• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5392 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ دي

سایه نااطمینانی بر بازار سرمایه

بعد از دو روز افت پی در پی شاخص، روز گذشته در معاملات بورس تهران شاخص کل با افزایش 28 هزار و 909 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 593 هزار و 275 واحد بالا آمد.  شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 8 هزار و 765 واحدی در رقم 473 هزار و 136 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 321 واحدی در سطح 20 هزار و 346 واحد قرار گرفت. در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 561 نماد رشد قیمت داشتند و 98 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 85 درصد بازار رشد قیمت و 15 درصد بازار افت قیمت داشتند. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 550 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در معاملات دیروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خودرو اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 75 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، بزرگان گروه خودرویی‌، با خساپا و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند .
بررسی رفتار بازار در روز جاری نشان می‌دهد که احتمالا بازار اندکی منطقی‌تر با دلار فرزین روبه‌رو شده است. دیروز سهم‌های ریالی که عموما یا با دلار ارتباطی ندارند یا کمترین وابستگی را به قیمت دلار دارند، توانستند به جایگاه خود نزد معامله‌گران بازگردند و با افزایش معامله روبه‌رو شوند. در حال حاضر دلار در بازار آزاد که وارد کانال 40 هزار تومانی شده بود در جریان معاملات دیروز و طبق شنیده‌ها تا 40 هزار و 900 تومان هم رشد کرده است. مخبر معاون اول رییس جمهور روز گذشته اعلام کرده که «تصمیم گرفتیم تا دو سال نرخ ارز کالا‌های اساسی را ثابت نگه داریم تا با تنش جدی در قیمت‌ها مواجه نشویم.» خبرهایی هم از بودجه 1402 به گوش می رسد که خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: «بر اساس بودجه ۱۴۰۲ دولت فروش نفت و میعانات گازی را حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز و با قیمت ۷۰ دلار بسته است.» همچنین طبق گفته جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس «دولت در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز را روی عدد ۲۶ هزار تومان گذاشته است.»
علاوه بر این، در لایحه بودجه سال 1402 مقرر شده است 15 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود. تغییرات در بخش پولی اقتصاد همچنان ادامه دارد و هنوز سایه سنگین خود را بر سر بازار سرمایه حفظ کرده است. امروز در خبرها آمده بود که سود سپرده بانکی در بانک‌های دولتی به 25 درصد رسیده است. اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده که این رویه غیرقانونی است و با آن برخورد خواهد کرد، اما تجربه نشان داده است که این اقدام بدون چراغ سبز بانک مرکزی اجرایی نمی‌شود و بر همین اساس می‌توان افزایش سود سپرده را قطعی دانست. روندی که نااطمینانی در بازار سرمایه را افزایش می‌دهد .

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون