• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5396 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ دي

درباره كتاب «درآمدي بر فلسفه‌هاي هست بودن»

اگزيستانسياليسم يا فلسفه‌هاي هست بودن، يكي از مهم‌ترين مباحث فلسفي قرن‌هاي نوزدهم و بيستم است كه خاستگاه آن را به روايتي در سده چهارم قبل از ميلاد و آرا و انديشه‌هاي نخستين فيلسوفان يونان - و به روايتي ديگر - قرن نوزدهم ميلادي و آثار سورن كركگارد برمي‌گردانند. اين جريان‌ فلسفي كه به حق مي‌توان آبشخور فكري آن را انديشه‌هاي اگزيستانسياليستي يونان دانست، در واقع جنبشي است عليه سيستم مابعدالطبيعه‌اي كه در طول اعصار و قرون گذشته بر تاريخ تفكر اروپا حاكم بوده و موجبات انحراف بشر از انديشيدن به وجود و حقيقت هستي و گرايش به تفكر مفهومي را فراهم آورده است. از اين‌رو در فلسفه قاره‌اي فيلسوفاني نظير كركگارد، نيچه، هايدگر، سارتر، مارسل، ياسپرس، مرلوپونتي و ديگران به شيوه‌هاي مختلف و با اهداف خاص خود، هر يك تلاش كرده‌اند ضمن توجه دادن انسان دوره مدرن به تاريخ، فراموشي وجود و امر قدسي، شعار بازگشت به گذشته و ضرورت مواجهه وجودي با حقيقت هستي را سر دهند.  «درآمدي بر فلسفه‌هاي هست بودن»، كتابي است كه نويسنده آن كوشيده به شيوه تعليمي و درس‌واره و با زباني كاملا شيوا و روان، به معرفي اجمالي جريان‌هاي فكري سده نوزدهم و سده بيستم در حوزه فلسفه‌هاي هست بودن بپردازد. همچنين وي تلاش كرده تا خواننده خود را به اختصار، با آراي اگزيستانسياليستي متفكران و فيلسوفاني چون كركگارد، مارسل، ياسپرس، نيچه، هايدگر، سارتر و مرلوپونتي آشنا كند.  «درآمدي بر فلسفه‌هاي هست بودن» از دو بخش كلي تشكيل كه بخش اول - تحت عنوان «پديدارشناسي و فلسفه‌هاي هست بودن» - خود بر دو فصل تقسيم شده است؛ 
1- فصل اول: درآمدي بر پديدارشناسي؛ در اين فصل مباحثي نظير تفاوت فنومنولوژي و فنومناليسم، هوسرل و تاسيس جنبش پديدارشناسي، رابطه ميان پديدارشناسي و فلسفه‌هاي هست بودن و ... مورد توجه قرار گرفته است.
2- فصل دوم: درآمدي بر فلسفه‌هاي هست بودن؛ در اين فصل نيز مباحثي چون تعريف اگزيستانسياليسم، «انسان» به عنوان مضمون مشترك در ميان فيلسوفان اگزيستانس، رويكردهاي مختلف به انسان، مساله وجود در اگزيستانسياليسم و ... مورد بررسي قرار گرفته است.
بخش دوم اما تحت عنوان «مروري بر آراي اگزيستانسياليستي مهم‌ترين انديشه‌وران فلسفه‌هاي هست بودن» از هفت فصل مستقل تشكيل شده است كه شرح آن به قرار ذيل است: 
1- فصل اول: سورن كركگارد؛ در اين فصل به زندگينامه، معرفي آثار، برخورد با فلسفه رسمي، مراحل سه‌گانه حيات آدمي، پارادوكس مرحله اخلاقي، كركگارد و انديشه عقلاني، آيروني در كتاب فرجامين ضميمه غيرعلمي و ... پرداخته شده است.
2- فصل دوم: فردريش ويلهلم نيچه؛ در اين فصل به ادوار سه‌گانه تفكر نيچه، منابع فكري نيچه، مراحل نيهيليسم در تفكر نيچه و ... پرداخته شده است.
3- فصل سوم: كارل ياسپرس؛ در اين فصل به زندگينامه ياسپرس،  عوامل تاثيرگذار بر انديشه وي،  وجود عيني يا وجود جهان  و ... پرداخته  شده  است. 
4- فصل چهارم: گابريل مارسل؛ در اين فصل نيز به زندگينامه ياسپرس، مساله انسان در عصر جديد، مساله و راز، استراتژي‌هاي تفكر انسان و ... پرداخته شده است.
5- فصل پنجم: مارتين هايدگر؛ در اين فصل به زندگي و شخصيت هايدگر، زمان در انديشه هايدگر، زبان در انديشه وي، هايدگر متقدم، هايدگر متاخر، شناخت «هستي»، تعريف وجود در فلسفه، خصوصيات وجودي دازاين و ... پرداخته شده است.
6- فصل ششم: ژان‌پل سارتر؛ در اين فصل نيز به زندگي و شخصيت سارتر، آثار ادبي و نمايشنامه‌اي او، آثار فلسفي سارتر، سارتر و دكارت و ... پرداخته شده است.
7- فصل هفتم: موريس مرلوپونتي؛ در اين فصل نيز به زندگي و آثار مرلوپونتي، نظريه ادراك حسي، خود و ديگران، زمان در انديشه مرلوپونتي و ... پرداخته شده است.
«درآمدي بر فلسفه‌هاي هست بودن» نوشته حسن مهرنيا در 315 صفحه براي نخستين‌بار در سال 1399 به همت نشر اديان منتشر شده است. 


روایتی تازه از زندگی امام علی(ع)

حسن عباس، متولد 1969، استاد برجسته روابط بين‌الملل در مركز مطالعات استراتژيك آسياي جنوبي شرق نزديك (NESA)، در دانشگاه دفاع ملي در واشنگتن دي‌سي است. او همچنين به عنوان مشاور ارشد در برنامه دانشگاه هاروارد در زمينه تشيع و امور جهاني در مركز امور بين‌الملل Weatherhead فعاليت مي‌كند.او پيش از اين به عنوان استاد و رييس گروه در كالج امور امنيت بين‌الملل دانشگاه دفاع ملي (2011-2009) و به عنوان استاد برجسته Quaid i Azam در دانشگاه كلمبيا (2011-2009) خدمت كرد.او داراي مدرك دكترا و MALD از دانشكده حقوق و ديپلماسي فلچر، دانشگاه تافتس، مدرك LLM در حقوق بين‌الملل از دانشگاه ناتينگهام بريتانيا به عنوان محقق چيونينگ بريتانيا و كارشناسي ارشد در علوم سياسي از دانشگاه پنجاب پاكستان است. حسن عباس مدرك كارشناسي خود را از كالج دولتي لاهور و مدرك كارشناسي ارشد خود را در رشته علوم سياسي از دانشگاه پنجاب پاكستان دريافت كرد.  كتابي به تازگي از وي با عنوان «وارث پيامبر» با عنوان فرعي «زندگاني علي‌بن ابي‌طالب(ع)» به فارسي ترجمه شده است. «وارث پيامبر» نوشته حسن عباس با ترجمه محمد كيوانفر توسط انتشارات هرمس منتشر شده است. برخي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به سال‌هاي اوليه و مبارزات اسلام، وداع با پيامبر و تفويض هدايت روحاني، سياست، خلافت و امپراتوري اسلام، علي(ع) خليفه چهارم، ميراث علي(ع) و علي و آينده اسلام اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون