• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5394 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۵ دي

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار صدها تن از زنان فرهيخته و فعال كشور:

کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران ما هستند

نبايد كساني كه حجاب كامل ندارند به بي‌ديني متهم شوند

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه در ديدار صدها تن از زنان فرهيخته و فعال در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و علمي، با تبيين نگاه مترقي و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌هاي «جنسيتي و انساني - حقوقي و تكاليف - مسووليت‌پذيري فردي و خانوادگي- و نقش و تكاليف اجتماعي» ضربات غرب متجدد به زن را اساسي و خائنانه خواندند و تاكيد كردند: زن در نقش همسر، مظهر عشق و آرامش‌بخشي و در نقش مادر، مانند حق حيات است البته بايد توجه كرد كه خانه‌داري به معناي خانه‌نشيني نيست بلكه به معناي اصالت دادن به خانه، در عين فعاليت در عرصه‌هاي مختلف جامعه است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز خرسندي فراوان از مفاهيم عالي و برجسته در سخنان شماري از ميهمانان، افزودند: پيشنهاد استفاده از زنان فرهيخته، دانشمند، فرزانه و مجرّب در رده‌هاي گوناگون تصميم‌سازي و تصميم‌گيري كشور، موضوع مهمي است كه ذهن من را نيز مدت‌ها است مشغول كرده و ان‌شاءالله براي آن راه‌حلي خواهيم يافت.  رهبر انقلاب اسلامي قبل از تبيين نگاه اسلام به زن در عرصه‌هاي مختلف تاكيد كردند: موضع جمهوري اسلامي در قبال مدعيان رياكار غربي در مقوله زن، مطالبه‌گري و هجوم است زيرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربي در اين زمينه واقعا مقصر است و در حق حيثيت و كرامت زن، جنايت كرده است كه اميدواريم ديدگاه‌هاي اسلام با تبيين و تكرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگيان زن، حتي در افكار عمومي غرب اثر بگذارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به آيات قرآن مجيد، تساوي زن و مرد در نگاه انساني و جنسيتي را جزو مسلمات اسلام برشمردند و گفتند: در ارزش‌گذاري اسلامي و انساني، ‌هيچ تفاوتي ميان جنس زن و مرد نيست. ايشان حقوق و تكاليف زن و مرد در اسلام را متفاوت اما متعادل خواندند و افزودند: تفاوت‌هايي در طبيعت زنانه و مردانه وجود دارد كه در مسووليت‌پذيري فردي در خانه و اجتماع اثرگذار است و طبعا زن يا مرد نبايد برخلاف اين طبيعت رفتار كند. رهبر انقلاب تكاليف زن و مرد در جامعه و مسائل اجتماعي را «وظايفي يكسان اما در نقش‌ها و شكل‌هاي متفاوت» برشمردند و افزودند: به عنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان هر دو، البته در نقش‌هاي متفاوت مكلف به دفاع بودند كه زنان اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به اين وظيفه دشوار عمل كردند. رهبر انقلاب در نوعي جمع‌بندي گفتند: برخلاف نظام عميقا مردسالار سرمايه‌داري غربي، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلي برجسته و برخوردار از امتيازات قانوني، فكري، نظري و عملي هستند اما غربي‌ها به دروغ، مردسالاري ذاتي خود را به اسلام نسبت مي‌دهند. ايشان با اشاره به مبناي اصلي نظام سرمايه‌داري يعني برتري سرمايه بر انسان گفتند: در اين ديدگاه هر كسي بتواند بيشتر ثروت‌اندوزي كند، ارزش ماهوي بيشتري دارد و طبعا با توجه به خصوصيات مردان در سرمايه‌اندوزي، نظام سرمايه‌داري، نظامي مردسالارانه مي‌شود. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «عرصه كار» و «نگاه لذت‌جويانه به زن» را دو سوءاستفاده اساسي غرب از زن دانستند و گفتند: هدف اصلي مطرح شدن مساله آزادي زنان در غرب، كشاندن آنها از خانه به كارخانه بود تا از زنان به عنوان نيروي كار ارزان استفاده شود.
ايشان جنجال آزادي بردگان سياهپوست در جنگ‌هاي خونين داخلي امريكا در قرن ۱۹ را نمونه ديگري از تقلب و سوءاستفاده نظام سرمايه‌اي از مضامين ارزشمند دانستند و افزودند: در آن ماجرا نيز سرمايه‌داران شمال امريكا، سياهپوستان مزارع جنوب را به اسم آزادي به شمال كشيدند و با دستمزدهاي كم آنان را به كار گرفتند. رهبر انقلاب نگاه لذت‌جويانه را ديگر ضربه اساسي غرب به زن خواندند و گفتند: در اين ماجراي واقعا غم‌انگيز، نظام سرمايه‌داري با استفاده از انواع روش‌ها، زن را قانع مي‌كند كه منفعت و ارزش او در رفتاري است كه جذابيت‌هاي جنسي‌اش را براي مردان كوچه و خيابان، برجسته‌تر و بيشتر كند و اين، بزرگ‌ترين ضربه به حيثيت و جايگاه زن است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تلاش زنان غربي براي الگو قرار دادن و اصالت دادن به خواسته‌هاي مردان را، نتيجه نگاه مردسالارانه نظام سرمايه‌داري دانستند و تاكيد كردند: برخلاف اين نگاه منحط، پروردگار در قرآن كريم زن را الگوي مردان مي‌نامد و مي‌فرمايد زن نوح و زن لوط الگوي مردان و زنان كافرند و زن فرعون و حضرت مريم الگوي همه زنان و مردان مومن.
ايشان با اشاره به آمار و واقعياتي كه حتي مراكز رسمي كشورهاي غربي اعلام مي‌كنند، ادعاي غرب درباره دفاع از حقوق زنان را، نهايت وقاحت ناميدند و گفتند: آزادي ادعايي نظام سرمايه‌داري عين «اسارت و اهانت» به زن است و انسان شرم مي‌كند از برخي ماجراها در غرب حتي نام ببرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشتباه خواندن نگاهي كه آزادي ارتباط زن و مرد در غرب را موجب سير شدن چشم و دل مردان و كاهش مشكلات زنان مي‌داند، افزودند: همين ارتباطات آزاد، باعث صد برابر شدن حرص و هوس مردان غربي شده است به‌گونه‌اي كه خودشان هم مي‌گويند تعرض به زنان و دختران علاوه بر خيابان و محيط كار و محيط درس، به تشكيلات منظم و آهنين ارتش هم كشيده و روزافزون شده است.
رهبر انقلاب گفتند: تجارت و برده‌داري جنسي، شكسته شدن همه حد و مرز‌هاي اخلاقي و عرفي و قانوني كردن مسائلي مانند همجنس‌بازي كه در همه اديان الهي حرام است و افتضاحات ديگر، نتايج نگاه و فرهنگ غرب به زن است بنابراين اجتناب شديد از نگاه غربي در مقوله زن، از واجبات عملي است.
رهبر انقلاب با ابراز خرسندي از حضور متكثر زنان دانشمند، فرزانه و مومن در كشور، تبيين و افشاي نگاه فاجعه‌آميز غرب به مساله جنسيت و زن را كاري ضروري خواندند و گفتند: با استفاده از ارتباطات مجازي، نگاه اسلام به مساله زن و مرد را در قالب گزاره‌هاي كوتاه و گويا و ابتكارهايي مانند هشتگ‌سازي‌، تنظيم و به تشنگان اين حقايق به خصوص در كشورهاي اسلامي عرضه كنيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان، مساله خانواده و نقش زن در آن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: تشكيل خانواده بر اساس يك قانون عام در آفرينش يعني قانون زوجيت است، اين نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلي و ماركسيستي است كه مي‌گويد حركت ناشي از تضاد است چرا كه در منطق اسلام، حركت از جمله ادامه نسل برخاسته از زوجيت و همراهي است كه اين نظريه نياز به كار جدي و اساسي دارد. ايشان علت تعيين ضابطه و قانون براي زوجيت و تشكيل خانواده در اسلام و ساير اديان الهي را جلوگيري از اغتشاش و بي‌قاعدگي دانستند و افزودند: رعايت اين ضوابط موجب سلامت خانواده و جامعه مي‌شود چرا كه خانواده سلول تشكيل جامعه است.

رهبر انقلاب در تبيين نقش زن در خانواده، زن را به گل و عطر خوشبو و هواي تنفس در فضاي خانه تشبيه كردند و گفتند: چنانچه زن در خانه داوطلبانه مايل به انجام كار باشد، اشكالي ندارد اما به تصريح روايات، زن در خانه همچون يك كارگر نيست كه ديگران بتوانند او را به انجام كار وادار كنند. ايشان دو نقش اصلي زن در خانه را نقش مادري و نقش همسري برشمردند و افزودند: زن در نقش همسري مظهر عشق و آرامش براي مرد است كه نمونه‌هايي از درخشش اين نقش در كتاب‌هاي شرح حال همسران شهدا برجسته است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در برشمردن خصوصيات نقش مادري زن گفتند: در نقش مادري، زن صاحب حق حيات است چرا كه فرزندان خود را متولد مي‌كند و با عشقي بي‌بديل آنها را پرورش مي‌دهد، ضمن اينكه مادران بيش از همه عامل انتقال عناصر هويت ملي و افشاننده بذرهاي ايمان و اخلاق در فرزندان هستند.
رهبر انقلاب مهم‌ترين و اصلي‌ترين وظيفه زن را دو نقش مادري و همسري، يعني نقش خانه‌داري خواندند اما تاكيد كردند: البته خانه‌داري به معني خانه‌نشيني و پرهيز از تدريس، مجاهدت و فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي نيست بلكه يعني زن هر كار ديگري كه ذيل اصالت خانه‌داري امكان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه خانواده بدون حضور و احساس تكليف زن قابل اداره شدن نيست و برخي گره‌ها جز با سرانگشت ظريف زن باز نمي‌شود، افزودند: همچنانكه هيچ زني در تقدم حفظ جان فرزندش با فلان كار اداري، ترديد ندارد در اهميت تربيت اخلاقي و ايماني فرزند نيز ترديدي نيست و چنانچه زن ناگزير از انتخاب يكي از دو عرصه باشد، خانواده مهم‌تر است. ايشان البته برخي كارهاي اجتماعي را فريضه‌هايي برتر از هر كار ديگري دانستند و گفتند: گاهي اهميت يك فريضه حتي از حفظ جان فرزند، همسر و پدر و مادر هم بالاتر است. رهبر انقلاب وضعيت خانواده در غرب را متلاشي خواندند و افزودند: اين خطر، صداي اعتراض متفكران خيرخواه و مصلح غربي را نيز بلند كرده است اما سرازيري فروپاشي تدريجي خانواده در غرب به قدري تند است كه امكان توقف يا اصلاح آن وجود ندارد.
رهبرانقلاب در بخش ديگري از سخنان‌شان به مساله حجاب پرداختند و گفتند: حجاب بي‌ترديد يك ضرورت شرعي و خدشه‌ناپذير است اما اين ضرورت خدشه‌ناپذير نبايد موجب شود كساني كه به صورت كامل حجاب را رعايت نمي‌كنند به بي‌ديني يا ضدانقلابي متهم شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: چند سال قبل در يكي از سفرهاي استاني و در جمع علماي آن منطقه گفتم كه چرا خانمي را كه قدري موهايش بيرون و به تعبير رايج بدحجاب و در واقع، ضعيف‌الحجاب است، متهم مي‌كنيد در حالي كه در استقبال مردمي شماري از خانم‌ها چنين حجابي داشتند. اينها زنان و دختران خودمان هستند كه در مراسم ديني و انقلابي هم شركت  مي‌كنند.
ايشان با يادآوري تجليل‌هاي سابق خود از حضور زناني با ظواهر مختلف در مراسم‌هاي مناجات و راز و نياز با پروردگار در شب‌هاي قدر، خاطرنشان كردند: من به آن اشك‌ها حسرت مي‌خوردم و مي‌گويم‌ اي كاش مي‌توانستم مانند آن دختر و زن جوان اشك بريزم.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ضعف حجاب، كار درستي نيست اما موجب نمي‌شود آن فرد را از دايره دين و انقلاب خارج بدانيم. همه ما هم نقص‌هايي داريم كه بايد تا حد امكان آنها را برطرف كنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خدمات جمهوري اسلامي به زنان را مقوله‌اي مهم و فراموش‌نشدني دانستند و خاطرنشان كردند: پيش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقيق انگشت‌شمار بودند اما انقلاب موجب رويش انبوه زنان فرهيخته شد به نحوي كه دانشجويان دختر از پسر در برخي سال‌ها پيشي گرفته و تعداد بسيار زيادي از زنان در شاخه‌هاي مختلف علم و فناوري مشغول كار هستند. ايشان درخشش دختران ايران در ميادين جهاني ورزش را عرصه ديگري از پيشرفت‌هاي پس از انقلاب زنان برشمردند و افزودند: بهترين تبليغ براي حجاب اين است كه دختر ورزشكار ما قهرمان مي‌شود و پرچم كشورش را در مقابل دوربين‌هاي بين‌المللي بالا مي‌برد آن هم در حالي كه با حجاب روي سكوي قهرماني ايستاده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش‌هاي فراوان در قضاياي اخير عليه حجاب، خاطرنشان كردند: چه كسي در مقابل اين تلاش‌ها و فراخوان‌ها ايستادگي كرد؟ خود زن‌ها بودند كه ايستادند، آن‌هم در حالي كه بدخواهان اميدشان به همين زن‌هاي اصطلاحا بدحجاب بود تا كشف حجاب كنند اما زنان اين كار را نكردند و در دهان تبليغ‌كننده‌ها و فرستندگان فراخوان زدند.
ايشان در بيان آخرين نكته با ابراز تاسف از ظلم به زنان در بعضي از خانواده‌ها گفتند: گاهي مردان با تكيه به توان جسمي خود به زنان ظلم مي‌كنند كه در اين موارد براي حفظ خانواده قوانين مربوط به خانواده بايد آنچنان محكم و قوي و حامي طرف مظلوم باشد كه مرد قادر به ظلم كردن به زن نباشد، البته مواردي نيز وجود دارد كه زن ظلم مي‌كند كه اندك و محدود است.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، ۷ تن از زنان حاضر در اين ديدار، خانم‌ها: 
- عاطفه خادمي، پژوهشگر و عضو شوراي فرهنگي و اجتماعي كشور
- پريچهر جنتي، نويسنده و خانه‌دار
-  مريم نقاشان، حقوقدان فعال در محاكم قضايي آلمان
- مهديه‌سادات محور، برنده جوايز ملي و بين‌المللي سينماي  مستند
-  شهرزاد زاده‌مدرس، استاد تمام دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي
-  نگين فراهاني، كنشگر حوزه دختران نوجوان
- سارا طالبي، دكتراي علوم ارتباطات و طلبه سطح چهار حوزه علميه به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
لزوم توسعه زيست‌بوم‌هاي تخصصي زنان، حفظ و ترويج الگوهاي مناسب شهري براي توسعه فرهنگ صحيح، توسعه تعاوني‌هاي زنانه، اصلاح نگاه به فرهنگ خانه‌داري در دستگاه‌هاي مختلف به ويژه نظام آموزشي كشور، ارايه تصوير روشن از زن ايراني به غرب، لزوم به‌كارگيري مطلوب زنان موفق در سطوح مديريتي كشور، ضرورت حضور زنان فرهيخته در شوراهاي عالي و نهادهاي مرجع تصميم‌ساز، ضرورت تبيين مزيت نسبي زن تراز جمهوري اسلامي، اصلاح بازنمايي زنان در توليدات رسانه‌اي، ضرورت اصلاح مشوق‌هاي سياست افزايش جمعيت متناسب با نيازهاي واقعي مادران، توسعه امكانات مورد نياز مادران از جمله اتاق‌هاي كودك در دانشگاه‌ها و مراكز عمومي، لزوم تاسيس قرارگاه رسانه‌اي زنان، لزوم احيا و تجهيز بيمارستان‌هاي تخصصي زنان و حمايت از كادر درمان مختص بانوان، ضرورت ساخت و ترويج الگوهاي تراز دخترانه براي نسل نوجوان، زمينه‌سازي حاكميتي براي فعاليت مجتهدان زن حوزه‌هاي علميه و ضرورت توسعه امر تبليغ در حوزه‌هاي علميه بانوان، از جمله نكات مطرح‌شده در سخنان ميهمانان اين ديدار بود.


ايشان دو نقش اصلي زن در خانه را نقش مادري و نقش همسري برشمردند و افزودند: زن در نقش همسري مظهر عشق و آرامش براي مرد است كه نمونه‌هايي از درخشش اين نقش در كتاب‌هاي شرح حال همسران شهدا برجسته است
ايشان در بيان آخرين نكته با ابراز تاسف از ظلم به زنان در بعضي از خانواده‌ها گفتند: گاهي مردان با تكيه به توان جسمي خود به زنان ظلم مي‌كنند كه در اين موارد براي حفظ خانواده قوانين مربوط به خانواده بايد آنچنان محكم و قوي و حامي طرف مظلوم باشد كه مرد قادر به ظلم كردن به زن نباشد، البته مواردي نيز وجود دارد كه زن ظلم مي‌كند كه اندك و محدود است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون