• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5388 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ دي

خبرخوان

كمبود آب تهران با بارش‌هاي اخير حل نشده است
محمدرضا بختياري، مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران با بيان اينكه بارش‌هاي اخير خيلي به مخازن سدها كمك نخواهند كرد و آوردي براي رودخانه‌ها ندارد، گفت: با بارش‌هاي اخير، كمبود آب تهران حل نشده و مشتركان همچنان به موضوع مديريت مصرف حساس باشند. بختياري درباره نياز آبي تهران گفت: شهر تهران روزانه بين ۲ ميليون و ۹۰۰ تا ۳ ميليون مترمكعب مصرف آب شرب نياز دارد كه بخشي از آن از منابع آب سطحي و بخشي از منابع آب زيرزميني تامين مي‌شود، ذخاير سدهاي تهران كاملا در حالت بحراني قرار گرفته و ذخاير نامناسبي دارند، اگرچه حجم مخزن سدهاي تهران ۲۷۴ ميليون است؛ اما كل اين آب قابل برداشت نيست. وي بخشي از منابع را حجم مرده سد دانست كه نمي‌توان روي آن حساب كرد و ادامه داد: بر همين اساس وضعيت تهران مناسب نيست و اين‌بارندگي‌هايي كه اتفاق افتاده نبايد اين تصور را ايجاد كند كه مشكل آب تهران حل شده است و ديگر هيچ مشكلي براي تامين آب پايتخت وجود ندارد، از تابستان تاكنون در نقطه تنش آبي هستيم.


٣٣ فروند كشتي روي آب مانده‌ است
بهروز آقايي، مديركل بنادر و دريانوردي استان خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر ٣٣ فروند كشتي روي آب مانده‌ و در حال حاضر ٣ ميليون و ۴٨٠ هزار تن كالاي اساسي در انبار موجود است و مجموع كالاي اساسي باقيمانده در لنگرگاه و اسكله و انبار ۵ ميليون و ٧٠۴ هزار تن است كه البته اين ميزان را كالاي رسوبي تلقي نمي‌دانيم. وي با بيان اين ظرفيت كه بنادر خوزستان با ٨٠ ميليون تن مي‌رسد، گفت: ظرفيت بندر امام ۶٠ ميليون تن است و در ۶ ماه اول امسال ٢٢ هزار ساعت حجم عمليات دريايي در بنادر خوزستان بوده و بيش از ٨ هزار پهلوگيري و جداسازي انجام شده است. مديركل بنادر و دريانوردي استان خوزستان ادامه داد: بندر امام بزرگ‌ترين بندر تجاري كشور است كه درافت بيش از ١۴ متر دارد و داراي ۴٠ پست اسكله است. همچنين بندر امام پسكرانه بيش از ٧۵ درصد جمعيت كشور را مشمول مي‌شود.


زمستان سخت؛ از ناترازي گاز  تا چالش بنزين
محمود خاقاني، كارشناس حوزه انرژي گفت: برخي كارشناسان اقتصاد انرژي غيرايراني گفته‌اند كه در صنعت گاز ايران از مسير توليد به مصرف ميزان قابل توجهي گاز هدر مي‌رود و اين ميزان هدرروي روزانه حدود 27 ميليون متر مكعب يعني يك‌سوم كل مصرف روزانه برخي كشورهاي همسايه تخمين زده شده است. وي با اشاره به ناكارآمدي و ناشايسته‌سالاري در بخشي از صنعت نفت ايران تصريح كرد: يكي از دلايل كمبود گاز در ايران اين است كه مقادير زيادي گاز هدر مي‌رود، ما در دنيا نفر اولي هستيم كه كارمان هدر دادن است درست مانند برنامه هدفمند كردن حامل‌هاي انرژي كه به جرات مي‌توان گفت اين برنامه هم درواقع هدر دادن انرژي بوده است و اين مسير ما را به جايي رساند كه امروز با 1.2 ميليون ليتر كسري بنزين و 200 ميليون متر مكعب كسري گاز روبه‌رو باشيم. اين كارشناس حوزه انرژي خاطرنشان كرد: ما براي جبران كسري گاز صنعت، نيروگاه و پتروشيمي را قطع مي‌كنيم تا مردم در منازل گاز بيشتري بسوزانند، در حالي كه مصرف اين گاز در صنعت و بخش توليد ارزش افزوده دارد و براي كشور درآمدزاست.


 كسي علت كندي اينترنت را مي‌داند؟
كاربران از كندي سرعت اينترنت گلايه دارند، وزارت ارتباطات اما معتقد است آن بخشي كه مربوط به تكاليف قانوني اوست به خوبي انجام شده و پيش مي‌رود، پيام‌رسان‌ها آمارهاي ميليوني از تعداد كاربران خود مي‌دهند، اختلال و قطعي در اينترنت نيز از سوي مسوولان گزارش يا تاييد نمي‌شود، با تمام اينها اما سرعت اينترنت كند است و از نقطه مطلوب و شايسته مردم فاصله زيادي دارد. كاربران فضاي مجازي انتقادات خود از كندي سرعت اينترنت را روانه وزارت ارتباطات مي‌كنند، درحالي كه وزير ارتباطات بارها اعلام كرده تصميمات مبني بر محدوديت يا فيلتر اينترنت در دست اين وزارتخانه نيست و آنها در اين حوزه صرفا مجري هستند. «عيسي زارع‌پور» وزير ارتباطات نيز در يك گفت‌وگوي تلويزيوني تاكيد كرد: وزارت ارتباطات تكاليف متعددي دارد و اينترنت تنها ۲ درصد از وظايف اين وزارتخانه است. وي در حاشيه جلسه هيات دولت نيز تصريح كرد كه اينترنت داراي اختلال نيست و مشكلي نداريم.در صورت صحت اين درصد اندك، بايد پذيرفت كه اهميت آن آنقدر بالاست كه اكنون اقتصاد ديجيتال، كسب‌وكارهاي اينترنتي، آموزش، حمل‌ونقل و بسياري از فعاليت‌هاي روزانه كشور به اين ۲ درصد گره‌خورده و بايد براي بهبود آن چاره‌انديشي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون