• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5403 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ دي

خبر

مرگ؛ تاوان فعاليت انتقادي در توييتر و واتس‌اپ

يك استاد برجسته حقوق در عربستان به اتهام داشتن حساب كاربري در توييتر و استفاده از واتس‌اپ و به‌اشتراك‌گذاري اخباري كه براي اين پادشاهي «خصمانه» تلقي مي‌شود به مرگ محكوم شده است. به گزارش روزنامه گاردين، «عوض القرني» ۶۵ ساله در سپتامبر ۲۰۱۷ و در آغاز سركوب‌ها عليه اپوزيسيون و مخالفان دولت وليعهد جديد محمد بن سلمان، دستگير شد. تصويري كه از القرني در رسانه‌هاي تحت كنترل عربستان منتشر كرده‌اند، اين‌گونه است كه او يك «واعظ خطرناك» است اما مخالفان مي‌گويند او يك شخص برجسته است كه در رسانه‌هاي اجتماعي پيرو زياد داشت و در توييتر دو ميليون نفر او را فالو مي‌كنند. حاميان حقوق بشر و مخالفان سعودي كه در تبعيد زندگي مي‌كنند، هشدار داده‌اند كه مقام‌هاي اين كشور درگير سركوب شديد و جديد عليه افرادي هستند كه به نظر مي‌رسد منتقد دولت عربستان هستند. سال گذشته ميلادي، «سلما الشهاب»، دانشجوي دكتري ليدز و مادر دو فرزند، به دليل داشتن حساب كاربري توييتر و دنبال كردن و بازتوييت مخالفان و فعالان، به ۳۴ سال زندان محكوم شد. يك زن ديگر به نام «نورا القحطاني» به دليل استفاده از توييتر به ۴۵ سال زندان محكوم شده است. دولت عربستان و سرمايه‌گذاران تحت كنترل دولت اخيرا سهام خود را در پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي ايالات‌متحده از جمله توييتر، فيس‌بوك و شركت‌هاي سرگرمي مانند ديزني افزايش داده‌اند. شاهزاده الوليد بن طلال، سرمايه‌گذار سعودي، دومين سرمايه‌گذار بزرگ توييتر پس از تسلط ايلان ماسك بر اين پلتفرم رسانه‌هاي اجتماعي است. اين سرمايه‌گذار خود به مدت ۸۳ روز در جريان يك پاكسازي به اصطلاح ضد فساد در سال ۲۰۱۷ بازداشت شد. اين شاهزاده اذعان كرده كه پس از «تفاهم» با دولت عربستان كه به گفته خودش «محرمانه و مخفي بود» آزاد شده است.

ردپاي رژيم اسراييل در قتل‌هاي ميانمار

يك شركت و چند نفر از مقامات رژيم صهيونيستي به جرم فروش نرم‌افزارهاي جاسوسي به عوامل كودتا در ميانمار، متهم به مشاركت در قتل مردم اين كشور شده‌اند. طبق گزارش پايگاه خبري «عربي۲۱»، اسناد جديدي يافت شده كه نشان مي‌دهد شركت اسراييلي  «Cognite Software» يك ماه قبل از كودتاي نظامي ميانمار كه در فوريه ۲۰۲۱ رخ داد، در مناقصه فروش نرم‌افزارهاي جاسوسي به يك شركت مخابراتي تحت حمايت دولت در اين كشور برنده شده است. براساس يك شكايت حقوقي كه اخيرا به دادستاني رژيم اسراييل ارايه و امروز جزييات آن فاش شد، اين قرارداد در‌حالي منعقد شده كه كابينه تل‌آويو پيش‌تر گفته بود انتقال فناوري دفاعي به ميانمار را پس از حكم دادگاه عالي در سال ۲۰۱۷ متوقف خواهد كرد. رسانه‌ها‌ گزارش دادند كه اين شكايت كه توسط «ايتاي مك»، وكيل اسراييلي در حال پيگيري است؛ او پيش‌تر كه تلاش‌ها براي اجراي حكم دادگاه عالي رژيم اسراييل را رهبري مي‌كرد، خواستار تحقيقات جنايي درباره اين معامله است. اين شكايت عليه شركت اسراييلي، ساير مقامات اسراييل در وزارتخانه‌هاي جنگ و خارجه را نيز متهم مي‌كند؛ كساني كه بر اين‌گونه معاملات نظارت كرده و «كمك و مشاركت در ارتكاب جنايات عليه بشريت در ميانمار» را بر‌عهده داشتند. گفته مي‌شود اين نرم‌افزار جاسوسي مي‌توانست به مقامات ميانماري و اسراييلي اين امكان را بدهد كه به تماس‌ها گوش دهند، پيام‌هاي متني و ايميل‌ها را مشاهده كنند و مكان كاربران را بدون كمك شركت‌هاي اينترنتي و مخابراتي رديابي كنند. اين شكايت از طرف بيش از ۶۰ مقام اسراييلي از‌جمله رييس سابق كنست و همچنين فعالان، دانشگاهيان و نويسندگان تقديم شده است. گفته مي‌شود كه مسوولان شركت اسراييلي يا مقامات نظامي دولت ميانمار تاكنون به درخواست‌هاي رويترز براي اظهارنظر در اين باره پاسخ نداده‌اند.


رييس‌جمهور كره‌جنوبي در ابوظبي امارات را شريك ايده‌آل خواند

مراسم استقبال رسمي از رييس‌جمهوري كره‌جنوبي با حضور رييس امارات در ابوظبي برگزار شد. يون سوك يول پس از ورود به امارات در فرودگاه ابوظبي ابراز اميدواري كرد كه شاهد «دستاوردهاي بزرگي» در نتيجه سفرش به اين كشور باشد. كيم كيون هي، دبير مطبوعاتي رياست‌جمهوري كره‌جنوبي در اين باره به خبرنگاران گفت: رييس‌جمهور همچنين گفت كه وزرا و مقامات مختلف بيش از ۱۰۰ شركت او را همراهي مي‌كنند و مشتاقانه منتظر ديدن دستاوردهاي بزرگ از اين سفر است. طبق اين گزارش، انتظار مي‌رود كره‌جنوبي و امارات حدود ۳۰ پيش‌نويس تفاهم در بخش انرژي، تسليحات و سرمايه‌گذاري امضا كنند. طبق گفته كيم كيون هي، عبدالله بن زايد در جريان ديدار با يون سوك يول گفت كه از ديدار با رييس‌جمهور و كيم كيون هي بانوي اول كره‌جنوبي كه در اين سفر او را همراهي مي‌كند، مفتخر است. عبد‌الله بن زايد افزود: مهم است كه يون سوك يول اولين رهبر است كه از زمان تحليف محمد بن زايد آل نهيان، رييس امارات در ماه مه گذشته، به امارات متحده عربي سفر كرده است. يون سوك يول نيز امارات را «شريك ايده‌آل» براي همكاري با اين كشور توصيف كرد. يون همچنين پس از ورود به ابوظبي در ديدار با حدود ۱۵۰ شهروند كره‌جنوبي مقيم امارات گفت: امارات كه خود را براي دوران پس از نفت آماده مي‌كند و كره‌جنوبي با ايده‌هاي نوآورانه و مهارت‌هاي فني خود شركاي كاملي هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون