين موضوع ورود پيدا كرده و ضمن رعايت حقوق توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان سياست روشني را نسبت به صنعت لوازم خانگي داشته باشند تا بازار با نابساماني قيمتي روبه‌رو نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون