• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5395 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ دي

رونق بازار هنر مرهون بنيان‌گذار «مايكروسافت»

گران‌ترين نقاشي‌هاي ۲۰۲۲ را بشناسيد

بازار هنر در سال ۲۰۲۲ با وجود مجموعه هنري ارزشمند متعلق به بنيان‌گذار فقيد «مايكروسافت» شاهد ركوردشكني آثار هنري هنرمندان نامداري ازجمله «ون‌گوگ» و «سزان» بود. ايسنا گزارش داده در سال ۲۰۲۰، فقط دو مورد از ۱۰ نقاشي ‌گران سال به قيمتي فراتر از ۵۰ ميليون دلار فروخته شدند. سال گذشته به لطف مجموعه هنري زوج «مكلو» كه از يكديگر طلاق گرفتند، تمام ۱۰ اثر گران سال به قيمتي فراتر از ۵۰ ميليون دلار فروخته شدند. در سال ۲۰۲۲، پايين‌ترين قيمت ۱۰ نقاشي‌ گران سال، حدود ۸۰ ميليون دلار بود. همچنين ارزش مجموع ۱۰ نقاشي گران ۲۰۲۲ به حدود ۱.۱ ميليارد دلار رسيد. مجموعه آثار هنري متعلق به‌ «پل آلن» بنيان‌گذار سابق «مايكروسافت» نيز به بازار هنر امسال رونق بخشيد. پنج اثر از مجموعه هنري متعلق به اين فرد بيش از ۱۰۰ ميليون دلار فروخته شدند و بخش اعظمي از فهرست ۱۰ نقاشي گران سال ۲۰۲۲ را در بر گرفته‌اند. فقط چهار مورد از نقاشي‌هاي حاضر در اين فهرست به مجموعه «آلن» تعلق ندارند. در ادامه با ۱۰ نقاشي آشنا مي‌شويد كه در سال ۲۰۲۲ ميلادي در حراجي‌هاي مختلف به قيمت‌هاي چشمگير فروخته شدند : 
۱۰. «قلمرو نور» (۱۹۶۱) اثر «رنه ماگريت»
قيمت: ۷۹.۸ ميليون دلار
تاريخ فروش: هشتم مارس
محل فروش: حراجي ساتبيز لندن
تابلو نقاشي «قلمرو نور» اثر «رنه ماگريت» در حراجي هنر مدرن ساتبيز به قيمت ۷۹.۸ ميليون دلار معادل ۵۹.۴ ميليون پوند فروخته شد و ركورد جديدي براي آثار فروخته‌شده اين هنرمند سورئال بلژيكي به ثبت رسيد. ارزش «قلمرو نور» بيش از سه برابر ارزش تابلو نقاشي است كه پيش از اين به عنوان گران‌ترين اثر اين هنرمند شناخته مي‌شد. پيش‌تر، تابلو نقاشي كه در سال ۲۰۱۸ در حراجي ساتبيز به قيمت ۲۶.۸ ميليون دلار فروخته شده بود به عنوان گران‌ترين اثر «ماگريت» محسوب مي‌شد. تابلو نقاشي «قلمرو نور» كه در سال ۱۹۶۱ خلق شده است يكي از مجموعه تابلوهاي ۱۷ عددي رنگ روغن مشابه و يكي از ۱۰ تابلو نقاشي با موضوع مشابهي است كه در فاصله بين دهه ۴۰ تا ۶۰ توسط «ماگريت» خلق شده است. اين اثر هنري توسط «ماگريت» و براي يكي از دوستانش خلق شده بود و از آن زمان تاكنون در مجموعه اين خانواده باقي مانده است. اين نقاشي خيابان تاريكي در بروكسل را به تصوير مي‌كشد.
۹. «بدون عنوان» (۱۹۸۲) 

اثر «ژان ميشل باسكيا»
قيمت: ۸۵ ميليون دلار
تاريخ فروش: هجدهم مه
محل فروش: حراجي فيليپس نيويورك
نقاشي بدون عنوان اثر «باسكيا» كه در سال ۱۹۸۲ خلق شده است و با نام «شيطان» هم شناخته مي‌شود، در حراجي فيليپس توسط يك ميلياردر ژاپني ارايه و به يك خريدار آسيايي به قيمت ۸۵ ميليون دلار فروخته شد. او اين نقاشي را شش سال پيش در حراجي كريستيز به قيمت ۵۷.۳ ميليون دلار خريداري كرده بود. اين تابلو نقاشي اكنون گران‌ترين اثري محسوب مي‌شود كه تاكنون در حراجي «فيليپس» فروخته شده است. اين عنوان پيش از اين به اثري از «اندي وارهول» كه در سال ۲۰۱۰ به قيمت ۶۳ ميليون دلار فروخته شده بود تعلق داشت. ارزش آثار هنري «باسكيا» در سال گذشته رشد چشمگيري داشته است. هفت اثر اين هنرمند كه در سال ۱۹۸۸ و در سن ۲۷ سالگي درگذشت به قيمت بيش از ۴۰ ميليون دلار فروخته شده‌اند. سه مورد از اين نقاشي‌ها سال گذشته فروخته شدند. اغلب اين نقاشي‌هاي گران‌قيمت در اوايل دهه ۸۰ يعني دوره‌اي از فعاليت اين هنرمند كه از نظر اغلب مجموعه‌داران ارزشمندتر بوده است، خلق شده‌اند.
۸. «فاجعه سفيد» (۱۹۶۳) اثر «اندي وارهول»
قيمت: ۸۴.۵ ميليون دلار
تاريخ فروش: شانزدهم نوامبر
محل فروش: حراجي ساتبيز نيويورك
تابلو «فاجعه سفيد» (تصادف اتومبيل سفيد ۱۹ بار) اثر «اندي وارهول» هنرمند پيشرو امريكايي در حراجي هنر معاصر ساتبيز به قيمت ۸۵ ميليون دلار فروخته شد و به گران‌ترين آثار فروخته شده «وارهول» ملحق شد. ارتفاع اين تابلوي بزرگ ۳.۵ و عرض آن ۱.۸ متر است و «وارهول» آن را در سال ۱۹۶۳ خلق كرد. كارشناسان ارزش تخميني اين نقاشي را ۸۰ ميليون دلار برآورد كرده بودند. «فاجعه سفيد» كه صحنه‌اي از تصادف يك اتومبيل را ۱۹بار به تصوير كشيده است، يكي از آثار مجموعه «مرگ و فاجعه» وارهول در دهه ۶۰ ميلادي است كه در آن «وارهول» از روش سريالي معروف خود در بازتوليد تصوير، براي خلق آثاري مرتبط با خشونت، مرگ و تخريب استفاده كرد. اين مجموعه برخي از موفق‌ترين آثار دوران حرفه‌اي وارهول را دربر مي‌گيرد و ازجمله آنها به «تصادف اتومبيل سبز» (آتش سبز اتومبيل) (۱۹۶۳) كه در حراجي كريستيز نيويورك در سال ۲۰۰۷ به قيمت ۷۱.۷ ميليون دلار فروخته شد و «تصادف اتومبيل نقره‌اي» (فاجعه مضاعف) مي‌توان اشاره كرد كه در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۰۵ ميليون دلار فروخته شد. تابلو «فاجعه سفيد» بيش از ۲۵ سال در يك مجموعه خصوصي نگهداري مي‌شد و نقش مهمي را در نمايشگاه‌هاي انحصاري آثار «وارهول» داشت.
۷. «فضاي داخلي بزرگ» (۱۹۸۱) 
اثر «لوسين فرويد»
قيمت: ۸۶.۳ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم نوامبر
محل فروش: حراجي كريستيز نيويورك
تابلو نقاشي «فضاي داخلي بزرگ» كه به قيمت ۸۶.۳ ميليون دلار فروخته شد ركورد گران‌ترين نقاشي «فرويد» را شكست. پيش‌تر نقاشي كه در سال ۲۰۱۵ به قيمت ۵۶ ميليون دلار فروخته شده بود به عنوان گران‌ترين اثر اين هنرمند شناخته مي‌شد. اين نقاشي از مجموعه «پل آلن» در حراجي كريستيز ارايه شد. «آلن» اين اثر هنري را در سال ۱۹۹۸ به قيمت ۵.۸ ميليون دلار از حراجي ساتبيز نيويورك خريد .
۶. «جنگل توس» (۱۹۰۳)
اثر «گوستاو كليمت»
قيمت: ۱۰۴.۶ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم نوامبر
محل فروش: حراجي كريستيز
تابلو نقاشي «جنگل توس» كه در سال ۱۹۰۳ ميلادي توسط «گوستاو كليمت» خلق شده است و منظره‌اي از درختان با برگ‌هاي نارنجي را به تصوير مي‌كشد، يكي ديگر از آثار ارزشمندي است كه از مجموعه «پل آلن» در كريستيز فروخته شد. ارزش اين نقاشي بيش از ۹۰ ميليون دلار برآورد شده بود. «آلن» براي خريد اين نقاشي ۴۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۶ پرداخت كرده بود.
۵. «مادرانگي شماره ۲» (۱۸۸۹)
اثر «پل گوگن»
قيمت: ۱۰۵.۷ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم نوامبر
محل فروش: حراجي كريستيز نيويورك
اين نقاشي اثر «گوگن» كه يكي از مجموعه نقاشي‌هاي «تاهيتيايي» او به شمار مي‌رود، درحالي در حراجي به قيمت ۱۰۵.۷ ميليون دلار فروخته شد كه «آلن» آن را در سال ۲۰۰۴ ميلادي به قيمت ۳۹.۲ ميليون دلار خريده بود. ركورد پيشين آثار حراج‌شده گوگن با فروش نقاشي به قيمت ۴۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۶ ثبت شد. نقاشي «مادرانگي شماره ۲» اكنون گران‌ترين اثر اين هنرمند محسوب  مي‌شود.
۴. «سرو و باغ ميوه‌« (۱۸۸۸)
 اثر «وينسنت ون‌گوگ»
قيمت: ۱۱۷.۲ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم نوامبر
محل فروش: حراجي كريستيز نيويورك
تابلو نقاشي «باغ ميوه و سرو» در ماه نوامبر در حراجي كريستيز به قيمت ۱۱۷ ميليون دلار فروخته شد. اين نقاشي يكي از آثار هنري بود كه از مجموعه متعلق به «پل آلن»، بنيانگذار فقيد مايكروسافت در حراجي ارايه شد. با اين فروش ركورد جديدي براي آثار «ون‌گوگ» به ثبت رسيد. هويت خريدار جديد اين نقاشي مشخص نيست. پيش از اين عنوان گران‌ترين نقاشي فروخته‌شده اين هنرمند به «پرتره دكتر گاشه» تعلق داشت كه در سال ۱۹۹۰ ميلادي به قيمت ۸۲.۵ ميليون دلار به فروش رسيده بود.
۳. «كوه سن ويكتور» (۱۸۸۸) اثر «پل سزان»
قيمت: ۱۳۷.۸ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم نوامبر
محل فروش: حراجي كريستيز نيويورك
«پل آلن» اين تابلو نقاشي منظره اثر «سزان» را در سال ۲۰۰۱ به قيمت ۳۸.۵ ميليون دلار در حراجي فيليپس خريداري كرد. پس از گذشت حدود دو دهه، اين نقاشي در سال ۲۰۲۲ حدود چهار برابر قيمت قبل فروخته شد. با فروش اين نقاشي به قيمت ۱۳۷.۸ ميليون دلار ركورد گران‌ترين نقاشي «سزان» كه پيش‌تر يك نقاشي ۶۰.۵ ميليون‌دلاري بود نيز شكسته شد.
۲. «مدل‌ها در كنار يكديگر» (۱۸۸۸) 
اثر «ژرژ سورا»
قيمت: ۱۴۹.۲ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم نوامبر
محل فروش: حراجي كريستيز نيويورك
«مدل‌ها در كنار يكديگر» يك نقاش رنگ روغن است كه با فروش حدود ۱۵۰ ميليون دلاري در سال ۲۰۲۲‌، ركورد گران‌ترين نقاشي «سزان» را جابه‌جا كرد.
۱. «مرلين مونرو» (۱۹۶۴) اثر «اندي وارهول»

قيمت: ۱۹۵ ميليون دلار
تاريخ فروش: نهم مه
محل فروش: حراجي كريستيز نيويورك
اين اثر هنري كه به سال ۱۹۶۴ تعلق دارد، چهره «مرلين مونرو» را در يك پس‌زمينه آبي به تصوير مي‌كشد و يكي از مجموعه پرتره‌هايي است كه وارهول از اين بازيگر پس از مرگش در سال ۱۹۶۲ خلق كرد و از آن زمان به يكي از شناخته‌شده‌ترين آثار پاپ آرت تبديل شده است. اين اثر هنري در حراجي كريستيز درحالي به قيمت ۱۹۵ ميليون دلار فروخته شد كه پيش از اين قيمت ۲۰۰ ميليون دلار براي آن برآورد شده بود. فروش اين اثر هنري ركورد قبلي يك اثر هنري ايجاد شده در قرن بيستم را شكست كه پيش از اين دراختيار «پابلو پيكاسو» و يك اثر نقاشي از مجموعه «زنان الجزاير» در سال ۱۹۹۵ بود كه در سال ۲۰۱۵ به قيمت ۱۷۹.۴ ميليون دلار با احتساب هزينه‌هاي اضافي فروخته شد. نقاشي پرتره «اندري وارهول» از «مرلين مونرو» همچنين ركورد گران‌ترين اثر امريكايي فروخته شده در يك حراجي را نيز به نام خود ثبت كرد؛ ركوردي كه قبلا متعلق به نقاشي «ژان ميشل باسكيا» در سال ۱۹۸۲ بود كه در سال ۲۰۱۷ به قيمت ۱۱۰.۵ ميليون دلار فروخته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون