• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5398 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ دي

كارآفريني اجتماعي با رويكرد گردشگري

غلامحيدر ابراهيم باي سلامي

عضو هيات‌علمي دانشگاه تهران نخستين كنفرانس بين‌المللي كارآفريني اجتماعي با رويكرد گردشگري ام روز در دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود. كارآفريني اجتماعي جديدترين گفتمان و راهبرد از حوزه معرفتي پارادايم توسعه پايدار است كه در عصر فراپست مدرن براي كاهش مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي مطرح شده است. اين مفهوم راهبردي بر پايه نوآوري و استفاده از فناوري‌هاي نوين به ويژه فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات در اكثر كشور‌هاي پيشرفته گسترش يافته است. توسعه گردشگري پايدار بهترين زمينه و بستر براي گسترش عدالت اجتماعي و عدالت جنسيتي است كه مشاركت جامعه محلي، مسووليت‌پذيري اجتماعي، كاهش فقر و توانمند‌سازي اقشار محروم به ويژه زنان، مردم حاشيه شهرهاي بزرگ و روستاييان را فراهم مي‌سازد. تحقق جامعه هوشمند و پايدار با ايجاد كسب‌وكار‌هاي نوين با هدف خلق ثروت و ارزش‌هاي رفاهي و ملاحظه ارزش‌هاي اجتماعي و اخلاقي با استفاده از نوآوري ميسر مي‌شود.
در دو دهه اخير و به ويژه با ظهور نسل جوان جست‌وجوگر در فضاي فناوري‌هاي نو، اقتصاد مشاركتي بر پايه كارآفريني‌هاي پيشرفته و مبتني بر كسب‌وكارهاي نوپا (استارت‌آپ‌ها) و سكوهاي الكترونيكي (پلتفرم‌ها) بسياري از ظرفيت‌هاي معطل‌مانده و بلااستفاده از منابع انساني و مادي را فعال و بهره‌گيري از آنها را ميسر ساخته است و گروه‌هاي كارآفرين در جامعه نو با پس راندن بسياري از مفاهيم كهنه، چشم‌اندازي ديگر براي فعاليت در ابعاد چهارگانه نظام اجتماعي (فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي) گشوده‌اند.
كنفرانس بين‌المللي كارآفريني با رويكرد گردشگري برحسب محور ارتباط كارآفريني پيشرفته و جامعه پايدار و هوشمند، تجارب و گزارش‌هاي ملي و بين‌المللي درخصوص توسعه مقاصد گردشگري پايدار، حفظ محيط‌زيست و مصرف بهينه آب، ايجاد كسب‌وكارهاي جديد براي تحقق اشتغالزايي، فقرزدايي، كاهش نابرابري‌هاي اجتماعي، مشاركت جامعه محلي، توانمند‌سازي زنان، روستاييان و مردم حاشيه شهرهاي بزرگ، نوآوري و استفاده از فناوري‌هاي نوين در گردشگري پايدار و معرفي فرصت‌هاي كارآفرينانه برحسب مقصد‌ها و جاذبه‌هاي گردشگري فرهنگي، طبيعي و خدماتي كشور ايران ساماندهي شده است.
تاكنون حدود 66 مقاله به اين كنفرانس بين‌المللي رسيده است و استادان و پژوهشگران از ايران و دانشگاه‌هاي انگلستان، مالزي، ايتاليا، ايرلند و دانمارك در آن به صورت مجازي سخنراني خواهند كرد.
دانشگاه تهران در ايفاي مسووليت اجتماعي دانش‌محور خود و در راستاي تحقق راهبرد مرجعيت علمي، بين‌المللي شدن و توسعه گفتمان كارآفريني در جامعه اين كنفرانس بين‌المللي را در دانشكده كارآفريني برگزار مي‌كند. بعد از اين هر سال به منظور ساماندهي پژوهش‌ها و نهادينه شدن دانش در اين خصوص و كمك به سياست‌گذاري و آموزش و توسعه مفاهيم كارآفريني اجتماعي و گردشگري پايدار اين كنفرانس را به صورت بين‌المللي برگزار خواهد كرد. در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور راهبرد‌هاي فناورانه كارآفريني اجتماعي مي‌تواند نقشه راهي مناسب براي كاهش مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي كشور باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون