ادامه از صفحه اول
همسفر با شهيد رمضان علي (ع)
پريان بركههاي دوردست بهشت، نيلوفر مينشانند به هر جا كه رسول خدا قدم بر ميكند.
ملايك زانو ميزنند، هلال ماه برميگيرند و در گوشهاي از آسمان ميايستند و... بدينسان رمضان آغاز ميشود. رمضان كه ماه ميهماني خداوند است؛ رمضان كه دروازههاي گشوده عرش است؛ رمضان كه ماه صيام كه ماه صلات كه ماه قرآن است... مومنان، مهياي ميهماني خداوند، توشه روزه بر دوش از اذاني به اذاني ديگر سفر استجابت ميآغازند و ملايك از اذاني ديگر دروگران ساقههاي دعا ميشوند. گناهكاران به شستوشوي جانهاي عاصيشان، به جستوجوي چشمههاي خداوندي برميآيند و ترنم اتوبُ اِليك بر لب، جامههاي معاصي از تن و جان بر ميكنند. نيمشبان هركس با ستارگاني در نگاهش، با خورشيدي در سينهاش از ظلمت زمين ميگذرد و در آبادي خداوندي – عرش – گرد و غبار فرش از دست و پا ميشويد و ميهمان خوان خداوندي ميشود، تا اندرون خالي از طعامش از انوار كبريايي لبريز شود. در ميهماني خداوندي، همگان نور مينوشند و بهشتي ميشوند. رمضان ميزان مومنان است. در اين ميزبان بار عبادت مومنان از بار عبادت ملائك وزينتر ميآيد. ملايك، آشفته، پلك خجلت فرو ميافكنند. و... رمضان چنين است؛ هديهاي است كه رسول آخرين، از عرش براي مومنان آورده است تا در طراوت آن تن و جان جلا دهند و غبار يكساله معاصي از تن بشويند و سالي ديگر را با شفافيت جانهاي پاكشان بياغازند. رسول آخرين دو نگاه مهربانش را كه در آن ملاطفت هزار هزار گلبرگ نيلوفر است بر مومنان ميگسترد، كه نيمشبان از بستر آسايش بر ميكنند و به بستر آرامش ميپيوندند. و ما – پيروان آخرين رسول – باشد كه با خشكي لبهامان به سلام رمضان بايستيم. به ميهماني ماهي برويم كه ما را به خوان گسترده پروردگار ميبرد. در رمضان مستحيل شويم؛ چونان كه به وقت بازگشت، توشهاي لبريز استجابت داشته باشيم كه مباد ما را خسران و حسرت آن لحظهاي كه بگويند گرسنگي و تشنگيتان جز گرسنگي و تشنگي نبوده است. به سير عرش برويم. تا... يا ستاره بچينيم... يا ستاره شويم... يا حفره سياه بر پيشاني بازگرديم... «پروردگارا، ما را به روزه داشتن ياري ده؛ آنسان كه اعضاي بدن خويش از معاصي بازداريم و در آنچه سبب خشنودي توست به كار داريم؛ تا به هيچ سخن بيهوده گوش نسپاريم و به هيچ لهو و بازيچه ننگريم و به هيچ ممنوع دست نگشاييم.»
علم مناسبات در قرآن
اين دانش آرام آرام تحول يافت تا در قرن نهم يكي از مفسران بنام يعني برهان الدين بقاعي (م 885 هـ) تفسيري با جهتگيري پيوستگي ميان آيات و سورهها به نگارش درآورد و تفسير خود را به «نظمالدرر في تناسب الآيات والسور» نامگذاري كرد. سيوطي، قرآن پژوه نامدار هم در اين باره كتابي تاليف كرد به نام «تناسق الدرر في تناسب السور». در عصر حاضر نيز كسان بسياري به اين دانش روي آوردهاند و كتابهايي تاليف كردهاند، در فارسي آثاري بهطور مستقل و در ضمن تفسير به نگارش درآمده است؛ مثلا، در دانش تفسير، تفسير كاشف، اثر آقايان عبدالكريم بيآزار شيرازي و دكتر سيدمحمدباقر حجتي و نظم قرآن، اثر عبدالعلي بازرگان با اين جهتگيري نوشته شده است. اما جالب است بدانيد كه در برابر نظريه پيوستگي قرآن، بعضي ديگر نظريهاي دقيقا مخالف اين نظريه ابراز كردهاند و گفتهاند از كجا معلوم كه خداوند ميخواسته ميان آيات ربط و پيوستگي برقرار كند و همه موضوعات را با نظم و نسقي واحد در كنار يكديگر قرار دهد، اتفاقا شواهدي در دست هست كه قرآن بر عكس اين نظريه را دنبال كرده است و لذا نظريه پاشاني بودن قرآن؛ يعني، جسته جسته بودن سبك قرآن را ارايه دادهاند و همين را هم دليل بر اعجاز قرآن گرفتهاند.
آقاي بهاءالدين خرمشاهي قرآن پژوه معاصر، در كتاب ذهن و زبان حافظ، در مقاله قرآن و اسلوب هنري حافظ، به دنبال اثبات اين نظريه است. از مباحث علم مناسبات، انواع مناسبات است. در اين باره 10 نوع مناسبت مورد بحث قرار گرفته است، مانند مناسبت جملهاي با جملهاي ديگر در يك آيه، مناسبت يك آيه با آيه قبلي و بعدي، مناسبت و پيوستگي تمام آيات در يك سوره، مناسبت بخشي از هر سوره در جايگاه خودش و... اما به نظر ما مهمترين پيوستگي در قرآن، مناسبات ميداني است. منظور از پيوستگيهاي ميداني برقراري ارتباط ميان معاني و پيامهاي قرآن و اثبات ارتباط ميان آنهاست. در اين روش همواره معطوف به ساختار كلمات در ارتباط با ديگر واژههاي كليدي قرآن است. اين مطالعه بر اين اصل استوار است كه مفاهيم به كار رفته در قرآن نوعي پيوند به كار رفته در قرآن نوعي پيوند جهانبيني دارد و قرآنپژوه از اين روش براي كشف پيوستگي ميان مفاهيم كليدي قرآن است.
فتواي حرمت توليد و نگهداري بمب اتم و جايگاه فقهي آن
هماكنون نيز بر هيات مذاكرهكننده ايراني فرض است براي نخستين بار، جايگاه سياسي فتوا در مذهب تشيع خصوصا ايران با تكيه بر موقعيت رهبري و جايگاه آن در قانون اساسي را واكاوي و براي طرف غربي تبيين ميكردند تا با گنجاندن حرمت و قداست فتوا در مذاكرات به بحثهاي راستآزمايي پايان ميبخشيدند جايگاهي كه در صحبتهاي آقاي اوباما رييسجمهور امريكا نيز به آن اشاره شده و اهميت فتوا مورد توجه قرار گرفته است. اگر تيم مذاكرهكننده تا هماكنون حول محور فتوا عمل كرده بود و از آن به عنوان سند در شوراي امنيت استفاده ميكرد رسيدن به توافق آسان و دستيافتني بود. مگر نه اين است كه غرب مدعي است بايد جلوي ساخت بمب اتم را در ايران گرفت. چه سندي بالاتر از فتواي رهبري در حرمت
ساخت بمب اتم؟
كاهش بودجه طرح سلامت
اكنون كه فقط يك سال از اجراي طرح گذشته نه تنها شاهد افزايش اعتبارات حتي به اندازه تورم هم نيستيم، بلكه شاهد كاهش چشمگير همين اعتبارات نيز بودهايم. پيشنهاد مشخص اين است كه منبع درآمدي اعتبارات اين طرح بهطور دقيق مشخص و به گونهاي طراحي شود كه همراه با رشد اقتصادي و تورم، آن منبع نيز به تناسب درآمد بيشتري را تامين كند تا در نهايت يك طرح ماندگار و مورد رضايت عموم مردم ثبت شود.