• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5405 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ دي

ايران، سوژه جدال داخلي در دولت كره‌جنوبي شد

وزارت خارجه كره‌جنوبي: به ادامه روابط دوستانه با تهران مصمم هستيم

گروه ديپلماسي| يك روز پس از اظهارات ضدايراني رييس‌جمهور كره‌جنوبي، وزارت امور خارجه اين كشور خواستار «عدم تفسير بيش از حد اين اظهارات» شد و آنها را اظهاراتي صرفا براي «تهييج نظاميان كره‌اي» توصيف كرد.
وزارت خارجه كره‌جنوبي روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي با اشاره به اظهارات ضدايراني اخير رييس‌جمهور اين كشور در امارات گفته است كه اين اظهارات «ارتباطي به روابط سئول با تهران» ندارد. خبرگزاري رسمي كره‌جنوبي نوشته است كه وزارت خارجه كره‌جنوبي در پيامكي به خبرنگاران نوشته است كه «از تفسير بيش از حد» اين اظهارات خودداري كنند و ادعا كرده است كه اين اظهارات فقط با هدف «تهييج سربازان كره‌اي» بيان شده است.
 رييس‌جمهور كره‌جنوبي، يون سوك يول، در سفر به ابوظبي در جمع نيروهاي واحد موسوم به «اخ (برادر)» كره‌جنوبي در امارات متحده عربي گفته‌ بود:  «امنيت ملت برادر [امارات] امنيت ماست. دشمن امارات متحده عربي، تهديدكننده‌ترين ملت براي آن، ايران است و دشمن ما كره‌شمالي است. ما درست در شرايطي مشابه هستيم.»
 بيانيه وزارت خارجه كره‌جنوبي مدعي شده است كه اظهارات كاملا «بدون ارتباط» با روابط ديپلماتيك سئول با ايران با هر كشور ديگري است. وزارت خارجه كره‌جنوبي نوشته است: «از زمان برقراري روابط ديپلماتيك با ايران در سال ۱۹۶۲ تاكنون، كشور ما روابط دوستانه و همكاري خود را با ايران مدت‌ها حفظ كرده است و تعهد ما به ادامه توسعه روابط دوستانه دوجانبه با ايران كاملا جدي ادامه دارد.» 
 واحد نظامي «اخ» كره‌جنوبي در امارات متحده عربي با استعداد اوليه ۱۶۰۰ سرباز نيروي ويژه از سال ۲۰۱۱ در اين كشور مستقر شده است و هدف آن آموزش نيروهاي ويژه ارتش امارات، مشاركت در رزمايش‌هاي مشترك و تبادل تجربيات نظامي ميان دو كشور است. به نوشته خبرگزاري رسمي كره‌جنوبي، تعداد نيروهاي واحد «اخ» اكنون به ۱۴۷ نفر رسيده است. استقرار نيروهاي فرامرزي كره‌جنوبي كه علاوه بر امارات در سودان جنوبي، لبنان و عمان هم مستقر هستند در طول يك دهه گذشته با انتقادهاي گسترده‌اي در داخل اين كشور مواجه شده است. يكي از اصلي‌ترين انتقادها در مورد حضور نيروها در امارات است كه براساس ماموريت تعريف شده، مجوز دارند بدون دريافت مصوبه مجمع ملي كره‌جنوبي وارد نبرد شوند. اين موضوع باعث شده تا منتقدان دولت اسبق كره‌جنوبي اين دولت را به بي‌مبالاتي درخصوص احتمال وارد كردن كره‌جنوبي به درگيري‌هاي احتمالي در منطقه خاورميانه متهم كنند .
ناصر كنعاني سخنگوي وزارت خارجه ايران صبح روز سه‌شنبه در واكنش به اظهارات رييس‌جمهور كره‌جنوبي گفته بود كه «وزارت امور خارجه در حال بررسي و پيگيري اظهارات دخالت‌آميز رييس‌جمهور كره‌جنوبي پيرامون روابط جمهوري اسلامي ايران و امارات متحده عربي به عنوان دو كشور همسايه و دوست است.» او تاكيد داشت: «اظهارات نقل شده از اين مقام كره‌اي نشانگر عدم اطلاع كامل از مناسبات تاريخي و دوستانه جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي حوزه خليج‌فارس ازجمله امارات متحده عربي و تحولات بسيار سريع و مثبت در اين زمينه است.» كنعاني با توصيف اظهارات رييس‌جمهور كره‌جنوبي به عنوان اظهاراتي «فاقد كمترين وجاهت ديپلماتيك» خواستار توضيح وزارت خارجه كره‌جنوبي شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون