• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5388 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ دي

روز تاریخی بورس در 1401

در پایان هفته نخست دی ماه، همزمان با رکوردشکنی‌های پی در پی قیمت دلار (به عنوان محرک اصلی بازار سرمایه) بورس هم روزی تاریخی را پشت سر گذاشت. در معاملات دیروز، شاخص کل برای پنجمین روز متوالی رشد کرد و با افزایش 70 هزار و 917 واحدی از نیمه کانال 1.6 میلیون واحدی وارد شد. رشد 70 هزار واحدی در یک روز، بیشترین رشد شاخص در سال جاری است. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 13 هزار و 626 واحدی در رقم 480 هزار و 681 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 588 واحدی در سطح 20 هزار و 417 واحد قرار گرفت.
نکته دیگر، حجم بالای ورود سرمایه‌های خرد به بورس بود. روز گذشته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز معاملاتی متوالی مثبت بود و 867 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد . این رقم، بیشترین سطح پول حقیقی وارد شده در سال جاری است.  بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 101 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای شپدیس، نوری، وآذر و شتران بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. از طرف دیگر نمادهای شستا، خگستر، وغدیر، سپید و شبندر نیز بیشترین خروج پول حقیقی را در روز دوشنبه داشتند.
صعود قدرتمند بورس در آخرین روز هفته ابتدایی زمستان ۱۴۰۱، دلایل مهمی را در پشت خود داشت که عمده آن به تحولات صورت گرفته در بازار ارز بازمی‌گردد و مدتی است به محرکی جدی برای بازار سهام تبدیل شده است. روند جست‌وجوي کلمه «بورس» در گوگل توسط ایرانی‌ها نیز به خوبی نشان می‌دهد که بار دیگر بورس در حال تبدیل به یکی از دغدغه‌های روزمره ایرانیان شده و این متغیر نیز رکوردی جدید در سال ۱۴۰۱ برای خود رقم زده است. حالا سوال اینجاست که آیا بورس بار دیگر می‌تواند به پناهگاه نقدینگی سرگردان اقتصاد ایران تبدیل شود؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون