• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5401 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي

اروپا براي مهار ايران به منطقه بازمي‌گردد؟

اعتماد آنلاين| مقامات نيروي دريايي امريكا روز سه‌شنبه گذشته اعلام كردند متحدان اروپايي ايالات‌متحده در ماه‌هاي اخير ماموران نظامي جديدي را به «گروه آزمايشي ۵۹» ناوگان پنجم در بحرين اعزام كرده‌اند. برد كوپر، فرمانده ناوگان پنجم دريايي امريكا، به شركت‌كنندگان در سمپوزيوم سالانه انجمن نيروي دريايي در آرلينگتون ويرجينيا گفت فرانسه، هلند و آلمان اخيرا وابستگان نظامي را براي پيوستن به ستاد نيروي كار اعزام كرده‌اند تا در كنار پرسنل ايالات‌متحده، بريتانيا و كانادا كار كنند.
به گزارش المانيتور، كوپر روز سه‌شنبه اعلام كرد اين واحد كه از اكتبر 2021 با پهپادهاي بدون سرنشين موجود براي كمك به نيروي دريايي ايالات‌متحده در نظارت بر آبراه‌هاي منطقه فعال شده اكنون كاملا از نظر عملياتي توانمند محسوب مي‌شود.

چرا اين مساله مهم است؟
 واشنگتن در سال‌هاي اخير تلاش كرده تا متحدان اروپايي را به ايفاي نقش دريايي بيشتري در خاورميانه تشويق كند، زيرا پنتاگون به دنبال مهار ايران و تمركز نيروهاي خود در اقيانوس آرام است. رويكرد فناوري فعلي پنتاگون براي مهار ايران ممكن است مطلوب‌تر از نمايش‌هاي قدرت نظامي متعارف باشد كه در زمان دولت پيشين ايالات‌متحده به رهبري دونالد ترامپ در منطقه انجام مي‌شد. 
درياسالار مايك گيلدي، رييس عمليات دريايي پنتاگون، در سخناني در سمپوزيوم روز سه‌شنبه، اعلام كرد هدف از همكاري با كشورهاي اروپايي اين است كه متحدان اصلي ايالات‌متحده نه تنها با نيروي دريايي ايالات‌متحده قابل همكاري بلكه قابل تعويض باشند.
«گروه ويژه 59» با استفاده از پهپادهاي تجاري موجود به مهار فعاليت‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران از طريق نظارت بيشتر كمك مي‌كند در‌حالي كه فناوري نوظهور ايالات‌متحده در محيط‌هاي ناآشناتر و دورتر از اقيانوس آرام آزمايش مي‌شود. مقامات نيروي دريايي ادعا مي‌كنند پهپادهاي توليدشده به وسيله TF-59 در حال حاضر شروع به تاثير بازدارنده بر فعاليت سپاه پاسداران كرده‌اند.
در آخر هفته، ناوگان پنجم از يك ناوشكن موشكي هدايت‌شونده و دو هواپيماي دريايي براي نشان دادن تكنيك‌هاي توسعه‌يافته توسط TF-59 استفاده كرد كه ايالات‌متحده آن را در سال 2019 براي گشت‌زني در تنگه باب‌المندب در راستاي پاسخ به حملات ايران به كشتي‌هاي تجاري تعريف كرده بود.

مرحله بعدي چيست؟ 
گروه ويژه 59 پيش از اين رزمايش‌هايي در عربستان سعودي، بحرين، اسراييل، اردن، كويت، مصر، قطر و استراليا انجام داده و در پايگاه‌هاي خود در بحرين و عقبه اردن فعاليت مي‌كند. كوپر در اين باره مي‌گويد: انتظار داريم در آينده پايگاه‌هاي بيشتري در منطقه ايجاد شود و نيروي دريايي خاورميانه تا تابستان امسال تقريبا ۸۰ هواپيماي بدون سرنشين سطحي و زيرآبي ساخت تجاري ايالات‌متحده را خريداري و مستقر كند. كوپر روز سه‌شنبه گفت: «تاكنون بحرين و كويت رسما اين سامانه‌ها را در‌اختيار گرفته‌اند و ساير كشورهاي منطقه هم كه به نوعي از اين سامانه‌ها استفاده مي‌كنند در حقيقت آنها را از ما خريداري كرده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون