• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5405 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ دي

كدام خودروسازان طي 9 ماه گذشته افزايش قيمت داشته‌اند؟

بررسي‌ نوسانات قيمت كارخانه خودروسازان خصوصي حكايت از افزايش بي‌سروصداي قيمت برخي محصولات توسط كارخانه‌ها دارد. اين افزايش قيمت‌ها در سكوت نهادهاي نظارتي و رسانه‌ها صورت گرفته است، اين در حالي است كه بايد قيمت‌گذاري در حوزه خودرو به نفع مصرف‌كننده و توليد‌كننده باشد.  در همين راستا خودروي جك از محصولات كرمان‌موتور نيز در سال جاري افزايش قيمت داشته و قيمت چري آريزو 5 مديران خودرو طي ماه گذشته بيش از 60 ميليون تومان افزايش داشته است. براي مثال خودروي SX5 از توليدات فردا موتور بيش از 181 ميليون تومان افزايش قيمت كارخانه داشته يا محصول ديگر همين شركت در چند ماه گذشته خودروي T5 بيش از 346 ميليون تومان افزايش قيمت داشته است. در همين راستا خودروي جك از محصولات كرمان موتور نيز در سال جاري افزايش قيمت داشته و قيمت چري آريزو5 مديران خودرو طي ماه گذشته بيش از 60 ميليون تومان افزايش داشته و قيمت كارخانه X22 مديران نيز طي يك ماه گذشته از 487 ميليون تومان به 532 ميليون تومان افزايش داشته است. نهادهاي نظارتي با سكوت خود، پالس افزايش قيمت را به ساير خودروسازان نيز مي‌دهند، هرچند در اين ميان بهمن‌موتور همچنان بر قيمت‌هاي ابتداي سال 1401 خود استوار مانده و هيچ افزايش قيمتي نداشته اما مشخص نيست چنانچه اين شركت از شعار قيمت منصفانه خود عدول كند، بازار محصولات بخش خصوصي چه سرانجامي خواهد داشت. بازار خودروهاي بخش خصوصي مدتي است كه عملا رها شده است. براي مثال بهمن موتور خودروي سدان ريسپكت را با آپشن‌هاي فراوان تنها حدود 730 ميليون تومان قيمت كارخانه به فروش مي‌رساند و اين در حالي است كه برخي توليدات خودروسازان دولتي در همان كلاس قيمتي و با آپشن‌هاي بسيار كمتر بيشتر از اين قيمت فروخته مي‌شوند و در مرتبه بعد محصولات مشابه سدان ريسپكت از توليدات بهمن موتور مانند آريزو6 و J7 با قيمتي بسيار بيشتر از ريسپكت بهمن قيمت‌گذاري مي‌شوند. سوالي كه در اين بين اهميت دارد فهم نحوه قيمت‌گذاري خودروهاي توليدي در شركت‌هاي خصوصي است. در همين رابطه مشخص نيست شركت‌هاي مديران و كرمان‌موتور با چه سازو كاري قيمت محصولات خود را تعيين مي‌كنند كه فاصله نرخ‌هاي اعلامي براي خودروهايي كه از نظر فني تشابه زيادي دارند تا اين حد اختلاف دارند. در ماه‌هاي اخير در پي لغو محدوديت‌هاي ناشي از فراگيري كرونا در جهان، هزينه حمل و نقل دريايي كاهش داشته است، با اين وجود برخي خودروسازان بخش خصوصي در ايران نه تنها در قيمت‌گذاري خود تجديد نظر نداشته‌اند بلكه سير صعودي به نرخ‌هاي كارخانه‌اي خود داده‌اند.  علاوه بر موارد فوق، به تازگي مقايسه‌هاي متعددي از قيمت دلاري محصولات مونتاژي خودروسازان بخش خصوصي در فضاي مجازي منتشر شده است كه نشان مي‌دهد چنانچه خودروهاي مذكور را با قيمت دلار آزاد محاسبه كنيم از نرخ اعلام اين كارخانه‌ها ارزان‌تر تمام مي‌شود. نكته قابل توجه در اين بين استثنائاتي نظير بهمن موتور است كه در صورت تبديل دلار به ريال فيدليتي و ديگنيتي قيمتي نزديك به فروش اين محصولات در كارخانه ايران را شاهد هستيم. اين در حالي است كه چندي پيش فاطمي‌امين، وزير صمت اعلام كرد: يكي از شركت‌هاي خودروسازي كه رقم بسيار بالايي تخلف داشت، به سازمان تعزيرات معرفي شده كه بر اساس پيگيري‌هاي صورت گرفته اين شركت بهمن‌موتور بوده است. وزير صمت البته توضيح نداده چطور بهمن كه در شرايط فعلي منصفانه‌ترين قيمت را در بين ساير خودروسازان دارد بر چه اساسي زير منگنه تعزيرات رفته است.
سهم خودروسازان خصوصي از توليد خودرو
از نظر سهم توليد خصوصي‌ها مي‌توان گفت، از ۱۵ شركت خودروساز خصوصي حاضر در كشور ۱۰ شركت توانستند طي ۱۱ ماهي كه از سال جاري گذشت كج‌دار و مريز خطوط توليد خود را فعال نگه دارند.آمارهاي منتشرشده توسط وزارت صمت نشان‌مي‌دهد خودروسازان خصوصي در پايان بهمن سال جاري در قياس با بازه زماني يادشده در سال گذشته رشد توليد بيش از ۲۰درصدي را در كارنامه خود به ثبت رساندند. سال 1400 خودروسازان خصوصي تا پايان دومين ماه از فصل زمستان توانستند توليد بيش از ۴۷‌هزار و ۸۲۰ دستگاه انواع محصول سواري را در خطوط توليد خود نهايي كنند. خصوصي‌ها تا پايان بازه زماني ياد شده در سال جاري توانستند حدود ۱۰‌هزار و ۱۰۰ دستگاه به نسبت سال گذشته بيشتر خودرو توليد كنند. اين رشد سبب شده تا توليد خودرو در شركت‌هاي خودروساز خصوصي در پايان يازدهمين ماه از سال جاري به حدود ۵۸‌هزار دستگاه برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون