• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5403 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ دي

ابهام در مورد رقم درآمد پخش مسابقات ورزشي در بودجه ۱۴۰۲

وزارت ورزش، فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ: نمي‌دانيم!

علي ولي‌اللهي

در بودجه سال ۱۴۰۲ پيش‌بيني شده رقم ۲۴۳ ميليارد تومان درآمد از طريق پخش مسابقات ورزشي به دست مي‌آيد. اين عدد بايد به صورت ۷۰-۳۰ بين صداوسيما و وزارت تقسيم شود و اين دو نهاد بايد اين پول را به خزانه دولت واريز كنند تا به دست ۵۲ فدراسيون ورزشي برسد. 

فارغ از اينكه آيا اين عدد رقم واقعي درآمدهاي ناشي از پخش مسابقات ورزشي هست يا نه يا اينكه چرا با وجود گران شدن همه ‌چيز رقم درآمدهاي ناشي از پخش مسابقات ورزشي نسبت به سال گذشته كه ۳۱۵ ميليارد تومان بود كاهش پيدا كرده، يك سوال مهم وجود دارد: عدد ۲۴۳ ميليارد از كجا آمده است؟
پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد نشان مي‌دهد نه مقامات وزارت ورزش، نه فدراسيون فوتبال و نه نمايندگان مجلس نمي‌دانند فرمولي كه در نهايت به عدد ۲۴۳ ميليارد ختم شده چه بوده. 
نمايندگان مجلس در اين زمينه اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند. همين‌طور تعدادي از مقامات وزارت ورزش هم گفتند اطلاع دقيقي از اين موضوع ندارند. در حالي كه روابط عمومي وزارت ورزش به خبرنگار روزنامه اعتماد اعلام كرد اگر كسي در اين زمينه اطلاع داشته باشد سرپرست معاونت توسعه و مديريت منابع وزارت ورزش و جوانان است، برنا فيروزي كه در اين سمت حضور دارد حاضر به پاسخگويي در اين زمينه نشد. به نظر مي‌رسد دليل پاسخگو نبودن ايشان هم عدم اطلاع از موضوع باشد.
در سمت مقابل مقامات فوتبال هم اطلاعي از اين موضوع ندارند. يك منبع آگاه در فدراسيون فوتبال به خبرنگار روزنامه اعتماد گفت: در رابطه با تعيين رقم پخش مسابقات ورزشي جلسه‌اي با فدراسيون برگزار نشده است. هرچند مقامات فدراسيون از جمله هدايت ممبيني دبيركل فدراسيون حاضر به اظهارنظر رسمي در اين زمينه نشد. 
يكي ديگر از نهادهاي ذي‌ربط با موضوع درآمد پخش مسابقات ورزشي سازمان ليگ فوتبال است. محمدرضا كشوري‌فر كه تير ماه امسال به عنوان سرپرست سازمان ليگ منصوب شد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبني بر اطلاع از رقم در نظر گرفته شده با اظهار بي‌اطلاعي از موضوع گفت: «مساله حق پخش مربوط به فدراسيون است و رييس فدراسيون بايد در اين زمينه حرف بزند.» ايشان در پاسخ به اين سوال كه آيا با سازمان ليگ جلسه‌اي برگزار شده يا رايزني صورت گرفته يا خير، گفت: «نه! با ما در اين زمينه حرف زده نشد و جلسه‌اي در اين زمينه نداشتيم.»
ايشان در واكنش به اين سوال كه آيا عدد ۲۴۳ ميليارد تومان بابت درآمدهاي ناشي از پخش مسابقات ورزشي درست است يا نه، توضيح داد: «همين‌طوري نمي‌شود گفت كه اين عدد درست است يا نه. بايد فكر كرد. من الان نمي‌توانم توضيح خاصي بدهم.»
كشوري‌فر در پاسخ به اين سوال كه آيا ليگ ايران ۲۴۳ ميليارد مي‌ارزد يا خير، گفت: «نه، خيلي بيشتر از اينهاست. ولي اينكه من بخواهم رقم دقيق بگويم امكان‌پذير نيست. اين را بايد كارشناسان بنشينند و فكر كنند.» 
با اين اوصاف و بي‌اطلاعي تقريبا همه دست‌اندركاران موضوع و عدم برگزاري جلسات به نظر مي‌رسد هيچ گونه كار كارشناسي در اين زمينه صورت نگرفته و فقط يك عدد كه آن هم احتمالا پيشنهاد صداوسيما بوده در بودجه ثبت شده است. بيشتر افراد هم به خاطر حذر كردن از درگيري با صداوسيما ترجيح داده‌اند، ورود نكنند. 
در اين زمينه شنيدن صحبت‌هاي صادق درودگر، عضو سابق هيات رييسه سازمان ليگ و مدير بازاريابي اين نهاد هم خالي از لطف نيست. صادق درودگر در اين زمينه به روزنامه اعتماد گفت: «مساله حق پخش مساله‌اي است كه در نظام و حاكميت در مورد آن حساسيت وجود دارد و اصلا اجازه نمي‌دهند اين كار انجام شود. هيچ‌ وقت حق پخش داده نشده و داده نخواهد شد مگر اينكه فيفا ورود كند. والا اگر فيفا ورود نكند هيچ كس قدرت اين را كه بخواهد دنبال چنين كاري برود، ندارد.»
ايشان در واكنش به در نظر گرفتن عدد ۲۴۳ ميليارد تومان براي درآمد پخش مسابقات ورزشي گفت: «اين كه حق پخش نيست! يك عددي را اعلام كردند. اين عدد خرج يك ماه فوتبال هم نيست.»
ايشان كه تا تيرماه در سازمان ليگ حضور داشت در واكنش به اين سوال كه از عدد ۳۱۵ ميليارد تومان در نظر گرفته شده براي سال گذشته چيزي به فوتبال يا باشگاه‌ها رسيد، پاسخ داد: «به فوتبال كه پولي نرسيد و به خود وزارت ورزش هم همين‌طور.» 
درودگر تاكيد كرد: «در اين كشور حق پخش قابل تصور نيست.»
ايشان همچنين اشاره كرد در سال‌هاي گذشته نيز براي رسيدن به رقم نهايي نظر مقامات فوتبال لحاظ نشده بود. ايشان گفت در همان سال‌ها نسبت به رقم‌هاي در نظر گرفته شده براي درآمد پخش مسابقات ورزشي جلساتي را تشكيل داده و اعتراض كرده و به نهاد رياست‌جمهوري هم رفته ولي گوش شنوايي پيدا نكرده است.
رقم مبهم و ناچيز ۲۴۳ ميليارد تومان به عنوان درآمد پخش مسابقات ورزشي در شرايطي در حال تصويب شدن است كه هيچ نهادي حتي حاضر نمي‌شود اين رقم را گردن بگيرد. رقمي كه نه به فوتبال خيري مي‌رساند و نه گرهي از كار ساير فدراسيون‌ها باز مي‌كند. 
مهدي تاج در بدو ورود به فدراسيون در شهريور امسال اعلام كرد طرح خاصي براي پرداخت حق پخش تلويزيوني در نظر دارد و مي‌خواهد آن را با مقامات صداوسيما در ميان بگذارد، اما نزديك به ۴ ماه گذشته هيچ خبري از اين موضوع به گوش نرسيده است. در سال‌هاي گذشته مديران زيادي بودند كه بعد از تاكيد روي مساله حق پخش و پافشاري بر آن به سرعت از سمت خود كنار رفتند و شايد همين باعث شده هيچ مديري علاقه نداشته باشد در اين زمينه دخالت كند يا اعداد در نظر گرفته شده در بودجه را به چالش بكشد. نمايندگاني هم كه از طريق فوتبال به اسم‌ورسمي رسيدند و شعارشان دفاع از فوتبال بود در چنين بزنگاه‌هايي كنار كشيدند.
فوتبال باشگاهي ايران با سرعت نور در حال عقب افتادن از رقباي منطقه‌اي خودش است و در اين مسير يكي از مسيرهاي اصلي درآمد باشگاه‌ها يعني حق پخش كاملا مسدود است. تازه با اين شرايط سازمان خصوصي‌سازي قصد دارد سهام سرخابي‌ها را به فروش برساند در حالي كه هنوز فكري براي كسب درآمدهاي پايدار براي اين دو باشگاه نكرده است. شايد هم همه تصور مي‌كنند با مقدار سهمي كه از ۲۴۳ ميليارد تومان -پولي كه قرار است بين ۵۲ فدراسيون تقسيم شود- به سرخابي‌ها مي‌رسد آنها بايد براي خريد مسي با الهلال وارد رقابت شوند! 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون