• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5401 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي

پنج اثر هنري كه اشتباه آويزان شدند

دنياي وارونه

از موندريان گرفته تا روتكو، وقتي نوبت به آويزان كردن يك نقاشي مي‌رسد، ممكن است اشتباهي رخ دهد. گروه تجسمي هنرآنلاين هميشه الهام‌بخش و برانگيزاننده است، اما گاهي اوقات مي‌تواند گيج‌كننده باشد. آثار هنري و به ويژه كار‌هاي انتزاعي كه فرم مشخصي را نمايان نمي‌كنند، در غياب شخص هنرمند ممكن است اطرافيان او يا حتي متصديان موزه را با اشتباه مواجه كنند و جهت درست نصب آثار قابل تشخيص نباشد. به اين ترتيب تابلوي نقاشي به شكلي خلاف آنچه مدنظر هنرمند بوده است به نمايش درمي‌آيد. در اين گزارش برخي نمونه‌هاي اين دنياي وارونه را مشاهده مي‌كنيم كه حتي برخي مجرب‌ترين متصديان نيز متوجه آن نشده و باعث شدند كه آثار به‌طور ناخواسته به اشتباه نمايش داده شوند.
پل گوگن، دهكده برتون زير برف (۱۸۹۴): اين منظره پس از مرگ گوگن در سال ۱۹۰۳ در يك حراجي در تاهيتي فروخته شد. به گفته ويكتور سگالن، يكي از دوستان هنرمند كه در اين فروش حضور داشت، حراج‌گذار نقاشي را وارونه ارايه كرد و آن را «آبشار نياگارا»  ناميد. سگالن تابلو را به مبلغي معادل چند پني خريد و آن را به سمت بالا چرخاند و نشان داد كه به جاي ريزش آب، در واقع كلبه‌هاي برف گرفته را به تصوير كشيده است. تابلوي «دهكده برتون زير برف»  بعدا توسط موزه اورسي در پاريس خريداري شد.
مارك روتكو، سياه روي مارون (۱۹۵۸): در سال ۱۹۷۰، هنگامي كه يك جفت نقاشي روتكو توسط تيت خريداري شد، آنها به صورت افقي آويزان شدند و اين با توجه به روشي بود كه هنرمند پشت بوم‌ها را امضا كرده بود. اما ۹ سال بعد، پس از نمايش مجدد، متصديان نظر خود را تغيير دادند و هر دو نسخه Black on Maroon را به صورت عمودي آويزان كردند. در سال ۱۹۸۷ آنها به وضعيت افقي برگشتند، اما بار ديگر به حالت عمودي تغيير وضعيت دادند.
سالوادور دالي، چهار همسر ماهيگير كاداكوس (۱۹۲۸): تابلوي «چهار زن ماهيگير» اثر سالوادور دالي سال ۱۹۹۴ در گالري هيوارد لندن، وارونه آويزان شده بود. منتقدان هنري لندن متوجه اين موضوع نشده بودند و تيم هيلتون از اينديپندنت، نقاشي وارونه سوررئاليستي را به عنوان «نقطه برجسته نمايشگاه» توصيف كرد. اما آنتوني پيتكسوت، يكي از نزديك‌ترين دوستان دالي مي‌گويد هنرمند به او گفته است كه سه شكل خرچنگ مانند قرمز با دستان برافراشته، نشان‌دهنده زناني است كه تور‌هاي ماهيگيري را تعمير مي‌كنند. اما همچنان اين يك راز باقي مانده است كه چرا وقتي سه زن در تابلو هست عنوان آن روي «چهار» تاكيد مي‌كند!
ون‌گوگ، چمن بلند و پروانه‌ها (۱۸۹۰): يك دختر دانش‌آموز ۱۵ ساله كه در سال ۱۹۶۵ از گالري ملي لندن بازديد مي‌كرد، متوجه شد كه علف‌هاي بلند و پروانه‌ها وارونه به نظر مي‌رسند. پس از اعلام اين موضوع به كاركنان، مشخص شد كه نقاشي به‌طور موقت براي عكاسي برده شده و در بازگشت به اشتباه آويزان شده است.
پيت موندريان، شهر نيويورك ۱ (۱۹۴۱): سال گذشته متصديان موزه Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen دوسلدورف در آستانه افتتاح نمايشگاه آثار موندريان بودند كه در مورد يكي از آثار او به نام «شهر نيويورك۱» تحقيق كردند. آنها عكسي از آن در سال ۱۹۴۴ يافتند كه در استوديو موندريان با خطوط دوتايي آبي در بالا قرار داشت و اين نشان مي‌دهد چند دهه تابلو را به اشتباه آويزان كرده بودند. اين اثر در نمايشگاه فعلي همچنان وارونه مانده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون