• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5405 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ دي

سهروردي و نثر فارسي

نشست «سهروردي و نثر فارسي» با سخنراني عبدالرضا مدرس‌زاده برگزار مي‌شود.
سي‌وهفتمين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ سهروردي به اين موضوع اختصاص دارد كه روز چهارشنبه، ۲۸ دي از ساعت ۱۵ در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.
در خبر برگزاري اين نشست آمده است: «حضور تاريخي شيخ اشراق در سده‌ ششم بهترين فرصت را براي بيان فرهنگ و انديشه ايراني و اسلامي فراهم مي‌آورد كه با مرگ دردناك آن مرد مظلوم در اوان شكوفايي و درخشندگي و ناتمام ماندن آن همه جوشش و كوشش، دريغ هر ايراني فرهنگ‌شناس بيشتر مي‌شود.
سهروردي هم‌چنان كه در نظريه‌ فلسفي خويش نوآوري دارد، در شيوه‌ نگارش به فارسي هم متوجه اين نكته هست كه نثر فارسي در روزگار او، به سبب رعايت‌هاي سياسي دبيران و منشيان كاملا رنگ و آب عربي پذيرفته‌ است و او نمي‌تواند با اين دبيران فخرفروش كه همه سرمايه ايشان واژه‌هاي عربي است، همراهي كند (البته به زبان عربي كتاب نوشتن بحثي ديگر است و منظور ما آغشتن زبان فارسي با واژه‌هاي عربي است). همساني زبان و انديشه‌ سهروردي در ايران‌گرايي و بركشيدن انديشه‌هاي باستاني ايران به زبان رمز، نياز به زباني بومي و برخاسته از همين سرزمين دارد كه سهروردي اين مهم را به خوبي‌ مي‌شناسد و دنبال مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون