• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5401 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي

آغاز تور منطقه‌اي وزير خارجه

حسين اميرعبداللهيان به لبنان، سوريه روسيه و تركيه سفر مي‌كند

گروه ديپلماسي | حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه روز جمعه پس از ديدار و گفت‌وگو با «عبدالله بوحبيب» همتاي لبناني در نشست خبري مشترك در بيروت ضمن ابراز خرسندي از حضور در لبنان گفت كه گفت‌وگوهاي مفيدي با همتاي لبناني درخصوص موضوعات منطقه‌اي داشته است. وزير خارجه در ادامه سخنانش افزود: ما راه‌هاي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري و گردشگري در راستاي رشد و توسعه دو كشور را بررسي كرديم. خرسنديم براي كاهش آلام و فشارهاي اقتصادي لبنان، توافقي را در آخرين سفرم به لبنان داشتيم و پيشرفت‌هايي در آن حاصل شده است. تيم فني از لبنان به تهران آمد و راه‌هاي همكاري و تامين سوخت مورد‌نياز لبنان مورد بررسي قرار گرفت. ما با نگاه حمايت قوي از لبنان آماده‌ايم در چارچوب آن توافق به تعهدات‌مان عمل كنيم. وزير خارجه با ذكر اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن امكانات و توان تكنولوژي برتر آماده ساخت نيروگاه‌هاي برق موردنياز لبنان در چارچوب توافقي كه صورت خواهد گرفت، است، گفت: امنيت و پيشرفت لبنان را امنيت و پيشرفت جمهوري اسلامي ايران و منطقه مي‌دانيم. جمهوري اسلامي ايران همچنان با قدرت از مقاومت در لبنان و فلسطين در مقابل تهديدات و گستاخي‌هاي رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كند. اميرعبداللهيان همچنين همه جريان‌هاي سياسي لبنان را دعوت كرد كه در مسير گفت‌وگو نسبت به تعيين رييس‌جمهور اقدام كنند و افزود: معتقديم جريان‌هاي سياسي لبنان از تجربه و شايستگي لازم براي انتخاب رييس‌جمهور در كوتاه‌ترين زمان برخوردارند.


   ابراز خرسندي از گفت‌وگوهاي سوريه و تركيه
رييس دستگاه ديپلماسي درباره گفت‌وگوهاي سوريه و تركيه نيز گفت: از گفت‌وگوهاي سوري و تركي و گفت‌وگوهاي به عمل آمده بين مقامات سوريه و تركيه خرسنديم و از مسير گفت‌وگو و مذاكره براي حل مشكلات اين دو كشور استقبال مي‌كنيم. معتقديم براي تمركز بر راه‌حل سياسي قوي‌تر بين سوريه و تركيه فرمت آستانه را با مشاركت دادن سوريه بايد تقويت كرد.


  مذاكرات ايران و عربستان
وزير خارجه درباره مذاكرات ايران و عربستان سعودي افزود: گفت‌وگوهاي متعددي را در ماه‌هاي گذشته با عربستان سعودي در بغداد داشتيم و در حاشيه نشست بغداد ۲ در اردن نيز فرصت گفت‌وگوي كوتاهي بين آقاي فيصل بن فرحان و من فراهم شد و در‌خصوص تداوم گفت‌وگوها با هدف بازگشت روابط ايران و عربستان به حالت طبيعي اتفاق‌نظر داشتيم. هيچ‌گاه در قطع روابط با هيچ كشوري در جهان اسلام ازجمله عربستان سعودي پيشقدم نبوده‌ايم و از بازگشت روابط ديپلماتيك دو كشور به حالت طبيعي و افتتاح سفارتخانه‌ها در چارچوب گفت‌وگوهايي كه خواهيم داشت، استقبال مي‌كنيم.


  براي استفاده از كمك‌هاي ايران با فشارهاي خارجي مواجه هستيم 
عبدالله بوحبيب، وزير امور خارجه لبنان نيز در كنفرانس مشترك با حسين اميرعبداللهيان همتاي ايراني خود در بيروت حاضر شد. طبق گزارش وبگاه «النشره»، وزير خارجه لبنان در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: «ما درخصوص مسائل مختلفي گفت‌وگو كرديم و من از او (وزير خارجه ايران) شنيدم كه ايران بر ثبات لبنان و اهميت موفقيت اين كشور در انتخاب رييس‌جمهور مصر است. ما درباره وضعيت ايران گفت‌وگو كرديم و من بيان كردم كه لبنان بر ثبات ايران تاكيد دارد و اساسا اين كشور مداخله در امور داخلي كشورها را مردود مي‌داند.
بوحبيب همچنين با اشاره به اينكه ديدگاه‌هاي ايران و لبنان درخصوص كابينه جديد تل‌آويو مطابق با يكديگر است، گفت: «ما ورود وزير امنيت داخلي اسراييل به مسجدالاقصي را محكوم كرديم و از جامعه بين‌الملل مي‌خواهيم كه مسووليت خود را در جلوگيري از تداوم تعرض‌هاي اسراييل به مسجدالاقصي برعهده بگيرد.»
وي همچنين در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران بيان كرد: «تلاش‌هاي جديد براي استفاده از كمك‌هاي ايران در جريان است؛ اما موانع و فشار خارجي وجود دارد. با اين حال اين تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.»


 ديدار با سيد حسن نصرالله 
به گزارش فارس، اين سومين سفر اميرعبداللهيان به بيروت پس از تصدي وزارت امور خارجه است. وي مهر ماه سال گذشته و فروردين امسال نيز سفري به لبنان داشت و با مقامات اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. اميرعبداللهيان بعدازظهر جمعه در ادامه ديدارهايش در بيروت با سيد‌حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار مهدي شوشتري دستيار وزير امور خارجه و مديركل غرب آسيا و شمال آفريقا، علي‌اصغر خاجي مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي و مجتبي اماني سفير ايران در بيروت نيز حضور داشتند.
 او در بدو ورود به بيروت در جمع خبرنگاران بر تداوم حمايت‌هاي ايران از مردم، دولت، ارتش و مقاومت لبنان تاكيد كرد و گفت: سفرم به بيروت در چارچوب دعوت رسمي وزير امور خارجه جمهوري لبنان با هدف رايزني‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي و از‌جمله رايزني درخصوص آخرين تحولات فلسطين انجام مي‌شود. ما همه جريان‌هاي سياسي در لبنان را دعوت مي‌كنيم از مسير گفت‌وگو و توافق هر چه سريع‌تر نسبت به انتخاب رييس‌جمهور و تكميل فرآيند سياسي اقدام كنند. ترديد نداريم جريان‌هاي سياسي مختلف در لبنان با شايستگي و بدون هرگونه مداخله خارجي قادر به تعيين رييس‌جمهور خود خواهند بود. 
براساس اعلام وزارت خارجه روسيه اميرعبداللهيان قرار است روز سه‌شنبه با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در مسكو ديدار كند. از سوي ديگر مولود چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه نيز از ديدار با اميرعبداللهيان در روز سه‌شنبه خبر داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون