• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5408 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن

والدين براي درمان روحي و جسمي كودك آزارديده چه بايد بكنند ؟

پدر و مادر كودكاني كه مورد تجاوز يا آزار جنسي قرار گرفته‌اند، مهم‌ترين نقش را در بهبودي اين كودكان بازي مي‌كنند. با اين حال ممكن است به عنوان والدين كودك يا نوجواني كه مورد آزار يا تجاوز جنسي قرار گرفته است، احساس سردرگمي داشته باشيد. اينكه چطور و از چه راهي بايد به فرزند خود كمك كنيد يا چه اقدامات درماني تجاوز جنسي در اين راستا انجام دهيد. مهم است كه بدانيد همه كودكان قرباني تجاوز به احساس امنيت و دوست داشته شدن نياز دارند و حمايت همه‌جانبه والدين مي‌تواند در مسير بهبودي آنان تاثير بسزايي داشته باشد.
هنگام حمايت از كودكي كه مورد تجاوز جنسي قرار گرفته، ضروري است كه كودك احساس كند كه به او اعتماد داريد. چند توصيه براي والدين كودكان قرباني تجاوز وجود دارد.
1) فورا به كودك اطمينان دهيد كه همه‌ چيزهايي كه به شما مي‌گويد را باور داريد.
2) به آنها اطمينان دهيد كه هنوز آنها را دوست داريد و اتفاقي كه افتاده تقصير آنها نيست.
3) كودك را به خاطر بيان كردن حادثه رخ داده تحسين كنيد و به او بگوييد كه از اين كار خوشحال هستيد.
4) حتي اگر هيچ آسيب فيزيكي ظاهري وجود ندارد، مراقب باشيد كه كودك شما پس از حادثه به مراقبت‌هاي پزشكي كه نياز است دسترسي داشته باشد.
5)  به كودك كمك كنيد تا احساس امنيت كند. به او توضيح دهيد كه هر كاري كه مي‌توانيد براي محافظت از او در برابر آزار بيشتر انجام خواهيد داد.
6) به كودك اجازه دهيد با سرعت خودش صحبت كند. بهبودي كودك مستلزم آن است كه والدين براي شنيدن و پذيرش ترس‌هاي كودك و ارتباط مكرر با او در دسترس باشند.
7) به فرزندتان اجازه دهيد تا حد امكان بر تصميماتي كه در مورد او گرفته مي‌شود، كنترل داشته باشد.
8) اگرچه مهم است كه در مورد احساسات خود صادق باشيد، اما براي كاهش درد خود (خشم و نااميدي) يا بازگشت به حالت قبل از حادثه اقدامات لازم را انجام دهيد. 
9) اگر احساس نياز مي‌كنيد با يك روانشناس مشورت كنيد و در صورت لزوم درمان‌هاي لازم براي خودتان را نيز دنبال كنيد.

چگونه كودك قرباني را به حرف زدن دعوت كنيم؟
در كودكان قرباني تجاوز صحبت كردن درباره حادثه‌ رخ داده معمولا با تاخير اتفاق مي‌افتد و امري رايج است. اين را نبايد تقصير كودك يا والدين او بدانيم. گاهي اوقات كودكان مي‌گويند كه نمي‌خواستند والدين خود را آزار دهند يا ناراحت كنند، زيرا آنها را دوست دارند. واكنش‌هاي همراه با استرس ممكن است باعث شود كودكان از صحبت كردن و بيان واقعه اجتناب كنند و ترس بر آنها غلبه كند.
كودكان معمولا پس از رخ دادن تجاوز جنسي خود را سرزنش مي‌كنند و از تنبيه والدين مي‌ترسند. بنابراين مهم است كه والدين اين دسته از كودكان رفتاري ملايم و دوستانه با فرزندشان داشته باشند و كاري كنند كه كودك بتواند از احساس شرم و خجالت ناشي از حادثه دور شود. ممكن است مدت زماني لازم باشد تا كودك بتواند بر ترس و شرم خود غلبه كرده و درباره حادثه‌اي كه برايش اتفاق افتاده حرف بزند. مهم است كه والدين كودك بر رفتار و احساسات خود در اين مدت كنترل داشته و با رفتارهاي تكانه‌اي باعث سكوت بيشتر كودك نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون