• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5398 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ دي

پاسخ شركت ملي گاز:

ال‌پي‌جي صادر كرديم

احتراما، عطف به درج خبري با عنوان «صادرات 6.7 ميليارد دلاري گاز در اوج مازوت‌سوزي» در مورخ 15/10/1401 ‌در آن روزنامه محترم‌، ‌توضيحات اين شركت جهت انتشار در آن رسانه محترم، طبق قانون مطبوعات ارسال مي‌شود. روابط عمومي شركت ملي گاز ايران
به استحضار مردم شريف مي‌رساند ريشه موضوع ناترازي گاز در كشور كه در سال‌هاي اخير شدت گرفته است ناشي از عدم اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي، عدم سرمايه‌گذاري لازم در پروژه‌هاي مربوط به افزايش و ازدياد توليد گاز، وجود پروژه‌هاي ناتمام متعدد، عدم توجه لازم به مشكل افت فشار در ميادين گازي مختلف توسط دولت قبل است و بدون ترديد در سال‌هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت؛ چراكه علاوه بر هزينه سنگين سرمايه‌گذاري مورد نياز، زمان قابل توجهي از آغاز توسعه ميادين تا بهره‌برداري از آنها صرف خواهد شد و انباشت اين بي‌عملي يا كندي در اجراي اين طرح‌ها، دامنه ناترازي گاز را بيشتر
 كرده است.  اما با اين وجود وزارت نفت و شركت ملي گاز ايران در دولت سيزدهم با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌ها و تلاش شبانه‌روزي، به جاي دست روي دست گذاشتن و ناله كردن، مانند آنچه در دولت مورد علاقه آن روزنامه انجام مي‌شد، با وجود تنگناها و مشكلات موجود در زمينه ميزان مصرف گاز طبيعي در كشور، پيش‌بيني‌هاي لازم را به منظور مديريت چالش پيش‌رو از طريق فعال كردن ديپلماسي انرژي و فروش ميعانات گازي، اصلاح تعرفه مشتركين پرمصرف بعد از هفت سال و ... به عمل آورده و تدابير مورد نياز را براي عبور از فصل سرما اتخاذ نموده است، به‌طوري‌كه سال گذشته نيز با وجود مشكلات متعدد در زمينه توليد، انتقال و توزيع گاز طبيعي و همچنين سرماي شديد در اغلب استان‌هاي كشور، با اتخاذ تدابير لازم و با كمترين محدوديت شرايط توليد، انتقال و توزيع گاز كشور مديريت گرديد.
در بخشي از گزارش آمده بود: «در ۱۰ روز ابتداي دي‌ماه، ۱۷.۵ ميليون تن گاز طبيعي تبديل به گاز مايع شده و به ارزش ۶.۷ ميليارد دلار از ايران به چند كشور همسايه «صادر» شده است. آن هم در ميانه ناترازي توليد و مصرف گاز و مصرف مازوت در نيروگاه‌ها»، ضمن تكذيب مطلب فوق، متأسفانه به نظر مي‌رسد نگارنده بدون كوچك‌ترين دانشي در خصوص بديهيات حوزه نفت و گاز از جمله تفاوت LPG (گاز مايع) با LNG (گاز طبيعي مايع شده) اقدام به تخريب دستاوردهاي دولت از طريق فرافكني و تشويش اذهان عمومي از جمله رشد چشمگير ميزان صادرات گاز مايع و افزايش درآمد ارزي كشور و مثبت شدن تراز تجاري دولت سيزدهم نموده كه لازم است ابتدا نگارنده در خصوص موضوع فوق‌الذكر آگاهي اوليه را به دست آورد و بعد دست به تخريب دولت از طريق انحراف كشيدن افكار عمومي نمايد. در واقع آن محصولي كه طبق آمار گمرك توسط ايران صادر شده است، گاز مايع (LPG) است كه تركيبي از پروپان و بوتان مي‌باشد و هيچ مورد مصرفي در نيروگاه‌ها ندارد و به عنوان يكي از اقلام اصلي درآمدي و ارزآوري طبق روال سال‌هاي گذشته صادر مي‌شود، اماLNGهمان گاز طبيعي مايع شده است كه ايران تكنولوژي تبديل گاز طبيعي به گاز مايع شده (LNG) را ندارد كه بتواند صادر كند يا نكند و متأسفانه بخش اعظمي از گاز طبيعي توليدي ايران به ويژه در فصل سرد سال در بخش خانگي و تجاري مصرف مي‌شود. در پايان يادآور مي‌شويم شركت ملي گاز ايران همواره مساعي خود را با اتكاء به توان داخلي در جهت جبران كاستي‌هاي گذشته و عدم توسعه متوازن بخش توليد و همچنين رشد و توسعه صنعت، كمك به كاهش آلودگي هوا و تأمين انرژي مورد نياز بخش‌هاي مختلف خانگي، تجاري، نيروگاهي و صنعتي به انجام رسانده و لذا اين شركت ضمن استقبال و استفاده از نقدهاي سازنده و كارشناسي با رعايت اصل انصاف، از آن رسانه محترم تقاضا مي‌شود از نشر مطالبي كه منطبق با واقعيت نيست و موجب تشويش افكار عمومي و تضعيف مواضع اصولي دولت است، خودداري نمايند.
توضيح «اعتماد»: گزارش منتشر شده بر اساس گزارش رسمي گمرك جمهوري اسلامي ايران از روند تجارت خارجي ايران تا دهم دي ماه سال جاري بوده است. در گزارش ياد شده، اشاره به LNG (گاز طبيعي مايع شده) يا LPG بودن صادرات گاز ايران نشده و تنها از عنوان «گاز طبيعي مايع شده» تحت تعرفه شماره 27111190 استفاده شده است. در گزارش «اعتماد» نيز اشاره‌اي به ال‌ان‌جي بودن يا ال‌پي‌جي بودن گاز مورد اشاره نشده و عينا و كلمه به كلمه از گمرك نقل شده است. گاز طبيعي مايع يا ال‌ان‌جي (به انگليسي: Liquefied natural gas) به گاز طبيعي‌اي گفته مي‌شود كه موقتا براي ذخيره‌سازي يا ترابري در حجم بسيار به حالت مايع تبديل شده است. در مقابل، ال‌پي‌جي در پالايشگاه محصول فرعي پالايش گاز طبيعي و پالايش نفت خام است. اگر اين تعرفه يا عنوان انتخابي توسط گمرك به اشتباه درج شده، بايد مشخص شود كه چرا تعرفه ياد شده ذيل عنوان «ميعانات گازي» و با عنوان «گاز طبيعي مايع شده» دسته‌بندي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون