• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5388 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ دي

زمستاني گرم و كم‌بارش در انتظار تهران/ خشكسالي ادامه دارد

مديركل اداره هواشناسي استان تهران با ارايه گزارشي از دما و بارش تهران طي آذر ماه گفت: طي سه ماه آينده دماي هوا يك درجه بيش از حد نرمال و متوسط بارش‌ها نيز در بهترين شرايط در حد نرمال پيش‌بيني مي‌شود. با توجه به فرآيند خشكسالي از سال گذشته، بارش‌هاي چند روز گذشته نيز براي جبران كم‌بارشي‌ها كمكي نكرده و خشكسالي همچنان ادامه و لزوم مصرف بهينه و صرفه‌جويي در آب وجود دارد.
مازيار غلامي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره پيش‌بيني دما و بارش طي سه ماه آينده اظهار كرد: با توجه به كاهش بارش انباشته شده از ماه‌هاي قبل، بارش‌هاي رخ داده چندان نمي‌تواند كم‌بارشي‌ها را جبران كند و لزوم صرفه‌جويي مصرف آب در بخش‌هاي مختلف عمومي مردم و اختصاصي نظير بخش‌هاي مختلف كشاورزي، صنعتي و... كماكان وجود دارد. همچنين مديريت دقيق منابع و مصارف آب توسط بخش‌هاي مختلف اجرايي توصيه مي‌شود. تجزيه و تحليل آمارهاي دريافتي از ايستگاه‌هاي هواشناسي استان بيانگر آن است كه طي آذر ماه حدود ۱۳،۶ ميليمتر باران به ‌صورت پهنه‌اي در استان تهران اتفاق افتاده كه نشان‌دهنده كاهش ۷۱درصدي بارش نسبت به دوره آماري بلندمدت و سال قبل است، اين موضوع درحالي است كه اكثر استان‌هاي كشور تحت تاثير كم‌بارشي قرار دارند به گونه‌اي كه كل كشور از ابتداي سال زراعي تا پايان آذر با كاهش ۴۰درصدي بارش روبه‌رو بوده است.بررسي بارش از ابتداي سال زراعي تاكنون نشان‌دهنده آن است كه استان تهران هفتمين استان كشور بوده كه بيشترين كاهش بارش را داشته است. همچنين از نظر توزيع مكاني نيز همانند ماه قبل بارش در همه شهرستان‌هاي استان در مقايسه با بلندمدت و سال قبل كاهش داشت و بيشترين كاهش بارش به ترتيب مربوط به شهرستان‌هاي شميرانات، دماوند فيروزكوه، ملارد، پرديس و تهران بوده است. آذر ماه سال جاري در مقايسه با بلندمدت به‌طور نسبي گرم‌تر بوده است و از نظر توزيع دما در شهرستان‌هاي استان نيز تمامي شهرستان‌هاي استان با افزايش دما روبه‌رو بوده‌اند كه بيشترين افزايش دما مربوط به شهرستان‌هاي ورامين، شهريار، قدس و قرچك است.
او با تاكيد بر اينكه وضعيت آب و بارندگي همچنان در شرايط نامطلوبي قرار دارد، گفت: اين ‌بارش‌ها بخش‌ كوچكي از كاهش بارش را جبران كرد، اما همين ۶۱درصد كم‌بارشي موجود نسبت به بلندمدت ميزان چشمگيري است و خشكسالي همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهاي جديد مي‌توان گفت تهران نسبت به سال گذشته حدود ۵۰درصد كاهش بارندگي دارد و باتوجه به اينكه سال گذشته نيز بسيار كم‌بارش و خشك بود، كم‌بارشي در تهران همچنان وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون