• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5388 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ دي

هشدار برجامي وزير خارجه در مسقط

اگر رياكاري‌ها و دخالت‌هاي غرب ادامه پيدا كند ايران به سمت plan B مي‌رود

گروه ديپلماسي|  حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه كه در راس هيات سياسي راهي مسقط، پايتخت عمان شده بود در ديدار با هيثم بن طارق، سلطان عمان پيام كتبي ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور را به او تسليم كرد. ابراهيم رييسي در اين پيام از سلطان عمان براي سفر به جمهوري اسلامي ايران دعوت كرده است. وزير امور خارجه در اين ديدار با يادآوري دستاوردهاي سفر ابراهيم رييسي به عمان، بر اهميت اجرايي شدن كامل توافقات به عمل آمده در جريان آن سفر تاكيد كرد. اميرعبداللهيان توسعه همه‌جانبه روابط و همكاري‌ها بين دو كشور در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي، انرژي، گردشگري، حمل‌ونقل و ساير زمينه‌ها را مورد تاكيد قرار داد. در اين ملاقات سلطان عمان ابراز اميدواري كرد در آينده نزديك به ايران سفر كند و با اين سفر، موضوعات در دستوركار مناسبات دو كشور بيش از پيش توسعه يابد.
 گسترش تروريسم؛ تهديد  مشترك  ايران 
و عمان  است 
حسين اميرعبداللهيان همچنين با سيد بدر البوسعيدي، وزير امور خارجه سلطنت عمان ديدار و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد توجه مشترك گفت‌وگو و تبادل نظر كرد. در اين ملاقات اميرعبداللهيان روابط دو كشور در ابعاد مختلف را در بخش‌هاي اجرايي رو به جلو توصيف كرد و گفت: گزارش وزارتخانه‌هاي مربوطه از پيشرفت اجراي توافقات رضايت‌بخش است. در زمينه حمل‌و‌نقل و ترانزيت توافقات خوبي بين مقامات دو كشور به عمل آمده است. فعاليت شركت‌هاي تجاري در زمينه كشاورزي و مواد غذايي از زمينه‌هاي قابل توجه در مناسبات فيمابين است.  وزير خارجه در بخش ديگري از اين گفت‌وگوها دو موضوع گسترش تروريسم و توليد مواد مخدر در افغانستان را به عنوان تهديد مشترك دو كشور و ساير كشورهاي منطقه برشمرد.  البوسعيدي، وزير امور خارجه عمان نيز در اين ديدار، وجود اراده سياسي براي گسترش مناسبات از جمله در بخش همكاري‌هاي اقتصادي به ويژه حمل‌ونقل و ترانزيت را مبناي مهم تعميق مناسبات دو كشور خواند و عزم راسخ و آمادگي كشورش را براي همكاري در زمينه‌هاي مختلف از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر و ساير جرايم سازمان‌يافته اعلام كرد.
از ابتكارهاي سلطان عمان در  مذاكرات احياي  برجام  استقبال  مي‌كنيم 
سفر يك‌روزه وزير خارجه به مسقط با توضيحات او درباره آخرين وضعيت مذاكرات احياي برجام و نقش عمان در اين مذاكرات به پايان رسيد.  به گزارش ايسنا، حسين اميرعبداللهيان بعدازظهر روز چهارشنبه و بعد از ديدار با مقامات عماني در ارتباط با نتايج سفر خود به اين كشور عربي گفت: اين سفر با هدف پيگيري موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه انجام شد و در واقع اصلي‌ترين هدف اين سفر اين موضوع بود. در پي سفر چندي پيش آقاي رييس‌جمهور به مسقط مقامات عالي دو كشور توافقات مهمي را انجام دادند و در همين چارچوب سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌هاي ذيربط دو طرف در اين مدت تلاش كردند كه توافقات صورت‌گرفته بين دو كشور را اجرايي كنند و به پيش ببرند. در اين مدت گام‌هاي مهمي براي توسعه روابط دو كشور برداشته شده است و اين باعث خرسندي بود كه امروز سلطان عمان به عنوان كسي كه سال‌ها در عرصه ديپلماسي فعاليت كرده‌اند تاكيد كردند كه در اين مقطع شاهد اجرايي شدن توافقات دو كشور و حركت رو به جلو در اين زمينه هستيم. وزير خارجه با بيان اينكه در جريان اين سفر در خصوص برخي از موضوعات منطقه‌اي رايزني و گفت‌وگو و بر اهميت صلح و ثبات و پيشرفت در منطقه از طريق همكاري‌هاي كشورهاي منطقه تاكيد شد، گفت: در گفت‌وگو با سلطان عمان و همچنين همتاي خودم مسائل مختلف از جمله مسائل مورد اشاره مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
امير عبداللهيان درباره مذاكرات احياي برجام و بحث‌هاي پيرامون اين موضوع در اين سفر گفت: هفته گذشته علي باقري (معاون سياسي وزير خارجه) با انريكه مورا (معاون جوزپ بورل) در اردن گفت‌وگو داشتند. خود من نيز در حاشيه اجلاس بغداد ۲ با آقاي بورل رايزني و گفت‌وگو كردم. در آنجا توافقاتي داشتيم و رايزني‌ها و تبادل ديدگاه صورت گرفت. وزير خارجه با بيان اينكه طبعا اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ‌كننده پيشبرد مذاكرات به تلاش‌هاي خود ادامه مي‌دهد، افزود: عمان از ابتدا براي رسيدن به توافق در سال ۲۰۱۵ ميانجي اصلي بوده است و در ماه‌هاي گذشته نيز تلاش‌هاي جدي خود را در اين زمينه ادامه داده است. ما در ديدار با مقامات عمان تاكيد كرديم كه ما مذاكره براي مذاكره نكرديم، ماه‌ها مذاكره انجام شد، براي رسيدن به توافق تاكيد بر اين كرديم كه پنجره رسيدن به توافق از سوي ايران هميشه باز نخواهد بود. اين پنجره امروز باز است و اگر طرف‌هاي مقابل به ويژه امريكايي‌ها دست از رياكاري برندارند و غربي‌ها واقع‌بينانه برخورد نكنند معلوم نيست پنجره‌اي كه امروز باز است فردا هم باز بماند. امير عبداللهيان با بيان اينكه اميدوارم طرف‌هاي غربي از رفتارهاي رياكارانه فاصله بگيرند و مذاكراتي كه ماه‌ها به طول انجاميده به نتيجه برسد، به نحوي كه همه طرف‌ها از آن نفع ببرند، خاطرنشان كرد: ما دست بسته هم نيستيم و در صورتي كه غربي‌ها بخواهند رفتارهاي رياكارانه و مداخله‌جويانه خود را ادامه دهند ما در مسير پلن ديگري (plan B) حركت خواهيم كرد. ما از همان ابتدا براي رسيدن به نتيجه مذاكره كرديم و از هر ابتكاري كه سلطان عمان داشته باشند و بخواهند براي رسيدن به يك نتيجه و توافق خوب قوي و پايدار آن را پيگيري كنند استقبال مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون