• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5389 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي

گزارش اكسيوس از بيانيه سنتكام درباره تلفات داعش در سال ۲۰۲۲

داعش به‌رغم ادعاها هنوز نفس مي‌كشد

اعتماد آنلاين| فرماندهي مركزي ايالات متحده (سنتكام) روز پنجشنبه اعلام كرد كه نيروهاي امريكايي و متحدان آنها در سال جاري مجموعا 686 مظنون داعش را كه در سوريه و عراق فعاليت مي‌كردند، كشتند.
    اصل خبر چيست؟ نيروهاي ايالات متحده و ائتلاف با موفقيت چندين عضو ارشد داعش را در سال جاري هدف قرار دادند، به ويژه در فوريه زماني كه ابوابراهيم الهاشمي القريشي رهبر اين گروه شبه‌نظامي در جريان يورش در شمال غرب سوريه كشته شد.
    سرلشكر مت مك فارلين در بيانيه‌اي در اين باره گفت: «توانايي نوظهور، قابل اعتماد و ثابت نيروهاي شريك عراقي و سوري ما براي انجام عمليات‌هاي يكجانبه براي دستگيري و كشتن رهبران داعش به ما اجازه مي‌دهد فشار ثابتي را بر شبكه داعش حفظ كنيم.»
نكته قابل توجه: طبق بيانيه سنتكام، «هيچ نيروي امريكايي در عمليات‌هاي امسال در منطقه زخمي يا كشته نشدند».
براساس اعداد و ارقام: بر اساس گزارش سنتكام كه خاورميانه و آسياي مركزي و جنوبي را پوشش مي‌دهد، در سال 2022، 466 عامل داعش در سوريه كشته و 215 نفر ديگر اسير شدند.
سنتكام گفت: «حداقل 220 عامل داعش» در سال جاري در عراق كشته شدند و 159 مظنون در اين كشور دستگير شدند.
    ژنرال مايكل «اريك» كوريلا، فرمانده سنتكام در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در حال حاضر «بيش از 10000 رهبر و نيروي داعش در بازداشتگاه‌ها در سراسر سوريه و بيش از 20000 رهبر و نيروي داعش در بازداشتگاه‌ها در عراق هستند.»
تصوير بزرگ: نيروهاي سوريه دموكراتيك تحت حمايت ايالات متحده و به رهبري كردها شبه‌نظاميان داعش را از آخرين قلمرويي كه در خاورميانه در اختيار داشتند، باغوز در سوريه، در سال 2019 بيرون راندند.
    بر اساس گزارش ماه نوامبر، اين گروه مسووليت 74 حمله در سوريه و 73 حمله ديگر را در عراق از ژوييه تا سپتامبر بر عهده گرفت.
اين گزارش چه مفهومي دارد: رييس سابق سيا و ژنرال بازنشسته ارتش ديويد پترائوس مي‌گويد كه جنگجويان باقيمانده داعش نتوانسته‌اند هيچ يورش بزرگي را هدايت كنند يا مناطقي را تحت كنترل خود درآورند. 
    نكته پاياني: كوريلا گفت: «در حالي كه ما توانايي داعش را به ميزان قابل توجهي كاهش داده‌ايم اما ايدئولوژي شرورانه اين گروه بدون محدوديت باقي مي‌ماند. او افزود: «ما بايد به فشار بر داعش از طريق عمليات‌هاي مشترك خود ادامه دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون