• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5408 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن

در جريان سفر وزير كشور به قم و ديدار با مراجع مطرح شد

انتقاد دوباره مراجع از دولت

آيت‌الله مكارم شيرازي: معلوم نيست بازيگر و گرداننده بازارها كيست

3هفته پس از سفر محمد باقر قاليباف رييس مجلس به قم براي ديدار با مراجع و در شرايطي كه انتقادات تندي از سوي مراجع تقليد از تصميم‌سازي‌هاي دولت رسانه‌اي شده بود، اين‌بار وزير كشور دولت سيزدهم راهي قم شد تا ضمن ديدار با مراجع تقليد تصويري از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت براي بهبود اوضاع معيشتي و اقتصادي كشور ارايه كند. سفري كه برخي از تحليلگران آن را در پاسخ به سفر هفته‌هاي قبل قاليباف تفسير كردند، اما اين‌بار هم صداي انتقاد مراجع از عملكرد دولت شنيده شد و بسياري از رسانه‌ها آن را با تيترهاي درشت «انتقاد مراجع عظام از وضعيت اقتصادي كشور» منتشر كردند. روز گذشته جماران درباره  خبر حضور وحيدي در نخستين سالگرد ارتحال آيت‌الله عظما صافي گلپايگاني نوشت: «حضرت آيت‌الله العظمي صافي در تمام طول عمر مبارك‌شان حامي و كمك‌كار انقلاب بودند و توجهات معنوي، اجتماعي و سياسي ايشان بسيار ارزشمند بود.» مراسمي كه با حضور چهره‌هايي چون آيت‌الله نوري همداني، آيت‌الله خاتمي (عضو خبرگان رهبري)، حجت‌الاسلام منتظري (دادستان كل كشور) و... برگزار شد. اما مهم‌ترين خبر مرتبط با سفر وزير كشور دولت سيزدهم به قم به برنامه ديدارهاي او با مراجع عظام تقليد اختصاص داشت، جايي كه باز هم صداي انتقادات تند آيات عظام از وضعيت اقتصادي كشور در رسانه‌ها بازتاب پيدا كرد و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد.
آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار با احمد وحيدي گفت: «افزايش درآمدهاي نفتي در زندگي مردم احساس نمي‌شود، ضمن اينكه حقوق كارگران و كارمندان ثابت است ولي اجناس مدام گران‌تر مي‌شوند.» ايشان در بخش ديگري از اظهارات‌شان تاكيد كردند: «معلوم نيست بازيگر و گرداننده بازار ارز كيست؟ دولت سبب افزايش آن مي‌شود يا عرضه و تقاضا؟»
اين مرجع تقليد شيعيان در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: كشورهاي غربي تابع هيچ قانون اخلاقي نيستند، بدترين اهانت‌ها را مي‌كنند، اما نه دادگاهي به آنها رسيدگي مي‌كند و نه از سوي دولت خودشان و نه ديگر دولت‌ها محكوم مي‌شوند. آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به اقدام مجله‌ فرانسوي گفت: كشورهاي غربي تابع هيچ قانون اخلاقي نيستند، بدترين اهانت‌ها را مي‌كنند، اما نه دادگاهي به آنها رسيدگي مي‌كند و نه از سوي دولت خودشان و نه ديگر دولت‌ها محكوم مي‌شوند.
وي در ادامه با اشاره به مشكلات اقتصادي كشور و مردم افزود: ما نمي‌خواهيم مطلبي بگوييم كه سبب تضعيف دولت گردد، اما مردم دچار مشكلات و گرفتاري اقتصادي هستند و انتظار دارند تا گامي جهت حل مشكلات آنان 
برداشته شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به حوادث اخير اضافه كرد: «بايد ميان كساني كه نسبت به مسائل و مشكلات اقتصادي اعتراض دارند با كساني كه در پي تخريب و آتش‌زدن يا تبليغ مسائل ضدفرهنگي هستند يا عوامل خارجي‌اند، تفاوت قائل شد و با هر كدام رفتار متناسب داشت.»
وي افزايش نرخ دلار را از عوامل نگراني و ناراحتي مردم دانسته و تاكيد كردند: «معلوم نيست بازيگر و گرداننده‌ بازار ارز كيست؟ آيا دولت سبب افزايش آن مي‌شود يا عرضه و تقاضا يا عوامل خارجي و خارج‌نشينان؟ لذا بايد عامل اصلي بازار ارز مشخص و جلوي اين مسائل گرفته شود.» آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به افزايش فروش نفت و درآمدهاي ارزي حاصله از آن و همچنين تفاوتي كه در نرخ ارز اتفاق افتاده، افزود: «بايد آثار و نتيجه‌ آن در زندگي و سفره‌ مردم آشكار شود، در حالي كه چنين چيزي احساس نمي‌شود.»
وي بانك‌ها، قاچاق كالا، عدم تامين مناسب كالاهاي اساسي، مسكن، اشتغال و ازدواج جوانان را از ديگر مشكلات مردم برشمرده و افزود: «مشكلات اخلاقي همچون طلاق نيز در حال گسترش است كه بايد نسبت به آن تدبيري انديشيده شود.» اين مرجع تقليد به بيشتر شدن فاصله طبقاتي ميان قشر كارگر و كارمند با اقشار مرفه جامعه اشاره كرده و بيان كرد: «كارگران و كارمندان بيشترين مشكلات را دارند، چرا كه حقوق آنها ثابت بوده ولي اجناس مدام گران‌تر مي‌شوند و آنها نمي‌توانند هزينه‌هاي زندگي خود را با آن مطابقت دهند.»
آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به اينكه دولت بايد خود در مساله‌ حجاب پيش‌قدم شود و حجاب را در مجموعه‌ كاركنان و ادارات خود آغاز كند، افزود: «در اين زمينه بايد كار فرهنگي صورت گيرد و مساله‌ حجاب را از مدارس ابتدايي به دختران تعليم داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون