• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5408 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن

خبر

بلينكن: تنش‌ها بين واشنگتن  و پكن كاهش يافته است
وزير امور خارجه امريكا كه خودش را براي يك سفر كم‌سابقه به چين آماده مي‌كند، گفت، تنش‌هاي بين واشنگتن و پكن كاهش يافته‌اند؛ اما نسبت به مقاصد چين در قبال تايوان هشدار داد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا در جريان حضورش در دانشگاه شيكاگو در پاسخ به اين سوال كه آيا از شدت تنش در روابط كشورش با چين كاسته شده، اظهار كرد: «من اين‌طور فكر مي‌كنم چون زماني كه شما گفت‌وگو و تعامل مي‌كنيد، اين رويكرد چنين تاثيري دارد.» بلينكن ادامه داد: «بقيه جهان اما انتظار دارند اين روابط را به شكلي مسوولانه مديريت كنيم. آنها مي‌دانند اينكه ما چطور آن را مديريت كنيم عملا بر آنها هم تاثير مي‌گذارد.» براساس اعلام يك مقام امريكايي، بلينكن قرار است در تاريخ 6،5 فوريه به پكن سفر كند و اولين سفر يك وزير امور خارجه امريكا به اين قدرت نوظهور آسيايي از اكتبر ۲۰۱۸ تاكنون را رقم بزند. اين سفر بعد از آن برنامه‌ريزي شد كه جو بايدن و شي جين‌پينگ، روساي جمهور امريكا و چين در ماه نوامبر مذاكراتي را در شهر بالي بر سر موارد گسترده اختلاف‌نظرهاي بين دو قدرت اقتصادي اول جهان انجام دادند.


لغو سفر وزير دفاع سوئد از سوي تركيه
در پي انفعال مقامات سوئدي در برابر اهانت برخي گروه‌هاي افراطي به قرآن كريم و سوزاندن آن در برابر سفارت تركيه در استكهلم، «حلوصي آكار» وزير دفاع تركيه اعلام كرد كه سفر 27 ژانويه (هفتم بهمن ماه) وزير دفاع سوئد به تركيه در اين شرايط هيچ معنا و مفهومي ندارد و بنابراين لغو مي‌شود. طبق گزارش فارس به نقل از آناتولي، پيش از اين، سفير سوئد در آنكارا به وزارت امور خارجه تركيه احضار شده بود و مقام‌هاي تركيه‌ اقدام سوئد در صدور مجوز سوزاندن قرآن در مقابل سفارت تركيه در استكهلم را به‌شدت محكوم كرده بودند. طبق گزارش خبرگزاري روسي ريانووستي، «پائول جانسون» وزير دفاع سوئد قرار بود با سفر به تركيه درخصوص درخواست استكهلم براي پيوستن به ناتو با مقام‌هاي آنكارا به بحث و گفت‌وگو نشيند و حمايت اين كشور را در پيشبرد درخواست خود جلب كند. با اين حال، آكار در اين خصوص گفت كه سفر همتاي خود، «حال كه به اين نقطه رسيديم، ديگر سفر جانسون وزير فاع سوئد به تركيه در تاريخ ۲۷ ژانويه، معنا و مفهومي ندارد بنابراين ما اين سفر را لغو كرديم.»


بروز شكاف بين متحدان ناتو بر سر ارسال تانك به اوكراين
روزنامه نيويورك تايمز از وجود اختلاف بين متحدان ناتو بر سر تجهيز اوكراين به تانك خبر داد. به گزارش ايلنا به نقل از نيويورك تايمز، متحدان ناتو بر سر تامين تانك‌هاي مورد نياز اوكراين اختلاف‌نظر دارند كه نشان‌دهنده بروز شكاف در بين اعضاي اين پيمان است. اين روزنامه نوشت: «تحليلگران معتقد هستند كه شكاف‌هاي به ظاهر كوچكي بين اعضاي ناتو وجود دارد اما آنها در واقع بسيار بزرگ هستند.» در ادامه اين گزارش آمده است: «ديدگاه‌هاي اعضاي ناتو درباره استراتژي‌هاي اين پيمان در سال آينده و حمايت از اوكراين طي چند ماه آينده متفاوت است و بيشتر جنجال‌ها پشت درهاي بسته رخ مي‌دهد، اما همه از عدم تمايل آلمان به ارايه تانك‌هاي لئوپارد۲ باخبر شده‌اند.» نيويورك تايمز نوشت: «نمايندگان دولت جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا به وضوح از روند مذاكرات خود با همتايان آلماني طي هفته جاري ناراحت هستند. اما در واقع، برخي در واشنگتن معتقد هستند كه نگراني‌هاي واقعي اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از اين حقيقت نشأت مي‌گيرد كه به نظر او جهان آماده مشاهده تانك‌هاي كشورش در نزديكي مرزهاي روسيه نيست، چراكه اين موضوع يادآور تهاجم نازي‌ها در جنگ جهاني دوم است.»


تظاهرات مجدد صهيونيست‌ها عليه سياست‌هاي دولت جديد
تظاهرات عليه كابينه افراطي نتانياهو با وجود اقدام پليس رژيم صهيونيستي در بستن برخي خيابان‌هاي اصلي شهر تل‌آويو، روز گذشته برگزار شد. به گزارش ايرنا، جريان مخالفان رژيم صهيونيستي از هفته گذشته با صدور فراخوان‌هايي شهروندان را به تظاهرات عليه سياست‌هاي دولت تندرو و افراطي بنيامين نتانياهو در برخي شهرها از جمله تل‌آويو، قدس و حيفا دعوت كرده است. يايير لاپيد نخست‌وزير پيشين رژيم صهيونيستي نيز در تظاهرات ديروز شركت كرد. روزنامه عبري‌زبان يديعوت احرونوت اعلام كرد كه پليس بسياري از خيابان‌هاي منتهي به ميدان المنصه، محل برگزاري تظاهرات، را بسته بود. هفته گذشته نيز نزديك به ۱۰۰ هزار اسراييلي در تظاهراتي بي‌سابقه عليه دولت افراطي نتانياهو و تصميمات آن به خيابان‌ها آمدند. تقلاي كابينه نتانياهو براي تغيير و اصلاح قوانين قضايي، صداي صهيونيست‌ها را درآورده است، اين درحالي است كه بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خود با سه پرونده فساد و رشوه‌خواري در دادگاه اين رژيم روبه‌رو است. از سوي ديگر، تحليلگران سياسي معتقدند كه حضور راست افراطي و احزاب ديني صهيونيستي و حريدي در قدرت از يك‌سو موجب تشديد بحران و شكاف‌هاي داخلي مي‌شود و ائتلاف حاكم به رياست نتانياهو رويكرد و سياست‌هاي بسيار افراطي و فاشيستي را عليه فلسطيني‌ها در داخل سرزمين‌هاي اشغالي و در كرانه باختري و قدس و نوار غزه در پيش مي‌گيرد و  از سوي ديگر به افزايش تنش‌ها در منطقه منجر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون