• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5405 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ دي

مروري كوتاه بر مهم‌ترين فيلم‌هايي كه قرار است در سال جاري ببينيم

سينماي جهان به وقت 2023

تينا جلالي

فيلمسازان بزرگ دنيا با پشت‌سر گذاشتن دو سالِ كرونايي فيلم‌هاي‌شان را براي پرده عريض سينماها در سال 2023 آماده مي‌كنند. هرقدر در سال 2022 مملو از فيلم‌هاي متوسط رو به پايين شاهد بوديم، امسال به نظر مي‌رسد جذابيت‌هاي فيلم‌ها بالا باشد. البته اين فقط يك حدس است و نمي‌دانيم فيلم‌ها به لحاظ كيفي به اندازه بزرگي نام سازنده و تيم‌شان، چشمگير و جذاب هستند يا خير! به هر حال مروري داريم بر مهم‌ترين فيلم‌هايي كه قرار است در سال جديد ميلادي به مخاطبان عرضه شوند.

از آقاي نولان شروع مي‌كنيم كه فيلم «اوپنهايمر» او قرار است جولاي ۲۰۲۳ از سوي كمپاني يونيورسال به نمايش دربيايد. او سناريوي اين فيلم را براساس كتاب «پرومته امريكايي، پيروزي و تراژدي جي رابرت اوپنهايمر» نوشته و داستان فيلم هم درباره زندگي رابرت اوپنهايمر، فيزيكدان نظري امريكايي است كه به عنوان «پدر بمب اتمي» شناخته شده است. نولان كيلين مورفي را براي بازي در نقش رابرت اوپنهايمر انتخاب كرده و مت ديمون، كيسي افلك، اميلي بلانت، رابرت داوني جونيور و كنت برانا هم در اين فيلم بازي مي‌كنند. گذشته از فيلم‌هاي ديگر كريستوفر نولان، «تنت» بحث‌هاي گسترده زيادي را مطرح كرده بود و مخالفان و موافقان جدي داشت. حالا بايد ببينيم «اوپنهايمر» چقدر توجهات را به خود جذب مي‌كند.
بي‌شك مارتين اسكورسيزي فيلمساز بزرگ امريكايي با فيلم «قاتلان ماه كامل» از جذابيت‌هاي بزرگ سينماي دنيا در سال 2023 به شمار مي‌رود. داستان فيلم «قاتلان ماه كامل» كه درباره قتل‌هاي سازمان‌يافته سال 1920 امريكاست، براساس كتابي به همين نام از نويسنده معروف امريكايي، ديويد گران نوشته شده است و داستان دوره‌اي از تاريخ سرخپوستان بومي ايالت اوكلاهاماي امريكا را روايت مي‌كند. اين فيلم كه با بودجه 200 ميليون دلاري ساخته شده، ششمين همكاري اسكورسيزي و دي‌كاپريو است و بازيگران ديگر اين فيلم رابرت دنيرو، جسي پلمونس و ليلي گلداستون هستند. 
يكي از غافلگيري‌هاي سال جاري فيلم «كاخ» به كارگرداني رومن پولانسكي است كه يك كمدي سياه است. فيلمنامه «كاخ» را پولانسكي با يژي اسكوليموفسكي نوشته و شايد به زودي هم اكران شود. ميكي رورك، ژواكيم دي آلميدا، جان كليز، اوليور مازوچي، فني اردان، فورتوناتو چرلينو و الكساندر پتروف از بازيگران اصلي اين فيلم هستند. داستان فيلم در كاخ گستاد و در شب سال نو 1999 اتفاق مي‌افتد. جايي كه مهمان‌هاي هتل از سراسر جهان به يك مهماني شام مجلل هجوم مي‌آورند.
براي مخاطبان با سلايق خاص از اكران 2023 فيلم «روي علف‌هاي خشك» نوري بيگله جيلان فيلمساز شهير تركيه پيشنهاد مي‌شود. قصه اين فيلم درباره يك معلم جوان و مجرد است كه در حال تمام كردن دوره خدمت اجباري‌اش در يك روستاي دورافتاده در آناتولي به‌سر مي‌برد. او كه اميدوار است به استانبول فرستاده شود در آرزويش ناكام مي‌ماند و اميدش را براي فرار از آن زندگي ناخوشايند ازدست مي‌دهد و...
فيلم «باربي» به كارگرداني گرتا گرويگ يك اثر كمدي رمانتيك كه براساس عروسك پرطرفدار و پرفروش باربي ساخته شده است و مارگو رابي و رايان گاسلينگ را به عنوان بازيگر دارد. گرتا گرويگ اين فيلم را براساس فيلمنامه‌اي به صورت مشترك با نوآ بامباك نوشته است. اين فيلم دوستداران خاص خود را دارد و ۲۱ جولاي به نمايش درمي‌آيد. گرويگ با دو فيلم ليدي برد و زنان نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم شد.
ريدلي اسكات براي سال 2023 فيلم «ناپلئون» را كه درامي تاريخي و حماسي است، تدارك ديده است. اين فيلم به كارگرداني و تهيه‌كنندگي ريدلي اسكات و نويسندگي ديويد اسكارپا و با بازي واكين فينيكس در نقش ناپلئون ساخته شده است. وونسا كربي در نقش ژوزفين در اين فيلم بازي دارد. اين فيلم چگونگي به قدرت رسيدن ناپلئون را روايت مي‌كند و به رابطه بي‌ثبات او با همسرش ملكه ژوزفين نيز مي‌پردازد.
به عنوان يكي از كنجكاو‌‌برانگيزترين فيلم‌هاي سال جديد ميلادي، مي‌توانيم به «مايسترو» به كارگرداني بردلي كوپر اشاره كنيم كه در ژانر زندگينامه‌اي ساخته شده. اين فيلم براساس زندگي لئونارد برنستاين، آهنگساز و موسيقيدان امريكايي است كه در هاليوود با موسيقي «داستان وست سايد» و «در بارانداز» شناخته مي‌شود. همچنين سناريوي اين فيلم را كوپر و جاش سينگر با هم نوشته‌اند. كنجكاو‌برانگيز بودن فيلم آنجاست كه مارتين اسكورسيزي و استيون اسپيلبرگ اين فيلم را تهيه كرده‌اند و خود كوپر با گريمي متفاوت نقش برنستاين را برعهده گرفته است. بايد ببينيم او چگونه از پس اين فيلم بيوگرافي برآمده است. كوپر در كنار كري موليگان و جرمي استرانگ، بازيگران اين فيلم هستند. نتفليكس براي پخش اين فيلم اعلام آمادگي كرده است.
«اينديانا جونيز و بازي سرنوشت» به دنبال «اينديانا جونز و قلمروي جمجمه بلورين» پنجمين قسمت از مجموعه اينديانا جونز خواهد بود. اين فيلم اكشن، ماجراجويي به كارگرداني جيمز منگولد امسال 
30 ژوئن قرار است منتشر شود. «اينديانا جونيز و بازي سرنوشت» با بازي هريسون فورد در نقش اينديانا جونز، در تلاش است تا همراه دخترخوانده‌اش با بازي فيبي والر-بريج موضوع جديدي درباره رويدادهاي پس از جنگ جهاني دوم را كشف كند.
«جان ويك: بخش چهارم» به كارگرداني چاد استاهلسكي ادامه داستان قسمت سوم مجموعه «جان ويك: بخش ۳ - پارابلوم» است و كيانو ريوز در اين فيلم بار ديگر نقش جان ويك را ايفا مي‌كند. باتوجه به موفقيت تجاري ادامه‌دار كه اين مجموعه اكشن دارد، به نظر مي‌آيد اين فيلم از پرفروش‌هاي 2023 باشد.
از سينماي وحشت قسمت ششم از مجموعه اسلشر ترسناك «جيغ» را مي‌توانيم نام ببريم به كارگرداني تايلر گيلت و مت بتينلي اولپين كه در فهرست مهم‌ترين فيلم‌هاي در دست انتشار سال پيش رو قرار مي‌گيرد. مليسا باررا، جنا اورتگا، هيدن پنيتير، كورتني كاكس، جاسمين ساوي براون و ميسون گودينگ از بازيگران اين فيلم به شمار مي‌روند كه همگي نقش‌هاي خود را از قسمت‌هاي قبلي تكرار مي‌كنند. درموت مالروني و هنري چرني هم به گروه بازيگران اضافه شده‌اند. اين فيلم به ادامه داستان بازماندگان آخرين قتل‌هاي «گوست‌فيس» يعني خواهران سامانتا و تارا كارپنتر و دوقلوها چاد و ميندي ميكس مي‌پردازد كه براي فصل جديدي از زندگي در شهر نيويورك، وودزبورو را ترك مي‌كنند اما دوباره گرفتار رگه‌اي از قتل توسط يك قاتل جديد شبيه «گوست‌فيس» مي‌شوند.
در بين فيلم‌هاي در دست انتشار از كنار كمدي ترسناك «رنفيلد» به كارگرداني كريس مك‌كي به سادگي نبايد گذشت كه نيكلاس كيج در نقش دراكولا در آن بازي مي‌كند. طبق اعلام شركت يونيورسال، اين فيلم هيولايي در تاريخ ۱۴ آوريل ۲۰۲۳ (۲۵ فروردين ۱۴۰۲) روي پرده نقره‌اي سينما خواهد رفت. در اين فيلم نيكلاس هولت در نقش رنفيلد، شريك بدنام و سرسپرده كنت دراكولا را بازي مي‌كند. رنفيلد اولين‌بار در سال ۱۸۹۷ ميلادي در رمان دراكولا نوشته‌ برام استوكر به عنوان يك بيمار رواني با اعتياد به آشاميدن خون معرفي شد كه تحت‌تاثير فريب‌هاي دراكولا فكر مي‌كرد كه جاودانگي را از طريق خون آشاميدن خواهد يافت.
قسمت اول تلماسه به كارگرداني دني ويلنوو كه در سال ۲۰۲۱ منتشر شد مورد توجه زيادي قرار نگرفت. حالا قسمت دوي اين فيلم علمي تخيلي كه دنباله مستقيم قسمت اول است در سال 2023 منتشر مي‌شود. بخش قابل توجهي از بازيگران فيلم قبلي در اين اثر هم حضور خواهند داشت و علاوه بر چهره‌هاي آشنايي چون تيموتي شالامي، ربكا فرگوسن و خاوير باردم، بازيگران ديگري چون فلورنس پيو، آستين باتلر، كريستوفر واكن و لئا سيدو هم به اين مجموعه اضافه شدند. «تلماسه: بخش دو» آخرين قسمت يك اقتباس دوقسمتي از كتاب تلماسه نوشته فرانك هربرت است. بعد از فيلم تلماسه به كارگرداني ديويد لينچ، اين دومين اقتباس سينمايي از اين رمان است. در بخش دو به سفر پل آتريدس، اتحاد او با چاني و فرمن و تلاش او براي انتقام‌گيري از توطئه‌گراني است كه خانواده‌اش را نابود كرده‌اند. او در اين مسير بايد دوراهي‌هاي پيچيده‌اي را پشت سر بگذارد؛ دو راهي ميان عشق و نجات جهان.
«نگهبانان كهكشان قسمت سوم» ساخته جيمز گان، «پري دريايي كوچك» از راب مارشال، «خرس كوكايين» به كارگرداني اليزابت بنكس، «كريد ۳» از مايكل بي‌جردن، «بلوار نااميدي» به كارگرداني خواكين فينيكس از فيلم‌هايي هستند كه قرار است در سال 2023 شاهد باشيم.


هرقدر در سال 2022 مملو از فيلم‌هاي متوسط رو به پايين شاهد بوديم، امسال به نظر مي‌رسد جذابيت‌هاي فيلم‌ها بالا باشد.
 البته اين فقط يك حدس است و نمي‌دانيم فيلم‌ها به لحاظ كيفي به اندازه بزرگي نام سازنده و تيم‌شان، چشمگير و جذاب هستند يا خير! 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون