• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5398 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ دي

خبر جهان

بايدن به مرز امريكا- مكزيك سفر كرد

همزمان با اينكه جو بايدن شركت در انتخابات رياست‌جمهوري جديد را در نظر دارد، براي اولين‌بار از زمان روي كار آمدنش به مرز مكزيك سفر كرد تا با مساله «بحران مهاجرت» كه نقطه ضعف عمده داخلي‌اش است، مقابله كرده باشد. به گزارش ايسنا  و به نقل از خبرگزاري رويترز، جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا در سفر روز يكشنبه خود به همراه ماموران گشت مرزي و مقامات محلي از بخشي از ديواري كه ال ‌پاسو را از خوارس مكزيك جدا مي‌كند، بازديد كرد. جو بايدن روز پنجشنبه گفت كه دولتش از طريق مسدود كردن مسير مهاجران كوبايي، هاييتي و نيكاراگوئه در مرز، قوانين مربوط به مهاجرت را تشديد خواهد كرد و افرادي را كه از مكزيك اخراج شوند، افزايش خواهد داد. اما چنين اظهاراتي جمهوري‌خواهاني نظير گريگ ابوت، فرماندار تگزاس و يكي از چهره‌هاي احتمالي جمهوري‌خواه در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ امريكا را راضي نكرده است؛ فرمانداري كه بايدن را به «شكست در اجراي قوانين مهاجرت» متهم كرد. جو بايدن همچنين به همراه آلخاندرو مايوركاس، وزير امنيت كشور امريكا از پلي كه ايالات متحده امريكا و مكزيك را به هم وصل مي‌كند، بازديد و طي بازديدش تجهيزاتي را كه مقامات مرزي براي رديابي مواد غيرقانوني استفاده مي‌كنند، بررسي كرد. بايدن در خصوص «تحكيم روابط» با برخي ماموران گشت مرزي كه نسبت به اجراي سياست‌هاي مهاجرتي كاخ سفيد خشمگين هستند، ابراز اميدواري كرد. رييس‌جمهور امريكا دو سال گذشته در اولين روز كاري‌اش برنامه اصلاح مهاجرت را به كنگره فرستاد اما به دليل مخالفت جمهوري‌خواهان بلاتكليف ماند. جمهوري‌خواهان پس از پيروزي در مجلس نمايندگان امريكا طي انتخابات ميان‌دوره‌اي ۲۰۲۲ امريكا در تلاشند تا برنامه‌هاي خودشان را براي مساله كنوني پيش ببرند. مقامات مرزي امريكا در سال مالي ۲۰۲۲ كه در ماه سپتامبر به پايان رسيد، حدود ۲.۲ ميليون مهاجر را در مرز مكزيك دستگير كردند و اين تعداد شامل افرادي مي‌شود كه چندين بار تلاش كردند تا از مرز عبور كنند. جو بايدن پس از بازديد از ال پاسو به مكزيكوسيتي سفر كرد و مورد استقبال آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رييس‌جمهوري مكزيك قرار گرفت. از طرفي تازه‌ترين نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه رييس‌جمهور امريكا «عملكرد ضعيفي» درباره سياست مهاجرت داشته است و نظرسنجي «ريل كلير پاليتيكس»  نشان مي‌دهد ۳۷ درصد از مردم از نحوه مديريت اين رييس‌جمهور نسبت به مساله مهاجرت ناراضي هستند.


لندن ميزبان نشست بين‌المللي  درباره «جرايم جنگي» در اوكراين

دولت انگليس اعلام كرد وزراي دادگستري از سراسر جهان در لندن گرد هم مي‌آيند تا حمايت‌هاي ارايه شده از دادگاه كيفري بين‌المللي را در تحقيقاتش درباره «جنايات جنگي» مطرح شده در اوكراين افزايش دهند. به گزارش خبرگزاري رويترز، در بيانيه دولت انگليس آمده كه اين نشست كه قرار است در مارس ۲۰۲۳ و به ميزباني دومينيك راب، وزير دادگستري انگليس و «ديلان يسيلگز-زگريوس»، همتاي دانماركي وي برگزار شود با حضور «كريم خان»، دادستان ارشد ديوان كيفري بين‌المللي انجام خواهد شد. كريم خان سال گذشته ميلادي تحقيقاتي را درباره ارتكاب احتمالي جرايم جنگي در اوكراين انجام داد. كارشناسان حقوقي نيز مي‌گويند، صلاحيت دادگاه در مورد حمله تنها شامل كشورهاي عضو و كشورهايي مي‌شود كه با صلاحيت آن موافقت كرده‌اند، مانند اوكراين اما نه روسيه؛ مسكو اين دادگاه را به رسميت نمي‌شناسد. در اين ميان، وزير دادگستري دانمارك نيز گفته است: براي ما كاملا اين امر مشهود است كه اين جرايم بي‌مجازات نمي‌مانند. تصاوير و گزارش‌هايي كه از اوكراين منتشر مي‌شود، وحشتناك هستند. دومينيك راب كه همچنين معاون نخست‌وزير انگليس است، گفت: يكسال پس از حمله روسيه به اوكراين، جامعه بين‌الملل بايد حمايت قوي خود را از ديوان كيفري بين‌الملل انجام دهد تا جرايم جنگي را بتوان در اين ديوان مورد بررسي قرار داد و مسوولان و مسببان اين اقدامات استبدادي كه ما شاهدش هستيم، محاكمه شوند. دولت لندن همچنين در بيانيه خود آورده است، اين نشست همچنين به دنبال افزايش كمك مالي جهاني و حمايت از ديوان كيفري بين‌الملل و هماهنگي اقدامات براي تضمين اين مساله است كه تمامي ضرورت‌ها براي انجام تحقيقات و پيگردها عليه مسوولان اين جنايات صورت گيرد.


ماكرون: پوتين آدم ناخوشايندي نيست

رييس‌جمهور فرانسه تاكيد كرد: «پارادوكس» موجود درباره رييس‌جمهور روسيه اين است كه وي شخصا مرد «ناخوشايندي» نيست. به گزارش ديلي تلگراف، امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه اين اظهارات را در قسمت روز شنبه برنامه «ل رانكونتر دو پاپوتن» (Les Rencontres du Papotin) كه در آن خبرنگاران مبتلا به اوتيسم با افراد مشهور مصاحبه مي‌كنند، مطرح كرد. ماكرون در اين مصاحبه كه اواخر نوامبر ۲۰۲۲ ضبط شده، گفت: در نگاه اول، وقتي شما با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه ديدار مي‌كنيد، او مرد ناخوشايندي به نظر نمي‌رسد اما اين تناقض و پارادوكسي را ايجاد مي‌كند. ماكرون مدت‌ها حامي حفظ گفت‌وگو با پوتين از زمان حمله‌اش به اوكراين در اواخر فوريه ۲۰۲۲ بوده است. وي در تابستان ۲۰۲۲ با اعلام اينكه دولت‌هاي غربي نبايد رييس‌جمهور روسيه را تحقير كنند، خشم كي‌يف را برانگيخت. وي گفت: به نظرم هيچ چيزي آغاز كردن يك جنگ را توجيه نمي‌كند. در اصل، پوتين اين جنگ را براي بازپس‌گيري سرزمين‌ها و گسترش محدوده روسيه به امپراتوري كه زماني وجود داشت، به راه انداخت. ماكرون افزود: پوتين با اين كار مسووليت بسيار سنگيني را در قبال خودش، مردم روسيه، مردم اوكراين و همه ما بر عهده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون