• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5408 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن

ريزش بورس در روز سرازير شدن پول به بازار ارز

اتفاقات جديد در حوزه بين‌المللي اثر خود را روي بازار سرمايه گذاشت و نخستين روز بهمن ماه شاخص کل بورس با کاهش 31 هزار و 566 واحدي نسبت به روز کاري قبل تا سطح يک ميليون و 567 هزار و 577 واحد پايين آمد. ارزش خالص تغيير مالکيت حقوقي به حقيقي بازار نيز منفي شد و 851 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج  شد.
اين درحالي است که معامله‌گران بورس اميدوار بودند ديروز موفق به شکست کانال 1.6 ميليون واحدي و ورود به کانال بالاتر شوند، اما از همان ابتدا با فشار عرضه‌ها شاخص بورس به ميانه کانال ۱.۶ ميليون واحدي بازگشت.
 در آخرين روز دي ماه پارلمان اروپا تصميم گرفت در اقدامي مداخله‌جويانه قطعنامه‌‌اي ضدايراني را تصويب کند. متمم پيشنهادي مربوط به درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي اصطلاحا تروريستي اتحاديه اروپا که ديروز پس از راي‌گيري به اين قطعنامه اضافه شده بود نيز در قالب اين قطعنامه به تصويب رسيد. قطعنامه مذکور در ادعايي از مقام‌هاي ايراني خواسته است به تعهدات بين‌المللي از جمله تعهدات تحت ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي (ICCPR) پايبند باشند.
به نظر مي‌رسد بخش بزرگي از ريزش سنگين شاخص‌ها در نخستين روز بهمن ماه را بايد در کوچ پول‌ها به سمت بازارهاي موازي به ويژه بازار ارز جست‌و‌جو کرد. هر چند که اين تنها دليل ريزش شاخص‌ها نبوده. نرخ دلار هم‌اکنون به ميانه کانال ۴۴ هزار توماني رسيده، آن‌هم در حالي که طي يک ماه گذشته و از زمان روي کار آمدن فرزين به عنوان رياست جديد بانک مرکزي، بارها از بازگشت ثبات به بازار ارز صحبت شده. اما به نظر مي‌رسد که مباحث کلان سياسي از قدرت بسيار بيشتري برخوردار است.
افزايش قيمت دلار همچون دوره‌هاي قبلي به شدت گرفتن انتظارات تورمي خواهد انجاميد که موجي از تقاضا را در بازارهاي سرمايه‌گذاري ايجاد مي‌کند. هر چند افزايش نرخ دلار در بازار آزاد همان‌گونه که پيش از اين نيز ديده شده، منجر به رشد بيشتر قيمت‌ها در بازار سهام خواهد شد، اما بايد توجه داشت که همين شوک‌هاي ارزي در بازار آزاد، فاصله ميان نرخ ارز سامانه نيما و بازار آزاد را بيشتر مي‌کند. اتفاقي که درنهايت به نفع شرکت‌هاي بزرگ حاضر در بورس نيست و سيگنال عرضه را تشديد  مي‌کند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون