• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5403 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ دي

سيدعلي خميني:

هر وقت خودمان را تافته جدا بافته ديديم، باخته‌ايم

سيدعلي خميني در مراسم ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) كه در بيت تاريخي امام در نجف و با حضور نماينده مقام معظم رهبري در عراق، سفير ايران در بغداد و جمعي از مسوولان ايران برگزار شد، گفت: ملتي كه از پس هزاران سال، فرهنگ غني خودش را حفظ كرده، مگر ما حفظ كرده‌ايم و امثال ما حفظ كرده‌اند؟! 1400 سال مي‌گذرد، چه كسي اسلام را در اين سرزمين حفظ كرده است؟ ما اسلام را در اين سرزمين حفظ كرده‌ايم؟! همين ملت بزرگ اسلام را حفظ كرده و همين مردم بزرگ اگر يك وقتي احساس كردند نيازمند هستند عالمان ديني را پرورش بدهند، حوزه‌هاي علميه را اداره كرده‌اند. همين مردم وقتي احساس كردند كه بايد فرهنگ خودشان را بيمه كنند، جامعه‌اي را پديد آوردند كه از دل آن سعدي و حافظ متولد مي‌شود.
به گزارش ايسنا، نوه امام خميني(س) تاكيد كرد: هر وقت در وجود خودمان احساس كرديم كه ما از ملت ايران متدين‌تر هستيم، ما از ملت ايران دلسوزتر نسبت به اسلام هستيم، ما از ملت ايران نسبت به احكام اسلامي دلسوزتر هستيم، بدانيم آن لحظه‌اي است كه اضمحلال و زوال ما دارد شروع مي‌شود. اين ملت خيلي بزرگ و عظيم است؛ چه جاي نگراني نسبت به دين و فرهنگ وجود دارد؟! برآيند اين ملت دين خدا را حفظ كرده است. خدمتي كه ايراني‌ها به اسلام و تشيع كرده‌اند را كس ديگري كرده است؟! همين ملت آمدند و اين مسير را پيش بردند. اگر مي‌خواهيم دين خدا تقويت شود راهش اين است كه به اين ملت اتكا و اعتماد كنيم. وي با تاكيد بر اينكه تمام هنر امام در همين معنا بود، تصريح كرد: امام از يك شهرستاني بلند شد و درس خواند و يك حكومت 2500 ساله را كنار زد و خودش حكومت جديدي را تاسيس كرد؛ وقتي نگاه كنيد يكي از شخصيت‌هاي موفق تاريخ است. عامل موفقيت امام، جداي از ايمان به خدا، يك چيز بيشتر نيست و آن‌هم «اعتماد به مردم» بود كه عامل موفقيت ما هم هست. امام تا بن دندان «خوشبين به ملت» بود؛ نه اينكه بگويد ملت بين دين هستند و من بايد آنها را با دين كنم؛ ملت ما غرب‌گرا و شرق‌گرا شده‌اند و من بايد آنها را به راه راست هدايت كنم. هر وقت احساس كرديم ملت دارد تحت تاثير قرار مي‌گيرد، بدانيم ما مقصر و محدود هستيم و داريم بد تحليل مي‌كنيم. سيدعلي خميني تاكيد كرد: اگر 40 سال است برقرار بوده‌ايد به خاطر همين خدماتي است كه كرده‌ايد و اگر يك روزي هم نباشيد به خاطر خدماتي است كه نكرده‌ايد؛ مردم شناخت دارند و مي‌فهمند. اگر شما موفقيت به دست بياوريد، شرق و غرب عالم هم عليه شما تخريب كنند، هيچ كاري نمي‌توانند انجام بدهند و ذره‌اي نمي‌توانند ترديدي در شما ايجاد كنند. امام قبل از سال 42 نهضت را شروع كرد ولي آن زماني كار امام پيش رفت كه ملت همراهي كرد؛ لذا امام مي‌فرمايد: «دست اجانب را شما قطع كرديد. شما بر همه ما منت داريد. من از همه شما منت مي‌كشم. من خادم همه شما هستم.» وي يادآور شد: سال 58 امام مي‌فرمايد: «امروز روزي است كه بايد حفظ كنيد شما اسلام را»؛ ما چه كاره هستيم كه اسلام را حفظ كنيم؟! امام در ادامه مي‌فرمايد: «حفظ اسلام به اين است كه اعمال‌تان را تعديل كنيد. با مردم رفتار خوب كنيد. برادر باشيد با مردم. مردم را اين‌طور حساب نكنيد. رژيم‌هاي سابق مردم را از خودشان جدا مي‌دانستند... شما كاري نكنيد كه مردم از شما بترسند. شما كاري كنيد كه مردم به شما متوجه شوند.» به خداوندي خدا اگر ما يك‌جوري بتوانيم همه حكومت را دست برآيند ملت ايران بدهيم، به يقين عرض مي‌كنم كه بهتر از همه ما اسلام را پياده خواهند كرد. نوه امام خميني(س) با تاكيد بر اينكه فهم برآيند اين ملت از اسلام بهتر از ما است كه خيال مي‌كنيم
 20 سال است داريم در حوزه درس مي‌خوانيم، گفت: مخالفين و كساني كه خارج از كشور صبح تا شب بيانيه مي‌دهند، يك حرف حسابي‌تر از اصول اصلي انقلاب ايران ندارند. ما هم هر چه ضربه مي‌خوريم به خاطر فاصله گرفتن از همين‌ها است. امام به مردم گفت اين خواسته‌هاي شما است و اين ملت از اقصي نقاط كشور برخاستند. اين ظلم به مردم است كه ما فكر كنيم اينها بي‌دين شده‌اند و ما برويم ديندارشان كنيم؛ اينها بي‌فرهنگ شده‌اند و ما بايد برويم با فرهنگ‌شان كنيم. وي يادآور شد: جنگي كه پيش آمد را چه كسي اداره كرد؟ اين ملت چقدر صبور است؟ در اين انقلاب چقدر اشتباه و بي‌تجربگي شده و چقدر همه صبح به صبح فسادهاي اقتصادي شنيده‌اند؟ يك‌بار شد كه قاطبه ملت كاري كه بايد انجام بدهند را انجام ندادند؟! در بزنگاه‌ها و آن وقتي كه همه نااميد بودند، آن وقتي كه همه دست به دعا بودند، شد اين ملت يك گام به عقب بگذارد؟! در جنگ وقتي شرق و غرب به شما حمله كردند، آن وقتي كه هيچ اميدي نبود، شد اين ملت عقب‌نشيني كند؟! در اين تحريم‌هاي اقتصادي به تعبير غربي‌ها فلج‌كننده، هنوز مانده‌اند كه چطور اين ملت و دولت فلج نشد. وي ادامه داد: پاي حرف خانواده شهدا، كارگرها و مستضعفان بنشينيد. اين ملت صبور ولي معترض است؛ همه معترضيم. ان‌شاء‌الله حكومت مهدوي‌(عج) حكومت كامل است؛ وقتي نقص وجود دارد، اعتراض بايد وجود داشته باشد. اگر اعتراض نبود و سكوت مرگبار بود، ما بايد مي‌ترسيديم. اگر مسوولان ما هر غلطي مي‌كردند مردم فقط نگاه مي‌كردند، بايد مي‌گفتيم يا اين ملت مرده يا اين حاكميت صدام است كه صدا از كسي در نمي‌آيد. اينكه جامعه ما فرياد مي‌زند به خاطر مسلمان بودن است و نمي‌گذارد هر پاي كجي گذاشته شود. اين را از پيامبر(ص) و هويت اصيل ايراني خودش ياد گرفته است. نوه امام خميني(س) تاكيد كرد: «هويت ايراني» امتيازاتي دارد و آن را دست‌كم نگيريم. جامعه‌شناسان ويژگي‌هاي اين هويت ايراني را شماره كرده‌اند؛ خيلي ملت بزرگي است. تا الان هر جا اين ملت آمده‌اند، مشكلات را حل كرده‌اند و تمام درها باز شده است. اگر به ملت مراجعه كرديم، برنده شده‌ايم و اگر خودمان را تافته جدا بافته ديديم، باخته‌ايم؛ كما اينكه گذشتگان باختند. اگر اين ملت را ارج و قدر نهاديم و آن‌طور كه هست و شايسته است ديديم، اين ملت جواب خواهد داد و جواب داده است. وي در پايان افزود: حتي كاسبي حلال هم براي مسوول جمهوري اسلامي حرام است. ما مخالف ثروت نيستيم و اتفاقا بار فرهنگي را خيلي از ثروتمندان بر دوش كشيده‌اند اما اگر خواستي در جمهوري اسلامي مسووليت پيدا كني، تو را به خدا فكر جيب نكن؛ براي خدمت و كار بيا. اين بايد مساله ما باشد و بايد دنبال راهكار براي آن باشيم و نمي‌شود به «عدالت» اتكا كنيم. در هر صورت ما نسبت به ملت خودمان اميدوار و متكي هستيم. اين جمهوري اسلامي برخاسته از ملت است، برخاسته از شرق و غرب نبوده و همين ملت هم حفظش مي‌كند. وقتي كار به باريك‌ترين جا برسد، اگر به ملت برگرديم همه‌چيز حل مي‌شود. ذره‌اي نبايد ناراحتي و نگراني از مردم داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون