• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5407 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱ بهمن

با وجود قطع گسترده اينترنت تلفن همراه باز هم دفترچه كنكور منتشر شد

درز دفترچه كنكور در روز قطعي نت

رييس سازمان سنجش: ادعاها صحت ندارد

گروه اجتماعي| باوجود قطع گسترده اينترنت تلفن همراه شهروندان كشور، بازهم دفترچه پرسش‌هاي كنكور سراسري به شبكه‌هاي اجتماعي و كانال‌هاي تلگرامي راه پيدا كرد تا مشخص شود كه مساله تقلب كنكور موضوعي گسترده است و راه‌حل آن هم به‌سادگي قطع اينترنت نيست. در دو روز گذشته دقيقا چه شرايطي بر داوطلبان كنكور سراسري و خانواده‌هاي آنها گذشت و مسوولان دقيقا چه مي‌گويند؟ از ادعاي وصل بودن اينترنت در پشت در حوزه امتحاني تا تاييد تلاش براي تقلب از سوي رييس سازمان سنجش و همچنين ادعاي بازداشت چندين گروه؛ گزارش پيش‌رو نگاهي به حوادث سپري‌شده در دو روز گذشته درباره مهم‌ترين آزمون كشور است. 

روايت كاربران شبكه‌هاي اجتماعي؛ اينترنت فعال پشت در حوزه امتحاني
با وجود قطعي گسترده اينترنت تلفن همراه در دو روز گذشته اما حالا روايت‌هايي از ضعف مسوولان حتي در انجام دقيق همين قطعي هم حكايت دارد؛ به عبارتي ساده سازمان سنجش با قطعي اينترنت نه تنها فشار مضاعفي بر زندگي عادي شهروندان وارد كرده كه حتي نتوانسته مانع از درز پرسش‌هاي كنكور هم شود. همين ديروز مازيار خسروي، روزنامه‌نگار در توييتر در اين باره نوشته بود: «جلوي در حوزه كنكور منتظر پسرم هستم و اينترنت وصل است. ديروز همين ساعت در خانه و دفتر كارم اينترنت به بهانه كنكور قطع بود.‌ اي كاش يكي از مسوولان دولت رييسي بيايد بدون... بگويد ديروز نقشه‌‌شان چه بود.» مشابه اين موضوع را كاربران ديگري هم نوشتند هرچند كه بحث برجسته در روايت‌هاي مرتبط با كنكور و قطع اينترنت به مسائل پيش‌آمده براي زندگي عادي كاربران برمي‌گردد. يكي از موضوع‌هاي به‌شدت پربحث در اين حوزه اما درز دفترچه پرسش‌هاي كنكور است كه حتي خبرگزاري‌هاي رسمي كشور هم به آن پرداخته و انتشار آن را تاييد كرده‌اند. احسان بداغي، يكي ديگر از كاربران روزنامه‌نگار شبكه‌هاي اجتماعي هم در اين باره نوشته است: «گفتند اينترنت براي حفظ امنيت كنكور قطع مي‌شود. اما سوالات كنكور لو رفته. اين سمبلي است از نتايج قطع اينترنت و فيلترينگ در دولت؛ اخلال در زندگي مردم، ايجاد نارضايتي و نهايتا شكست اهداف اعلامي. دولت رييسي در بحث اينترنت نه شناخت براي تصميم‌گيري درست دارد نه عُرضه براي تحقق اهدافش.» در كنار اين دو موضوع بسياري ديگر از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با انتشار دفترچه‌هاي درز شده، به اين مساله پرداختند كه چرا با وجود قطع گسترده اينترنت، باز هم پرسش‌ها منتشر شده و آيا اين موضوع نشان از سازمان‌يافته‌بودن تقلب كنكور دارد؟ 

توضيحات رييس سازمان سنجش درباره «تخلف‌هاي كنكوري»
درحالي كه پيش از اين، رييس مركز سنجش و ارزشيابي كيفيت نظام آموزش و پرورش در يك برنامه زنده تلويزيوني گفته بود اگر پرسش‌ها پيش از برگزاري آزمون لو برود استعفا مي‌دهد اما تا زمان نهايي‌شدن اين گزارش اين مسوول واكنشي به درز پرسش‌هاي كنكور نداشت. «محسن زارعي»، رييس مركز ارزشيابي آموزش و پرورش پيش از اين و در يك برنامه تلويزيوني گفته بود: «سازمان‌هاي نظارتي تاييد كردند كه قبل از آزمون هيچ‌كسي به سوالات دسترسي ندارد و به هيچ عنوان سوالات آزمون لو نمي‌رود و اگر يك دقيقه قبل از آزمون امسال سوالات كنكور لو برود، من همان لحظه استعفا مي‌دهم چون اين اطمينان را دارم كه اين اتفاق نمي‌افتد.» اين روايت البته پيش‌تر هم از سوي مسوولان با تاكيد فراوان بيان شده و به نظر مي‌رسد تا حد زيادي هم درست است؛ يعني پرسش‌هاي كنكور معمولا پيش از برگزاري لو نمي‌رود و به عبارتي اين سوالات از طرف برخي داوطلبان منتشر مي‌شود و نه پيش از اين. درباره شرايط كنكور تازه اما بايد منتظر بررسي‌هاي دقيق‌تر ماند و ديد كه دقيقا در چه زماني پرسش‌ها به بيرون درز پيدا كرده است. علاوه‌براين همين ديروز رييس سازمان سنجش آموزش كشور هم به شرايط كنكور تازه واكنش نشان داد و مدعي شد كه «براساس بررسي‌ها و گزارش‌هاي دريافتي با همراهي داوطلبان و عموم مردم اين آزمون در سلامت كامل برگزار شد.» بخش مهم سخنان عبدالرسول پورعباس اما به ادعاهاي برخي كانال‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي درباره عكس دفترچه سوالات كنكور برمي‌گردد كه در اين باره گفت: «۹ نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتي در جهت ارسال سوالات به خارج از حوزه امتحاني صورت دهند كه با توجه به رصد قبلي ناكام ماندند و يك نفر نيز در يكي از شهرستان‌هاي استان آذربايجان شرقي اقدام به عكسبرداري از سه صفحه دفترچه‌هاي خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاري آزمون و ارسال براي پشتيبان خود كرد كه اين فرد نيز دستگير شد كه با توجه به زمان كوتاه اين اقدام و جمع‌آوري پاسخنامه‌ها و همچنين مراقبت‌هاي انجام شده با دستگاه‌هاي آشكارساز هيچ خدشه و مشكلي در اين زمينه به وجود نيامد و ادعاهايي كه در برخي كانال‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي در اين باره مطرح مي‌شود به هيچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نيست.»
فارغ از بحث تقلب كنكور و همچنين قطع اينترنت به بهانه اين آزمون، تعداد داوطلبان گروه‌هاي مختلف هم يكي از بحث‌هاي مهم در اين زمينه است، چرا كه سال به سال بر تعداد داوطلبان تجربي افزوده و از متقاضيان ديگر گروه‌ها كاسته مي‌شود؛ به گفته پورعباس امسال و در گروه آزمايشي علوم تجربي ۴۵٠۵٧٧ نفر، در گروه آزمايشي علوم رياضي ١٢٠٠٩۵ نفر، در گروه آزمايشي علوم انساني ٣٠٩٢١٩ نفر، در گروه آزمايشي هنر ٣٩٠۵۵ نفر و در گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجه ۵٨۵١۴ نفر شركت كرده‌اند. همچنين در مجموع كل داوطلبان در تمامي گروه‌ها ٩٧٧۴۶٠ نفر هستند. او افزود: رشته رياضي كمترين و تجربي بيشترين ميزان داوطلب در كنكور را دارند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون